Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Torparn61

Hjälp vid installation av elverk (inbyggnad)

Rekommendera Poster

Nu finslipar vi på det sista som ska göras innan sjösättningen.
Kommer denna vecka att inköpa ett Elverk KIPOR 1000W, då vi saknar tillgång
till 230V ibland när vi är ute (skapat behov, man skulle klara sig utan).
Skulle vilja ha detta elverk inbyggt, antingen i motorutrymmet eller i en låda på
styrhyttstaket eller på akterdäck. Elverket är bensindrivet.
Emottager tacksamt Era åsikter var det kan vara smartast / bäst att montera det.
Om jag bygger en isolerad plåtlåda att stoppa det i, med avgasutblås samt luftintag/
luftutblås ev. med en liten elfläkt. Åsikter?
Något annat att tänka på?
Vad tror ni om idén att i så fall montera denna plåtlåda på motorkuddar, och även ställa
elverket på motorkuddar, eller om det är bättre att hänga det i kraftiga gummiband.
Någon som har provat något av dessa sätt?

Nåja, skriver inte mer nu, men kom gärna med tips och idéer.

 

Tackar på förhand/ Torparn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad du skall använda det till..

Jag har ett Kipor IG 2000, utan last så håller det lågt varv men så fort det belastas så varvar det upp och låter satan

Jag har mest använt det för att ladda när jag legat ute längre tid, den dagliga 230v tar jag via inverter

Tipset är, köp inte ett för litet elverk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att köra ett liknande elverk - digital modell i resväskeformat eller hur man ska uttrycka det. Stoppa in det i en stuv i vår förra båt (sittbrunns-stuv) - monterade ett avgasutblås som en bordgenomföring och öppnade ett c:a 120mm stort hål för friskluft-tillopp...

Elverket i sig förbrukar ju en hel del luft (förbränningsluft) så insugningen av luft i stuven blir rätt bra (betydligt mycket mer än vad en liten fläkt fixar) men trots det blev det på bara ett par minuter oroväckande varmt.. Vidare väsnades det trots isolermattor runt om på tok för mycket för att nyttjas annat än på ett par hundra meters håll från andra människor för att inte störa..

Så - ska du köra ett sånt aggregat någorlunda vettigt är jag rädd för att du får bygga en väldigt välisolerad låda som placeras i tex maskinrum och ventileras via ljudfällor med 2-4 stora motorrumsfläktar (om det ens räcker) samt förses med  ljuddämpare på avgasutblåset.

Annars är det nog lika enkelt att ha det undanstuvat och ta fram och ställa på land om det är tomt runt om och man absolut behöver laddning.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett vanligt elverk avsett att användas utomhus eller är det ett elverk avsett för installationer inne i slutna utrymmen.?

Skall du ha det i drift inne i båten eller bara förvara det där?

Hur hanterar du i så fall läckage och explosionsrisken, avgaser värme och ventilation.

är förgasarn tät så att den inte fuktar eller kan flöda?

Du löser de flesta av dessa problem om du har aggregatet ute på akterdäck/badbryggan

Du måste lösa alla dessa problem om du har det inombords

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en båt snarlik din. Ska också ha sådant litet kraftverk. Har funderat...

Det går inte att enkelt ordna med lufttillförsel och framförallt avgaser ut om du monterar inombords.
Tror jag.

Min lösning är att ha förrådsställt i en låda på akterdäck, ljudisolerad och med rör för avgaser. Men enkelt att ta ur elverket. Då kan jag ta ner det på badbryggan om jag är ensam i viken. Det kan även gå att köra i lådan. Men då jag inte köpt elverk än så vet jag ej om kylningen är ok i låda.

Badbrygga är enkelt, säkert och förhoppningsvis inte så ljudligt ( för mig, grannar blir nog ilskna? )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petta1: Är du nöjd med elverket för övrigt? Blev lite förvånad ang. ljudnivån, kollat på elverk för en någorlunda vettig peng, och då ligger Kipors elverk i de nedre regionerna vad gäller ljud (vad det skrivs i alla fall).
Kommer troligen inte att använda det speciellt ofta, om man behöver ladda lite extra om man är ute en längre tid, Om det var bra på TV kvällen innan osv.

Pelle75: OK, förstått meddelandet. Är nog inne på vad du skriver, att plocka fram det när det behövs. Ska man lyckas med en bra inbyggnad verkar det gå åt en j-vla massa arbete.

Hasse_O: Det är ett vanligt prtabelt elverk ca. 20kg tror jag. Tanken var att antingen ha det i maskinrummet eller i en låda på t.ex. akterdäck. Men det du skriver om explosionrisk mm, om man sätter det i maskinrummet, hade jag inte tänkt ett dugg på. Tack för den infon!

Funkis: Så var min tanke också, om man skippar maskinrummet. Verkar bli en del jobb för oss, som har det framför oss. Kan kanske ha fortsatt kontakt för att lära av varandras framgångar och misstag. Det är det som är underbart med ett forum som detta, med alla tips och idéer och framförallt kunskaper (slipper man kanske att göra om andras misstag).

Vad tror ni om val av elverket då? Kipor är ju också en Kinaprodukt, men med en generator som levererar en sinusvåg som gör att man kan ansluta även känslig utrustning. Enligt broschyrer och säljare i alla fall.
Någon som har tips på annat aggregat annars? Inte allt för dyrt bara, har plöjt många pengar i båten de senaste åren.

Tack för alla svar....

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det handlar om att kunna köra 230-voltsutrustning korta tider, t ex handverktyg eller dammsugare, så är det bättre med en sinusinverter. En sådan 1500 watt kan du beställa på Ebay för ca 2100 kr inklusive frakt och eventuell moms. Sök på pure sine inverter. Har en sådan 

Behöver du mer el så komplettera med en eller flera solpaneler, dessa har fallit som en sten i pris de senaste åren. Eftersom du har en båt med stor styrhytt så skulle jag gissa på att du kan få plats med flera/stora paneler, kanske uppemot 200-300 watt.

Skulle inte detta räcka, t ex för att du drabbas av dåligt väder flera dagar i sträck, så kan du ju alltid ladda från motorn.

Att köpa separat elverk skulle jag bara göra ifall det handlar om mycket ström under längre tid. Tro mig, jag har försökt hitta många anledningar för att köpa ett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Armén har vi en del fordon som har elverk i lådor på taket (tgb 30 med stabshytt t.ex.), dessa är monterade på en platta som i sin tur är upphängd i korta gummistroppar. Över hela alltihop är en glasfiberlåda monterad. Reducerar ljud och vibrationer men tar verkligen inte bort allt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...