Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Barmeister

Ancas Queen 24: Något att ha?

Rekommendera Poster

Ancas Queen (1974) 24 fot med Volvo Penta motor, b30 sex cylindrig, helrenoverad motor 2010 (bl. a. nyrenoverad topp) är det något att satsa på? Vi har haft en säsong med första båt och vill nu gå upp i längd och utrymme!

Vet att ni som svarar här gärna har förståelse för nybörjare och vi tackar för det!

Mvh

Martin & Tina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på forumet vet att det flertalet gånger har skrivits om båten. Själv haft en för några år sedan o var nöjd, mycket nöjd faktiskt....ok bränsleförbrukning, lättplanande redan vid 12 knop med 2 personer, känns stor invändigt, mycket trä, lättarbetad i motorrummet, breda skarndäck, kändes trygg o säker, lätthanterlig storlek bla.

Negativt visst, bädda upp o ned inget stort problem om inte ryggen din krånglar allt för mycket, mycket kapell, nytt är dyrt att skaffa....platt botten så stötig gång vid litet sjö, men inget stort problem.bäst funkar det med 2 vuxna o nåt/några mindre barn, går att bädda aktersoffa under kapell...

Vi tillbringade 2.5 vecka i Mälaren o Strömsholms kanal utan problem. Gillar man 70 tals stuket på båtar så är det ett bra alternativ, den dag jag går ned i storlek kommer jag definitivt att kolla på en Ancas eller SelQueen igen.

Under medlemmars båtar finns ju flera med den båten, ta kontakt!!

 

Lycka till!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja hjälpa dig men hade problem på min första år med båten och fick en skuren motor. 

Men båten är väldigt rymlig för sin storlek.

Gå gärna in o titta på mina bilder i min bod, men min har jag byggt om då jag tog över denna som ett projekt och ser kanske inte ut som andra barn. :=)

Hoppas kunna ble expert på Ancas i sommar, 

Vi är 2 vuxna och 3 barn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag är oxå förtjust i vissa av de äldre klassiska båtmodellerna, och tycker du ska titta även på Coronet 24 family. Har haft min i 3 säsonger och är supernöjd med den. Snygg, tidlös , mycket trä och rejält byggt. Hade dessvärre 2 st bensinmotorer som original, men det går hitta ex som är konverterade till en. Själv hittade jag ett ex med diesel och den stånkar på bra med en marsch på ca 21-23 knop.

 

Beträffande den båt du frågar om så har jag inga erfarenheter annat än att den oxå är rätt tidlös-. Ancas Queen är väl en Fjord båt och det borgar ju för kvalite. Dock vill jag minnas att Volvos B30 inte var mycket hänga i julgranen. Men är den renoverad så ..

mvh Stefan



Senast ändrad av Stefanius | 29 januari 2012 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar! Hjälper mycket. genom idogt läsande både här och där har vi fått mycket kunskap men störst noja är ju alltid motorn, där har vi minst av egen kunskap. VP b30 sexcylindrig kan alltså vara ett mindre lyckta köp..?

Nu har vi också börjat titta på Uttern 690 årsmodell 1980, finns en med 4-taktare uttagen 2004 som vi tycker är bra även om Ancas är snyggare/charmigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att b30 inte är något o ha i en ancas.
 

Jag har 3 barn och utrymet som Ancas har baktill om man har den varianten som jag har med en soffa bak, så är den gigantisk. Man kan nästan låta barnen springa runt i cirklar .:))

Vill du se en live så är det bara och hojta till om du är i södertälje området. 
Ska själv försöka fixa in lite mer bilder på min båt, ska fixa det när nya motorn kommer i.

Har ju fixat en B230 modell 200A till båten det är också en 4 cylinder som b20 men nyare.
Var inne på att fixa en v6:a men där blev det för dyrt för mig.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Patrick för ännu ett svar och framför allt tack för erbjudandet att titta förbi! Det ska vi ta i beaktning, vi har läst en hel del om Ancas och fastnat ganska mycket för de positiva synpunkterna som bl.a. du gett oss.

Som jag förstår det så är det den där rejäla soffan i aktern på det objekt vi kollar på som du själv har. Jag blir inte riktigt klok på vad som skulle kunna vara negativt med Aq170/270 (Volvo Penta B30) med nyrenoverad topp: Driftsäkerhet? Bensinslukare? Kraftlös?

Som du märker pressar jag forumets medlemmar på svar... Och tackar alla i förskott som vill ge synpunkter och råd!
 

Martin & Tina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig så är inte motorn b30 något negaivt, är ju en större b20 och funkar den så funkar den.

Men alla som har b30 6 cylinder har fått byggt om soffan så man har en låda bak på istället för att ha som när du har en 4 cylindare att man har en hel soffa. Men för all del om man har en en delad soffa, som är det ända som jag set med en b30 och man är nöjd me detta så är det ju bara bra.

Nu har jag som sagt inte varigt ute o kört så mycket med våran båt men någon som man märker är iaf jag som hade svårt och komma upp i 14knop  (dåvarande dåliga motorn) Hade en båt som var väldigt kännslig för vågor och förbipasserande båtar.

Men för mig är detta något som jag hoppas att jag inte kommer störas över då den nya motorn har lite mer kräm så man kan parera vågorna lite bättre.

Och med en B30 så har man ju massor med kräm.

Något som hag har gjort i min båt är att jag har lagt batterierna i mitten på båten, just lite för att stabilisera vikten lite. Vist det är väl inte mer än kanske ca60kg i batterier men endå. :-)

Jag skulle vilja kunna berätta mer om båten man kan som sagt inte så mycket om hur den går.
Annars så är den enligt mig lätt hanterlig båt.
Lätt och jobba med, (nu är jag ingen expert) 
 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Patrik (nu rättstavat...)!

Ja, det där med aktersoffan kan vi två stå ut med även om utrymmet på en 7-metare är nog så viktigt, även för oss.

Vi går från en 2-taktars bensinslukare till såväl större och bensinsnålare. Vem gör inte det... Men 2-takts räcker med en säsong om man vill mer än insjö och fiske. Mitt intryck är att VP är pålitliga i stor utsträckning generellt; gott om reservdelar och lätt att jobba med vid behov. Vi letar inte heller en racerbåt men vill inte bara putra runt men, moderat bränsleåtgång tillsammans med driftpålitlighet är ju vad man vil ha. Det objekt vi hittat är är precis vad som vi eftersökt men man är ju rädd att man tittar för mycket på yta.

Hur som helst, tack igen och inte alls omöjligt att vi hotlovar att ta oss till S-tälje om erbjudandet står kvar!

 

Martin & Tina 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-) Ja då det är bara och höra av sig, men gör det i god tid då jag kanske har annat för mig och båten står på båtklubben. Men maila mig på min mail holmqvist-@hotmail.se så löser vi det sen. 

Ja har man inga problem med att b30 är lite större så är det nog en bra motor, och det är samma med oss jag och tjejen med en 5årig dotter och två 1åriga pojkar när det gäller turer.

Vi är inte alls ute efter att det ska gå fort, vad ska man då göra på sjön om man inte hinna njuta av det goda som det ger än. Mitt mål med båten är att kunna ligga och marsha på en 16-18 knop. Fortare än så behöver det inte gå, Man vill plana ut för att få en ekonomisk gång.

Det tråkiga med just Ancas som jag håller på dividerar med mitt inre om, är just att det är så mycket kapell. Nu när jag fick tag i en motor ganska biligt så funderar jag på att FÖRSÖKA bygga upp en hard topp just för den anledningen att få bort lite kapell ifrån båten.

Men vi får se, sjölivet är ett evigt projekt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet extra kraft i motorn skadar inte, min hade en vp 4 o med några vuxna o litet mat, packning var det segt att få upp den i plan. Bästa farten för båten är nog kring 16 18 knop som Patrick säger. Negativt med mycket kapell, javisst men gäller att ta väl hand om det, rätt förvaring osv så håller det oxå.Vanligtvis brukar kapellen vara tvådelade så går ganska snabbt att sätta upp....men efter några års upp o ned...är det litet segt, men andra sidan då kanske det redan är dags att byta upp alt ned sig!!!!

Flertalet ombyggda Ancas har varit rena katastroferna utseendemässigt, ganska säker på att det är ett bra sätt att förstöra andrahandsvärdet på båten så låt bli, låt den vara i orginalskick så långt det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar och era råd tar vi naturligtvis till osss av!  Vi kommer nu nästa helg att åka óch titta på en Ancas Queen och vi återkommer med vår respons för den som vill läsa. Från bild till verklighet äre ju en stor skillnad men vi hoppas på et positivt resultat. Tack ännu en gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har man blivit ägare till en Ancas Queen! Känns mycket bra och soffan bak var inte delad så allt ok med den detaljen. Nackdelen var att båten ligger på Västkusten men hon var allt i allt för fint skick och precis vad vi letat efter. Mycket servad och allt med dokumentation. Nu gäller det bara att hitta en så billig transport som möjligt... Suck..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får man gratulera till en fin båt, tycker dom är riktigt läckra faktiskt. Dags för att uppdatera dit fotoalbum i sjöboden nu så man får se skapelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, övertygad att Ni kommer att bli stolta o nöjda ägare till en riktigt klassisk rejält byggd båt. Antar att det var båten på blocket? Med listan på vad som har gjorts och ägarens omvårdnad så känns det som full pott!!!

Vad gäller frakten så är det nog inte några större problem eller kostnad, vid delad frakt, men se till att ha båten riktigt försäkrad om nåt skulle hända......jag tar hellre litet dyrare fraktare med rätt grejor/kunnande, än killen som sticker emellan ibland, kan enkelt lyfta sönder båten om det vill sig illa!!!

Lycka till....blir  smått avundsjuk faktiskt........glömmer inte första turerna med båten  Gud va stor den ärblush

En liten passus bara, Jag tog bort inredningen vid förarplatsen för renovering och kollade samtidigt in bensinslangen som går ned till tanken....i min -73 var den veckad dvs med risk för att den läckte. Jag bytte den för säkerhets skull, så har Du tiden gör samma koll, tar inte många minuter att riva.Kanske räcker det med att vulka slangen tom.

Finns ett värde i att vara litet nyfiken o skruva bort, se vad som finns under osv i sin båt, ger en ovärderlig trygghet i ägandet om nåt går fel......=egen erfarenhet, för som sagt=Shit Happens!!!



Senast ändrad av Minego | 20 februari 2012 | 14:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den positiva responsen!

Ska kolla bensinslangen snarast och naturligtvis rent allmänt lossa, lyfta, pilla på hennes så att man lär känna båten. Bra att veta var allt börjar, slutar och sitter. Bra att ha så mycket koll som möjligt, speciellt när shit happens...

När det gäller transporten till Stockholm kommer vi inte chansa på att tumma på bra och giltiga försäkringar bara för att få en billig transport Pengarna rullar ändå men inte vill man vara dumsnål.

Bilder lovas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ditt köp, och val av båt!

En riktigt trevlig båt, vi har haft vår Ancas sedan 2007 och vi bara älskar den. Vi har på senare tid tittat på andra, större båtar men vi har kommit till slutsatsen att vi inte vill släppa vår Queen. Vår Ancas är en 24 av årsmodell 1976. I den sitter en VP AQ 151a av årsmodell 1986, och ett 280-drev. Den har funkat mycket bra, och förbrukningen ligger på 1,2 - 1,8 l/distans i marschfart (14,5 - 16 knop), vilket jag tycker är acceptabelt

Vi har semestrat i den. Har försäsong och efterssäsong (d v s innan och efter vår sommarsemester cool) i Askim, och utgår därifrån till de olika öarna runitkring Askimsfjorden. Vi kör från Askim till Brofjorden där vi har vår semesterhamnplats varje sommar och utgår därifrån och ytterligare upp i Bohuslän. Vi = jag och min fru...

Jag har tyvärr inga före/efter-bilder på renoveringar, då vi egentligen inte behövt göra några större förändringar - Den var välskött och bra redan från början. Det enda som gjorts är att slänga ut den fasta toan och köpa in en Porta potti, skaffat ett 40-liters kylskåp... Nya mattor i båten samt batteribyte då och då. Nu har vi även köpt in en 50 watts solcellspanel för att avhjälpa laddning så att vi kan ligga ute lite längre utan att behöva åka in till gästhamn och ladda...

Jag lovar att du/ni kommer att få mycket kul och trevligt med båten... Ett kanonköp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kenneth!

Trevligt med respons och höra hur ni har det med er Ancas. Låter som om vi hittat rätt nu när man läser era upplevelser men, det skapar ju också  följdfrågor...!

På den vi köpt så är det en Porta Potti och vi såg att det har sutit en fast toalett innan och funderar lite lätt på att byta tillbaka till en modell med tank. Har mest hört negativt med PP (kemisk stank etc.) men ni valde att göra precis tvärtom! Nyfikna på hur ni resonerade och beslutade er för att byta till Porta P?
Säljaren var lite osäker på bensintankens storlek, har du någon koll på det? Samma gäller färskvattentanken. (Kan ju förstås ha bytts ut under åren).

Stort tack på förhand!

Martin & Tina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Ancas Queen från-69 har en bensintank på 130 liter och vattentank på 100liter.

Motorn är bytt-91 til lAQ131D,wc med en rostfri hålltank på 40l.

mvh

kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att vi slängde ut den gamla toan berodde på att pumpen var kass att vi ville ha våran egen mugg. Vi funderade först på att köpa en ny Jabsco-toa, men när vi jämförde med en Porta så blev utrymmet på toan större - Därför fick det bli en Porta pott... Ibland kan det bli lite störande lukter av bl a kemikalierna, men det beror då oftast på att man haft för lite av det väldoftande medlet i. Där är en nackdel, ja...

Bensintanken är på 150 liter och färskvattentanken på 60 liter... Vi klarar oss med vattnet 4-5 dagar, men då har vi det till allt - Koka kaffe och annan kokning, disk, både diska och skölja... Saft, is, dricksvatten, morgontoalett mm... Det räcker längre än man tror, det gäller att inte slösa...

Vi köpte två st 20 liters duschsäckar på Jula eller Ullared (kort minne...) som är kanon till duschning... På morgonen lägger dem på fördäck med svarta sidan upp, så får solen värma upp dem under dagen. På kvällen har vi dem till dusch... Lite primitivt, men det funkar, Dessa fyller vi dock på i hamn innan vi drar ut till naturhamn... Snabbduschning för sparande av vatten, men det funkar...

Jag delar gärna med mig av erfarenheter och tips, om ni känner att ni vill ha mer...



Senast ändrad av Kenneth_S | 22 februari 2012 | 16:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller bensintanken så fanns ingen mätare på instrumentbrädan utan man var tvungen att lyfta golvet för att kolla, tröttnade på det o borrade hål med hålsåg i golvet vid mätaren o limmade dit ett plexiglas för att slippa detta moment, även korken i tanken på mätaren byttes då den inte visade rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla Ancasägare, nu är vi med i klubben! Hon kom idag med lastbil och vi fick göra en mycket kort tur till hennes nya hemmahamn. Ja visst, helt annan känsla att ratta en 2,5 m längre båt men desto större upplevelse lär det bli när vi kör henne i skarpt läge och testar på vår nya flytande sommarstuga. Nu blir det att lära känna henne och putsa upp för säsongen. Tack alla ni för de tips och råd vi fått inför köpet, fler tas tacksamt emot. Ska lägga upp biler inom kort!

 

Tina & Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ni som valt att följa oss i köpet och också gett oss värdefulla tips om Ancas Queen har vi nu en första rapport att ge:

Fick båten levererad i april från Orust till östkust och körde från Lidingö till Fjäderholmarna, en tur på ca 10 minuter. Sedan en lååång väntan på bättre väder och då blev det tre dagars färd i skarpt läge förra veckan: Fjäderholmarna-Grinda-Möja-Vaxholm-Fjäderholmarna. Betyg: 5 !  Från en bäddbar hardtop till en kabinbåt kan det inte bli annat betyyg en motor som spinner och, framförallt drar mindre!  Nu ska vi bara fixa värmaren ombord då det inte går att lita på/utgå att det alltid finns landström att tillgå.... Et annat plus var lågtrafiken, nästan inte en själ på sjön, förutom nyttotrafik och bofasta.

Fler tips om allt mottages tacksamt, speciellt ankarmodell/vikt (vet att det är ett tufft samtalsområde på detta forum..).

Hälsningar Tina & Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med ankare finns det lika många funderingar som ankare. 
Tror det bästa är att chansa och se vad som funkar bäst...

Tror inte det finns några dåliga ankare men vist vissa tar bätttre än andra på olika underlag mm men där går jag bet, .) jag har två stycken och har hunigt testa en...

Kan kan inte yttra mig å mycket om tips för jag har nos mindre erfarenhet än dig när det gäller köra med båten men hoppas kunna bygga upp detta i år :=) Om jag fåt till det med kapelllet såklart. 

Men något som jag bara älskar med Ancas är att det är så jäkla stort akterut. Men något som är lite trist är att det är ganska tajt när man ska gå runt båten. Jag funderar på att ha någon form at stege eller liknande inne i båten så man kan gå upp genom takluckan med barn mm.

Känns lite vagnsligt och bära barn runt denna båt men det går ju....
 

Lägg gärna upp lite mer bilder sen så man får se hur din båt ser ut inne. Älttid roligt och se konstruktioner på båtarna :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja för oss som går från en hard top Vator till Ancas blir aktern som ett dansgolv! Patric: Bilder utovas, håll ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrik,

Vilken skillnad från när jag såg båten! Du har verkligen gjort ett otroligt jobb, och på så kort tid också! yes

Förresten, är det Alfa 24-lanternor på båten?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...