Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
gladius

Eget försök som segelmakare

Rekommendera Poster

Hejsan!


Jag är seglare, en nybörjare med en liten båt, 19 fot som gillar Sven Yrvinds tes: ”Små båtar är små bekymmer”. Min båt är inte av den sorten som beundras i gästhamnarna och det är jag nöjd med. Jag utbildar mig i seglingens konst via forum och artiklar på nätet men också med hjälp av böcker och under seglingssäsongen praktiserar jag på vattnet i min lilla båt. Förutom själva framfarten till havs eller i skärgården med vindens hjälp är jag också oerhört road av att själv klura ut förbättringar på båten. Alltifrån inredning, rigg, roderlås, vindroder mm mm.


Mina segel är förmodligen helt utseglade och kass efter drygt 40 år. Alla som frågar hur man kan fixa till sina gamla segel brukar få svaret: Köp nya och släng de gamla eller använd de som solskydd på altanen. Det rådet är nog egentligen alldeles korrekt om man fokuserar på själva seglingen. Jag som också har fokus på att fixa grejor själv tänkte att jag trots alla goda råd skulle göra ett försök att laga och fixa till mina segel. Skulle de gå sönder så kan jag köpa nya då (jag har råd så det är inte pengarna det handlar om) och under resan har jag lärt mig ett och annat.


Det första jag gjorde var att tvätta mitt rostfläckiga original-storsegel i oxalsyra!!! Borde vara förbjudet säger nog många. Hur som helst blev det vitt och fint och någon visuell försämring kunde inte iakttagas. Nu seglade jag jämnt med en stortriss med nyare och finare segel och med en stor genua (jag hade bara en liten fock) och med det resultatet känner jag mig helt nöjd.


Min genua var i dåligt skick. Många sömmar hade gått upp och kanten var så veckad att det hade blivit hål i vecken lite varstans. Köp en ny säger många men inte jag inte, skam den som ger sig. Jag skaffade segelsömnadstråd som dock visade sig vara för grov för vår symaskin. Eftersom jag inte är så orolig för att sabba allt så testade jag med en polyestertråd som visade sig fungera alldeles utmärkt. Efter några timmars jobb så var alla hål och sömmar fixade. Det gick plättlätt även för mig som nog endast har använt en symaskin ett par gånger sedan syslöjden på 70-talet.


Nästa projekt anses också som vansinnigt, efter att ha googlat runt lite, nämligen att stryka min genua för att släta ut de förargliga veckan som ger upphov till nötningshål. Men som sagt tidigare går det åt pipsvängen så köper jag ett nytt segel och investerar kostnaden i min erfarenhetsbank. Jag strök med mitt vallajärn eftersom jag inte tordes riskera att vårt nyinköpta strykjärn skulle ta skada (smält dacronduk eller så). Resultatet blev bra! Visuellt sett alltså, om nu seglet är förstört så lär nog jag inte upptäcka det i alla fall, såvida det inte faller isär eller spricker eller så.


Jag hoppas att dessa rader kanske kan ge någon i min egen sits lite råd och dåd om vad man kan göra ifall man inte är så rädd att sabba till allt. Ni som har fina och eller dyra segelbåtar bör nog ta de vanliga råden, att köpa nytt, på allvar.


Mvh Thomas S

post-10016587-1394236923,8377_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även fast jag inte alls har samma återhållsamma sinne som du och nog inte heller avser att underhålla min båt på det sättet kan jag inte låta bli att facineras av hur du ger dig tusan på att lösa problem och underhåll på ditt eget sätt. Det är kul med sådana som du, hade en kille i vår klubb med en motorbåt som levde enligt samma motto. Och som du själv säger -går det fel så kan du alltid köpa nytt och då har du lärt dig ännu en erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par tips vid segelsömnad.

Segel ska sys med zig-zag-söm för att tillåta vis rörelse i sömmen.

Det  är också viktigt att ha lång stygnlängd, så att det inte blir som en perforering, typ riv här.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey!

Det var mycket bra tips. Jag sydde ned zigzag men vete f-n om det inte blev mer riv här än något annat. Nästa gång jag ska sy segel ska ja minnas ditt tips och öka på steglängden på maskinen. Jag ska också  försöka komma ihåg att uppdatera tråden i sommar med resultatet av mina segelmakeri försök.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammalt segel borde gå att plana ut genom att. Klippa bort säckiga ställen. Har funderat kring detta lite. Principen är att seglet liggane på ett golv ska följa golvet. Inget överskott av duk alltså. Gammal utsträckt duk töjer sig inte mer i dragriktningen. Borde gå att få betydligt bättre framfart på det gamla påslankanet. Beträffande sytekniken. Skars tråden av när du körde segeltråden? Prova då en större nål. Skålen på nålen måste rymma tråden annars skäärs tråden av. T.ex 110 eller 120 nål. androidinlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skoj med såna som du, som heller reparerar och fixar själv än köper, köper och köper.
Själv är jag någonstans i mellanlandet
Dock vill jag berätta mina erfarenheter av att laga gamla segel.
Min båt är absolut ingen racer. En J17 som jag vårdar med kärlek och testar mina, ibland, egensinniga lösningar på.
När jag köpte henne var seglen troligen jämnåriga med båten. Ca 30 år. Nötta, mjuka och totalt oformliga.
Jag lagade med vävtejp, sicksackade, köpte lagningsbitar på Hjermans och slet med tapetserarnålar och handläder.

Efter några säsonger beställde jag ett juste cruisingstorsegel från Narval.
Ett lite exklusivare tillval från en billig segelmakare. Jag tror att det kostade 7000 spänn (Vinterpris)
Sommaren därpå var det som om jag hade en ny båt.

Plötsligt kunde jag ta höjd, hon krängde mindre och gick definitivt fortare. Jag tog mig till min favoritö mycket snabbare och bekvämare än med det gamla påslakanet.

Sommaren därpå inhandlade jag en standardfock från Ocean Sails (En annan polsk lågprismakare) och sedan dess har genuan legat i skampåse utom när det är i stort sett stiltje. Focken driver båten i samma fart som genuan ända ner till 3-4 m/s om jag räknar i seglad distans och kryss. Mindre avdrift och bättre höjd gör att jag nästan alltid väljer min nya, fina, fock även om det är genuavindar.

Jag fixar och donar, försöker finna enkla, billiga, lösningar i det mesta...
Men erfarenheten säger mig att det är oerhört svårt att fixa sina gamla segel och bli riktigt nöjd.
Segel är det enda jag låter kosta på båten.
Jag ska beställa en genua till nästa säsong!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gladius: Superkul att du fixar och donar själv! Det gör jag med, jag har aldrig seglat någon gång men fick ändå i höstas en oerhörd lust att köpa en gammal segelbåt och bygga om/fixa för att få en personlig båt. Valet blev en J11 som känns som en perfekt bas för mitt projekt. smiley

Jag gjorde några trådar här på forumet om div. olika moment i min båt-modifiering men uppfattade att svaren på frågorna jag ställe inte vägde upp den kritik och de nedstämmande kommentarer man fick. Bara för att man frågar om saker som inte hör till det vanliga. Detta gjorde att jag i princip slutat skriva om mitt båt-projekt här, lägger kanske ut en hemsida med hela bygget på senare istället.

Jag tänker också göra om mina segel, tänker göra om ett segel till ett storm-segel. Men skulle jag starta en tråd och fråga typ: Hur gör man bäst ett eget storm-segel? så skulle jag troligen få en hel drös med svar av typen: Det går inte!, Du riskerar livet om du blir överaskad av en storm och har ett hemmagjort storm-segel eller Köp ett istället, det är enklare och billigare i längden. Massa svar på något man inte har frågat.

Jag tycker att alla som funderar lite utanför ramarna ska uppmuntras. Vissa(jag och kanske även gladius m.fl.) kanske tycker att våra segel som vi gjort/fixat själva är jätte-vackra. Vi kanske gärna låter båten gå lite långsammare/sämre bara för att tanken av att vi drivs framåt av något vi skapat själva skänker sådan livsglädje!

Snyggt jobbat gladius och låt oss få en uppdatering till sommar om hur du upplever dina segel på sjön! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är mitt inlägg du syftar på eftersom det är det enda inlägget som inte är odelat positivt och hyllar idén!

Ett intressant sätt att tolka mitt inlägg som börjar med att hylla hans attityd fast med ett men efter.

Man kan ju ha olika syften med att ställa en fråga på ett forum!

Antingen vill man lära sig, få tips och få ta del av andras erfarenheter.

Eller så kan man söka okritiskt medhåll och bara förvänta sig positiva reaktioner.

Jag kanske skulle ha hållit tyst med mina erfarenheter?

Jag känner en kille som tankade sin dieselmerca med returfett!
Den rök utav bara helvete och susade fram i en hastighet av 15-20 km/h.
Det funkade visserligen men det blev osannolikt opraktiskt och var allt annat än en glädje att köra bilen. Fettet var gratis och upparbetat av honom själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janken: Nej nej, jag syftade inte på något inlägg i denna tråd. Det var en reflektion över hur många egen-fixare(jag m.fl.) kan bli bemötta här på forumet, vilket jag inte upplever på andra forum. Jag påstår inte att det alltid är trams och aldrig kommer något konkret. Men mellan de konkreta kommer mycket trams(som mina inlägg i denna tråd nu tenderar att bli).

Du Janken ligger på min favorit-lista när det gäller svar. Du ger ofta mycket bra svar och förklaringar(både i mina trådar och andras). Inget ont om ditt tidigare inlägg i denna tråd heller, tvärtom, sakligt och bra. Som alltid från dig smiley

Blev glad av gladius inlägg och ville bara tala om varför jag slutat uppdatera mina egen-fixar trådar här på forumet. Helt enkelt för att man inte verkade sprida glädje hos så många andra genom att lösa saker på sitt eget sätt, man retade upp fler kändes det som.frown

Många gillar säkert detta forum men för mig kändes det inte rätt, beror kanske inte på större delen av användarna utan snarare på en mindre del. Men så är det!

Hoppas att tråden hamnar OnTopic nu.

Jag har en Husqvarna 2000 med låg-växel, har även köpt segel-tråd och några begagnade segel. Så jag ska ge mig på det någon dag. Jag har sytt en del i skinn men segel verkar vara lite mer bongstyrigt men jag kan inte tänka mig annat än att det ska gå wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack janken för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag har hört många andra säga som du att ett nytt  fräscht segel gör underverk för båten. Jag betvivlar det inte alls och kommer så småningom själv att köpa nya segel. Just nu avvaktar jag dock för jag anser mig inte kunnig nog att till fullo kunna uppskatta en sådan förbättring. Jag behöver bli en bättre seglare först helt enkelt.

Boatsven! Jag har följd dina inlägg och hoppas verkligen inte att du slutar med dem. För mig och många andra är det roligt, lärorikt och intressant att följa dina tankar, idéer och ditt arbete. Vi är många som lär oss jättemycket av varandra på detta forum.

Jag ser redan nu oerhört mycket fram emot att få ge mig ut på Trälhavet och testa mina gamla men reparerade segel. Framför allt ska det bli kul att testa genuan (om den nu kommer att hålla), jag har hittills bara seglat med fock. 


Mvh Thomas S 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gladius: Jag lovar att i alla fall att lägga in en länk om jag lägger ut projektet på en hemsida smiley

Hur gjorde du när du strök genuan? Fuktade du den som man gör när man stryker kläder eller strök du torrt? Intressant att det blev bra också, visuellt. Jag tycker inte att segelduken borde ta skada av det heller om man bara stryker försiktigt på låg värme i början och ökar om det behövs.

Kanske går att köra i mangeln, fast den är lite liten iofs blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt tänkt. Återvinning och fixa själv är vad som gäller i mesta möjliga mån. Hävdar den principen själv i de fall det går. Och mer än halva nöjet är att Blåsa Marintillbehörsfirmorna på konfekten.

Bilden visar mallning av Sprayhood

 

//S

post-14058-1394236925,7254_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört många andra säga som du att ett nytt  fräscht segel gör underverk för båten. Jag betvivlar det inte alls och kommer så småningom själv att köpa nya segel. Just nu avvaktar jag dock för jag anser mig inte kunnig nog att till fullo kunna uppskatta en sådan förbättring. Jag behöver bli en bättre seglare först helt enkelt.

 

Jag förstår att det är lätt att ledas in i att tänka så som du gör och du är definitivt inte ensam om den tankegången. Men jag anser att det är ett stort misstag!

En del i att bli en bättre seglare är att kunna konsten att trimma ett segel. För att lära sig det behöver man segel som är i gott nog skick att svara på de justeringar man gör. Dessutom så tror jag nog att du är en god nog seglare att uppskatta en båt som lutar mindre, är lättare att manövrera och dessutom går lite snabbare. De egenskaperna brukar nämligen alla, nybörjare som erfarna uppskatta. (Bespara mig kommenterarna om att inte ha bråttom på sjön som brukar komma här. Det är inte farten som är poängen)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...