Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonaslatt

sätta på långriggad motor i stället för kort

Rekommendera Poster

Har en liten gammal sportbåt äldre modell. Som är anpassad för kortriggad motor. Men har nu fått tag i en långriggad motor som är lite kraftigare. Om jag höjer motorfästet ibak så spelar det ingen roll eller? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag på en av mina båtar. 20HKr motor var det. Se bara till att du tar till ordentligt och gör fästet rejält för det är stora krafter som ska tas upp av akterspegeln. Det har hänt att rutten plywood i motorfästena givit med sig och båtarna sjönk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå att höja motorn lite, typ 4-5 cm om man lägger en trälist som distans under motorfästet, du kan ju göra det och se hur det ser ut, (om propellern fortfarande kommer aldelse för lågt) eller om det ser acceptabelt ut, du bör i så fall borra in och fästa bultar i de nedre fästena också, det finns annars en stor risk att motorn lossnar och börjar glida när du satt den så högt det går .

Har för mig att jag såg en artikel för många år sedan i Praktiskt båtägande där de byggde om en akterspegel på en båt för motor med högre rigg. (troligen bäst att göra det, men rätt avancerat)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska höja från kort till lång rigg ska du höja akterspegeln  13 cm, Från 38 till 51 cm  mätt från övre kanten ner till båtbotten rakt under. På min  öppna båt  satte jag nya plywoodskivor som var raka bak istället för utsågade för kort rigg. Det blev väldigt bra och mindre vatten kom in bakvägen då man låg still och fiskade npga 1w3 vm mer fribord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa riggar (men det kanske var för länge sedan) hade en mellan bit som man kunde ta bort för att bygga om från lång till kort rigg och vice versa.

Jag tror säkert att du har koll på att det inte går på din, men man vet ju aldrig. Det kan ju vara så att man inte tänkt på det.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort detta ett par gånger med bra resultat. Om du har trä i akterspegeln så kan du borra och sätta in ett par rundjärn som förstärkning, gör förhöjningen lika grov som spegeln, du kan också förstärka med en U formad plåt över alltihop.

Jag gjorde detta på en gammal ruffad glasfiberbåt som skulle ha en rejält överdimensionerad motor, då satte jag två stag horisontellt framåt och bultade fast i glasfibern, det höll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att förlängningdelen innehöll någon form av axelförlängning också, så att den korta drivaxeln fanns kvar. Jag kan missminna mig, det var på 1900-talet...
...och inte i slutet på det.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att höja akterspegeln än börja rota i motorn? Kort rigg passar bäst för lugna insjöar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga direkta synpunkter på vad som är bäst och/eller lättast.

Fördelen att med plyfa och plast höja akterspegeln är som sagt att man får in mindre sjö bakifrån. En nackdel är att motorn kommer lite högt vilket kan vara obekvämt om det inte är rattstyrning.

Funktionsmässigt är det vad jag kan förstå ingen skillnad.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...