Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hemmafixaren

-Snälla Du hjälp mig att koppla in sterion!

Rekommendera Poster

Hej!  -Finns det någon som kan tala om för mig hur jag skall koppla in en båtsterio i sjöboden? Strömkällan är en solpanel monterad på taket. Den är kopplad till ett fritidsbatteri. Det finns ett kopplingsschema till sterion. Där framgår det att jag ska dra den gula kabeln direkt till polen på batteriet. Den svarta kabeln skall dras till jord  ( -Är jord i det här fallet -polen på batteriet? ). Sen ska den röda kabeln dras till ett tändningslås. Eftersom det inte finns ng. tändningslås i min sjöbod så vet jag inte vad jag ska göra med den kabeln. ( -Kan jag koppla den till en vanlig strömbrytare och vart skall jag isåfall dra kabeln vidare från strömbrytaren? ) En sista fråga: ( -Vad gör jag med den blå kabeln som är märkt Remote ? ) 

   -Jag skall bli mycket tacksam om någon vill hjälpa mig att få lite musik i sjöboden utan att behöva använda allkaliebatterier. M.v.h. Hemmafixaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Gul: direkt till batteriet ( det är för att radion skall behålla minnet, dvs volym kanaler mm)
Röd: även denna direkt till batteriet, eventuellt via en brytare, men det behövs inte, du stänger ju av radion på radion, ha dock gärna en 4A säkring på denna.
Svart: till minuspolen på batteriet.

Blå är för att styra en motor-antenn eller slå på en förstärkare. Dvs bry dig ej om denna

MEN

Du skriver att du har en solpanel, då bör du ha en sol-regulator innan batteriet, en solpanel ger uppåt 21 volt när solen skiner och din radio och även batteriet vill bara ha mellan 12,7 och 14,7 volt.. 
Utan denna kokar batteriet när solen skiner och radion går troligtvis sönder.

Finns på t.ex. kjell.com http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/solceller/solcellsregulator-5a-p44007 eller 

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/kemo-m149-p88149

Kopplas in mellan solpanel och batteriet. Dvs båda kablarna från solpanedlen till denna och sen nya kablar till batteriet.

/Fredrik



Senast ändrad av pezon | 02 februari 2012 | 12:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik! -Det är bra att Du varnar mig. Jag har tidigare försökt att koppla in en kylväska i bilen det gick inte så bra. -Men Du skriver att den röda kabeln skall dras till batteriet. Då är det tre kablar, Gul, Svart och röd. -Ska både röd och gul kabel dras till polen? /M.v.h. Hemmafixaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar att du drar den röda via en strömbrytare så radion inte ligger och drar tjuvström och tömmer batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sätt en säkring på..säg mellan 4 och 10 A (vad du råkar ha hemma) mellan pluspolen och gul röd kabel. Just in case nåt händer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be någon kunnig titta på dina kopplingar innan du tar detta i drift.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är mycket enkelt att utföra och är du bara noggran när du gör det så kommer det fungera utmärkt. Du har redan fått alla instruktioner du behöver men för att förklara lite:

Stereon behöver endast två saker för att fungera: plusmatning och minusmatning. ( ) är den röda kabeln och (-) den svarta, de är ofta lite grövre än de övriga kablarna. Med endast dessa två kan du alltså driva stereon.

Sen finns även den gula kabeln vars funktion är att ge konstantström för att stereon ska komma ihåg inställningar och kanaler (detta för att i en bil bryter tändningsnyckeln strömmen i den röda kabeln. Detta gäller dock inte i ditt fall) och den blå för att skicka en signal till ett slutsteg eller en automatisk motorantenn.

Glöm bort den blå, den kommer du inte behöva. Den gula kan du koppla ihop med den röda och via en säkring gå till pluspolen på batteriet. Om du vill kan du koppla in en brytare i kretsen också men det är lika lätt att bara lyfta kabeln från batteripolen. Eftersom du kommer ha en solpanel för att ladda batteriet så behöver du ingen brytare för att skydda batteriet.

Solpanelen kopplas in så som Fredrik beskrev tidigare.

Tänk på att koppla in alla kablar, även de till högtalarna, och dubbelkolla att du gjort rätt innan du kopplar på ( )-polen på batteriet.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig fel att fråga!

Men redan frågan startar varningsklockor, man ska inte locka personer som inte är säkra på sin förmåga att göra saker som dom inte är säkra på.

När det gäller att starta brand så är 12voltssystem betydligt farligare än den normala hushållsströmmen som vi har hemma, eller som landström i båten, men där skrivs det alltid om behörighet och allt vad det heter vid minsta koppling, men vid 12 volt är det bara att braka på.

Friskt kopplat hälften brunnit!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att koppla in två trådar på ett batteri, ev med en regualtor för en solpanel är inte rocket science direkt. Det fixar de flesta.

Men det finns ju några varningar:

Dra åt kopplingar ordentligt. Inte så du drar sönder skruvarna men mycket ordentligt.

Koppla ur batteriet när du mekar 12V.

Koppla på batteriet så sent som möjligt, när du dragit allting annat. Helst genom att hålla kabeln mot polen med beredskap att rycka undan den som något börjar gnistra eller brinna i det du just kopplat.

Ha inte metallarmband, klockor, ringar etc på dig när du mekar el. Om du lyckas kortsluta 12V så kan t ex en ring att börja glöda vilket är...en omysig känsla minst sagt.

Börja alltid med en säkring vid batteriet.

Tänk efter före. Fast det gäller allt hemmafixararbete, inte bara el.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik, Anders, Kalle och Fred för alla goda råd. Just nu står min bod under 1m. snö ute på Öland. Jag brukar använda vinterhalvåret till att preparera mig själv och mina sommarprojekt. Det ska målas, byggas soldäck. Monteras in sterio och vedkamin. Har några år kvar till pensionen men det skulle vara skönt att få njuta av lite högre standard i sommarboden när man blir gammal. -Hoppas att Du någon har lust att fortsätta bryggsnacket med mig fast jag bara är landkrabba nu för tiden.yes M.v.h. Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...