Gå till innehåll
söndag 07 december 2025
Peter_K

Fiffigt av Trafikkontoret

Rekommendera Poster

Tydligen behöver Danviksbron repareras, man planerar arbetena till 2013. Och självklart mitt i sommaren. Det betyder att bron inte kommer att kunna öppnas då, och de något större segelbåtar som ligger i Mälaren får ta en annan väg ut i skärgården eller masta av om man inte vill segla i Grodhavet. Källa, http://www.dn.se/sthlm/risk-for-trafikkaos-nar-stadens-broar-renoveras

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, är det inte typiskt?

Är ju inte första gången de stänger bron under seglingssäsongen.frown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men denna gången är den stängd i ett halvår!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen beror det på att de vill minimera störningarna för biltrafiken och jag är nog benägen att hålla med om att det är rätt beslut...men det är ju lätt för en saltsjökille att säga...angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja påstå att den som handlade upp reparationen av bron inte hade med att den skulle kunna öppnas under pågående renovering, det har inte funnits med i kraven helt enkelt. Herregud, vi kan ju resa till månen och är på väg till mars snart, då borde väl en bro kunna öppnas under pågående renovering med rätt planering av jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är i och för sig tråkigt att den måste repareras (nu igen) men det som är bra är att man redan nu vet att det ska ske sommaren 2013 -alltså en ganska hygglig framförhållning.

Jag är visserligen drabbad men ser det inte som någon jättegrej eftersom det finns möjlighet att gå via Södertälje kanal istället. Visserligen kan det hända att man måste planera om sina turer ut i skärgården men det finns ju gått om tid att planera. Dom Mälarbåtar som får det värst är väl dom med höga master som ligger i Stockholm, fast på Mälarsidan. Då blir det en hygglig omväg ifall man bara ska till Lidingö eller nå´ t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man läser hela artikeln så står det följande:

Under byggtiden kommer inga båtar som kräver broöppning att kunna passera. Trafikkontoret planerar ett byggstopp mitt i sommaren när segelbåtarna är som flest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir intressant att se om de lyckas hålla bron öppen för segelbåtstrafik under sommaren eller inte.

Kanske dags att köpa upp en massa bryggplatser i saltsjön, då kan man tjäna en hacka på eländet... smiley

Ja, det förutsätter ju förstås att det finns platser över vilket vi i andra inlägg konstaterat att det inte gör, i alla fall inte norr om sta´ n

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror nog på vad som ska bytas. Om man t ex ska ge sig på huvudlagren så lär det vara en period där det INTE går att öppna.

Men de har ju ögonen på sig. Blev ju regeringsbeslut för några år sedan när nåt ljushuvud tänkte stänga över sommaren eftersom då går det ingen nyttotrafik med pellets till kraftstationen.. Det beslutet höll två veckor tror jag. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...