Jump to content
Wednesday 08 April 2020
Sign in to follow this  
Jonaslatt

sätta på långriggad motor i stället för kort

Recommended Posts

Har en liten gammal sportbåt äldre modell. Som är anpassad för kortriggad motor. Men har nu fått tag i en långriggad motor som är lite kraftigare. Om jag höjer motorfästet ibak så spelar det ingen roll eller? Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gjorde jag på en av mina båtar. 20HKr motor var det. Se bara till att du tar till ordentligt och gör fästet rejält för det är stora krafter som ska tas upp av akterspegeln. Det har hänt att rutten plywood i motorfästena givit med sig och båtarna sjönk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det brukar gå att höja motorn lite, typ 4-5 cm om man lägger en trälist som distans under motorfästet, du kan ju göra det och se hur det ser ut, (om propellern fortfarande kommer aldelse för lågt) eller om det ser acceptabelt ut, du bör i så fall borra in och fästa bultar i de nedre fästena också, det finns annars en stor risk att motorn lossnar och börjar glida när du satt den så högt det går .

Har för mig att jag såg en artikel för många år sedan i Praktiskt båtägande där de byggde om en akterspegel på en båt för motor med högre rigg. (troligen bäst att göra det, men rätt avancerat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du ska höja från kort till lång rigg ska du höja akterspegeln  13 cm, Från 38 till 51 cm  mätt från övre kanten ner till båtbotten rakt under. På min  öppna båt  satte jag nya plywoodskivor som var raka bak istället för utsågade för kort rigg. Det blev väldigt bra och mindre vatten kom in bakvägen då man låg still och fiskade npga 1w3 vm mer fribord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vissa riggar (men det kanske var för länge sedan) hade en mellan bit som man kunde ta bort för att bygga om från lång till kort rigg och vice versa.

Jag tror säkert att du har koll på att det inte går på din, men man vet ju aldrig. Det kan ju vara så att man inte tänkt på det.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gjort detta ett par gånger med bra resultat. Om du har trä i akterspegeln så kan du borra och sätta in ett par rundjärn som förstärkning, gör förhöjningen lika grov som spegeln, du kan också förstärka med en U formad plåt över alltihop.

Jag gjorde detta på en gammal ruffad glasfiberbåt som skulle ha en rejält överdimensionerad motor, då satte jag två stag horisontellt framåt och bultade fast i glasfibern, det höll!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har för mig att förlängningdelen innehöll någon form av axelförlängning också, så att den korta drivaxeln fanns kvar. Jag kan missminna mig, det var på 1900-talet...
...och inte i slutet på det.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inga direkta synpunkter på vad som är bäst och/eller lättast.

Fördelen att med plyfa och plast höja akterspegeln är som sagt att man får in mindre sjö bakifrån. En nackdel är att motorn kommer lite högt vilket kan vara obekvämt om det inte är rattstyrning.

Funktionsmässigt är det vad jag kan förstå ingen skillnad.

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy