Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tugge

Problem med Veteran SCANIA diesel fel?

Rekommendera Poster

har ett problem någon kanske kan klura på.
köpte sommaren 2011 en 200-båt i den sitter det 2st scania D816 raka 8 cyl spisar från 1958
maskinerna har en tomgång på 8-900varv men dör när man lägger i växel oftast backen.
det jag vet är att dom bytt proppar till högfartsproppar men tycker ändå inte maskinerna bör dö speciellt inte med den förhöjda tomgången.
när man lägger i får man varvaupp direkt sen kan man dra av gasen o tuffar då fint på.
vid gång känns  maskinerna inte speciellt slöa, ryker ´ normalt. dock inte märkvärt svart ens vid hårdare belastning som jag ofta sett att större fartyg normalt gör .

 

maskinerna ryker också EXTREMT mycket vid kallstart vit rök som svider i ögonen förmodligen oförbränd diesel, men när dom är varma avtar detta.
Misstänker att detta är spridarna som inte håller tät vid kall motor.
Vet någon ett BILLIGT ställe i stockholm för spridar renovering o provtryckning.
Vad kostar det ca per spridare?

tack på förhand

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att vissa båtmotorer som inte har koppling sänker varvtalet precis när växeln läggs i för att lindra smällen som blir med tung propeller som står still och ska upp i varvtal på ingentid alls.

Kan du se nåt sånt i motor och backslags beteende som skulle peka på det. Eller spana efter mekanismen som sänker varvet. Skulle kunna vara felinställt t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

vet att det finns en gammalt ställe vid typ solna/råsunda som håller på med dieselpumpar...han har ALLT och lite till i gammel-svängen....som ett museum....kanske han har spridare åxå?

kommer bara inte ihåg vart det ligger......

nån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått ett liknade råd att. När motorn har för hög tomgång så slirar inte backslaget när växeln lägs i och maskinen hinner inte få snurr på proppen innan den dör.Dvs  för att den hugger i växeln vid högt varvtal.

någon som vet något om detta?

har även försökt justera ner tomgången på skruven som sitter på reglagearmen. men  den sänks inte. armen går inte tillbaka mer.

Firman i solna önskas mer info om även andra såklart.





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har varit med om samma problem med en Perkins diesel motor. Motorn gick fint på tomgång och varvade fint obelastad men vit rök som svider i ögonen och luktar J????. På denna var punkten för insprutningen fel, justerade pumpens insprutnings tidpunkt och problemet försvann. Så du bör nog få en kunnig å titta på detta om du inte kan skruva själv.

Tveksam till at det är fel på spridarna

 

Sverre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla upp falkmans tack för tipset

Angående röken så var jag även i kontakt med EL & DIESEL och dom bekräftade det du sa, feljusterad dieselpump alt dåligt komp.
Efter som det bara är 1a minuuten så känns det  inte som ett jätteproblem men ett kompprov kommer tas.  Så får jag se om jag hittar någon som kan justera dieselpumpar..
Annars får det bli en jätte motorvärmare så man får upp arbetstemperatur innan start


När jag startade sisst så kom sjöräddningen i full fart o skulle borda båten efter jag lagt hela marinan i en dimma. Dom trodde  båten var i brand o stod med brandsläckare  i högsta hugg.
lite lätt pinsamt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen som vågar sig på felet med tomgången samt att dom dör vud iläggning av back. skulle vara lättare med fler möjliga fel vid felsökning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de första vet vi ju vilka motorer du har,pärlor dom där cool men vilket backslag har du då? (troligtvis hydrauliska) och då ska inte motorn gärna dö.....Det är troligen både tändning och spridare tillsammans som gör din rök! (Insprutningstidpunkten tändningen) framför allt!!!

 

Alltså !!!

1 Ställ tändningen

2 kolla kompression

3 Lämna in spridarna för provtryckning ev renovering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla regulatorn. Den kan ha svårt att komma igång när du lägger i växeln.

Sedan får man kolla spridarna.

Vit rök diesel vid start tyder på antingen fel mängd diesel (regulator/spridare) eller att det kommit in vatten i motorn. Den har våta foder och det kan ha rostat igenom. DÅ får man renovera hela motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla regulatorn. Den kan ha svårt att komma igång när du lägger i växeln.

Sedan får man kolla spridarna.

Vit rök vid start tyder på antingen fel mängd diesel (regulator/spridare) eller att det kommit in vatten i motorn. Den har våta foder och det kan ha rostat igenom. DÅ får man renovera hela motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
det är hydraliska backslag har dock inte hittat någon ID plåt på dom. men jag ska se efter lite mer om jag hittar vad det är för typ på backslagen.
tror inte det är vatten genomträngning då röken inte luktar glykol, den svider i ögoneno luktar mer som diesel.
ska kolla tändpunkten i morrn. och gå igenom spridare o göra kompprov när jag har lite mer på kontot det kostar med 16cyllindrar.

om någon provtrycker spridare eller vet nån som gör det billigare så skulle det vara bra.

mvh marcus




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här kommer en bild på en plåt som satt på backslaget

post-24700-1394236925,1932_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här kommer en anna bild men det är på något som är ombyggt i backslaget vet dock ej vad det står för.

 






 



Senast ändrad av tugge | 02 februari 2012 | 17:35



Senast ändrad av tugge | 02 februari 2012 | 17:38



Senast ändrad av tugge | 02 februari 2012 | 17:40

post-24700-1394236925,5808_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Klassiska rälsbussmotorer (205 hk inormalspårsvarianten och 155 utan turbo i smalspårs) 185 i marinversion.smiley

Jag tror också det är behövs göras en justering och kontroll av tändinställning och allmänt skick på insprutningspunkten. Tål inte motståndet som blir vid iläggning av väeln p ga oren gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...