Peter_K 4 364 Postad 25 Januari , 2012 Tydligen behöver Danviksbron repareras, man planerar arbetena till 2013. Och självklart mitt i sommaren. Det betyder att bron inte kommer att kunna öppnas då, och de något större segelbåtar som ligger i Mälaren får ta en annan väg ut i skärgården eller masta av om man inte vill segla i Grodhavet. Källa, http://www.dn.se/sthlm/risk-for-trafikkaos-nar-stadens-broar-renoveras Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 711 Postad 25 Januari , 2012 Ja, är det inte typiskt? Är ju inte första gången de stänger bron under seglingssäsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 364 Postad 25 Januari , 2012 Jo, men denna gången är den stängd i ett halvår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 25 Januari , 2012 Antagligen beror det på att de vill minimera störningarna för biltrafiken och jag är nog benägen att hålla med om att det är rätt beslut...men det är ju lätt för en saltsjökille att säga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Januari , 2012 Jag skulle vilja påstå att den som handlade upp reparationen av bron inte hade med att den skulle kunna öppnas under pågående renovering, det har inte funnits med i kraven helt enkelt. Herregud, vi kan ju resa till månen och är på väg till mars snart, då borde väl en bro kunna öppnas under pågående renovering med rätt planering av jobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 82 Postad 26 Januari , 2012 Det är i och för sig tråkigt att den måste repareras (nu igen) men det som är bra är att man redan nu vet att det ska ske sommaren 2013 -alltså en ganska hygglig framförhållning. Jag är visserligen drabbad men ser det inte som någon jättegrej eftersom det finns möjlighet att gå via Södertälje kanal istället. Visserligen kan det hända att man måste planera om sina turer ut i skärgården men det finns ju gått om tid att planera. Dom Mälarbåtar som får det värst är väl dom med höga master som ligger i Stockholm, fast på Mälarsidan. Då blir det en hygglig omväg ifall man bara ska till Lidingö eller nå´ t. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 28 Januari , 2012 Om man läser hela artikeln så står det följande: Under byggtiden kommer inga båtar som kräver broöppning att kunna passera. Trafikkontoret planerar ett byggstopp mitt i sommaren när segelbåtarna är som flest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 851 Postad 28 Januari , 2012 Det blir intressant att se om de lyckas hålla bron öppen för segelbåtstrafik under sommaren eller inte. Kanske dags att köpa upp en massa bryggplatser i saltsjön, då kan man tjäna en hacka på eländet... Ja, det förutsätter ju förstås att det finns platser över vilket vi i andra inlägg konstaterat att det inte gör, i alla fall inte norr om sta´ n Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Januari , 2012 Beror nog på vad som ska bytas. Om man t ex ska ge sig på huvudlagren så lär det vara en period där det INTE går att öppna. Men de har ju ögonen på sig. Blev ju regeringsbeslut för några år sedan när nåt ljushuvud tänkte stänga över sommaren eftersom då går det ingen nyttotrafik med pellets till kraftstationen.. Det beslutet höll två veckor tror jag. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser