Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst

Bogstrålkastare, bra eller dåligt ljus?

Rekommendera Poster

Gäst

I vår mast sitter två Hellas strålkastare på 100W stycket, tror jag. En mörk natt lyser de upp halva Östersjön och det är kanske bra. Dock är de inte särskilt estetiskt tilltalande utan vi skulle hellre vilja ha två bogstrålkastare men jag är tveksam till att de gör så stor nytta eftersom de verkar rätt begränsade i sitt ljusfält.

 

Har jag fel?

post-10019769-1394236923,0462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Måste lyfta tråden... Finns det ingen som har lite erfarenheter kring bogstrålkastare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om man kan ställa ljusbilden vid monteringen av dessa? körde en bekants båt(Nimbus 2600) en natt i dimma som hade dessa monterade och tyckte att ljusbilden var väldigt begränsad, sökte nämligen efter reflexen på ett sjömärke och hade väldigt svårt att se denna. Men den var helt perfekt för den ljusbild man var ville ha vid förtöjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har uppe på targabågen både framåt och bakåt som ibland även är bra vid gång nära land men en riktig sökare är ändå bäst när man letar prickar en bit bort..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid nattsegling har jag lärt mig att vårda mörkerseendet.

Det kommer först efter 15-20 minuter och förstörs på en tiondels sekund. Där kommer bogstrålkastaren in som en fördel så länge den är riktad och inte lyser upp annat än pricken man letar efter några hundra meter bort. 100W låter alldeles för starkt. 

Ströljus även så svag som en kontrollampa eller led förstör mörkerseendet och tejpas över med svart eltejp. De syns tillräckligt ändå. 

Då ser man ofta detaljer utan belysning men man måste alltså vara väldigt sparsam med lyse. Prova nångång. 



Senast ändrad av forgus31 | 31 januari 2012 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående angående mörkerseende.

Kontrollampor och Instrument, tex GPS kan lysa irriterande starkt på lägsta nivån, Havet är otroligt svart och tänder man en lampa blir man av med det lilla mörkerseende man hadde innan.

Jag tror att det är i princip olösligt på en segelbåt att ha en lampa som är till för att se framför båten annat än vid tilläggning.

På en motorbåt borde det vara lättare att ordna med lampa högt placerad, skulle jag i så fall försöka få tag i en sökarlampa med väldigt riktad ljusbild, som inte lyser upp omgivningen det minsta och sedan rikta den i ovankant på sökta föremål.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...