Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
netsplit

Aluminiumbåt som ärgar

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är ägare av en aluminumbåt som byggdes förra vintern och jag har haft den i vattnet från mitten av april 2011 till nu.

Då jag aldrig haft en aluminumbåt undrar jag nu om detta är normalt.

Båten ärgar lite i pulpeten. Det är mest påtagligt runt tex en rostfri skylt med CE-märkning osv. Båttillverkaren säger att detta är normalt men jag tycker ändå det är konstigt?

Hur ska det vara egentligen?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfritt och aluminium ska helst inte kombineras. Det borde tllverkaren veta.

Det blir ett batteri av de två metallerna när saltvattnet ligger på. Då offras aluminiumet.

Ta bort skylten och skruva aldrig fast en rostfri skruv eller detalj i aluminiumet. Ska du absolut ha rostfritt så ska detaljen isoleras elektriskt. T.ex kan du limma på skylten. Då blir inte batteriet kortslutet och korrosionen avstannar nästan helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Med andra ord är ingen form av ärgning acceptabel på en ny alu-båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att tillverkaren är van vid insjö med sötvatten och har sina kunder där.

Då klarar sig kombinationen ganska bra. Regnar det blir det ju destillerat vatten som är en dålig elektrolyt, dvs snäll mot alu/stål-batteriet.

Men det minsta saltvatten som plaskar på blir koncentrerad saltlake när vattnet dunstar och endast saltet blir kvar. Efter upprepade saltvattenstänkningar kan man ha otur att ha en tillräckligt stor mängd saltlake på utsatta ställen (skruvar, beslag mm av stål) och aluminium tunnas ut/försvinner. Skruvar lossnar osv

Det här är inget som sker medan man tittar på utan kan ta flera år. Du har i skylten ett exempel som kan vara en bra väckarklocka. Kolla över skrovet map stål/aluminium som inte isolerats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten custom-byggdes åt mig och tillverkaren vet precis vad jag ska använda båten till och även var någonstans. 

Jag ska ta ett snack med honom och kolla varför det är så här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är en skröna eller sanning att om man har ett kopparmynt liggande i botten av en aluminiumbåt så fräts det ett hål till slut ?? I alla fall så skall inte alubåtar bottenmålas med kopparbaserade bottenfärger....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips! Nu är båten omålad så det är tack och lov inte en del av mitt problem i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel aluminium, rostfritt behöver inte var nån problem alls när det är redig monterad.

Förmodligen är den byggt i 5754 och inte i 5083

5754 är billigare och lättare och jobba med men inte saltvatten beständig.

Jag är från Holland och där är ingen som ens våga bygga i 5754.

Det finns inte heller nån båt från kustbevakningen eller militären som är bygd i den.

Det första Djupviks varv frågade mig var om jag byggde i 5083.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor?

Vissa motorer har konstant ström på och det går inte heller för utombordere är enkelpolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag ska kolla upp vad den är byggd i för aluminum. Börjar bli orolig nu.

Motorn är en suzuki 4t 150hk från 2011.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har såld en båt utan motor till västkusten och han byggde på en Evinrude 300 hk.

Enligt motor säljaren måste den vara inkoplad på bateriet hela tiden för datorns skull.

Då började det ärga  lite bakom gummilisten efter 3år.

Eftersom det är kol i gummiet som är en bra strömledare fick han problem där.

På rostfria delar som gångjärn mm var det ingen problem alls.

Suzuki har bara en liten kabel som sitter på batteriet till datorn.

Om det börja ärga på pulpeten kan också vara fel monterad elsystem.

Har sett på fler båtar att de använda enkelpoliga brytare, i princip kan man ha det i en dubbelpolig system men jag skulle inte ville har det så och säkert inte på huvudström brytare.

Som jag har fattat har du båten på östra sidan och där får det inte börja ärga i huvudtaget inom ett år.

Har båtar där som har liggat i vattnet i snart 10 år och man ser knappt nånting utom lite vita prickor men det har man alltid..

Att man inte ska ha rostfritt på en alubåt är omöjlig, hur tror du en vattenjet eller drev är monterad.

Har barasett en gång problem på en stridsbåt då de hade motrerad zink på båten som låg på östkusten.

Jag bygga bara med dubbelpoliga delar och då alla delar som vipsäkringar, brytare, huvudströmbrytare mm

Båten bakom ligger året runt i vattnet och är lika fin som en ny efter 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att jag kollade i din sjöbod så jg att du har en båt från Peter.

Den är byggd i 5754

Han har fantastiska teorier om det men praktiken har visat att det inte håller.

Jag har byggd alubåtar i 25 år och då mest ocean klassade segelbåtar hos Vitters shipyard och Royal Huisman så jag har sett lite fel och elände men också båtar som var 20 år gammal som är som ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en grym båt och jag är verkligen supernöjd. Vill bara reda ut det här med ärgningen. Vet kanske inte om ärga är rätt ord it mitt fall? Det ser ut som avdunstat saltvatten (vita fläckar). Du skriver i ditt inlägg ovan att alla båtar får vita prickar - kanske är detta normalt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte på sån kort tid och är det runt RF då har det med galvanishe strömmer att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska återkomma så fort jag tagit en bild på det. Det kan ta någon vecka dock då de jobbar med andra saker på båten just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

Vill inte göra dig orolig men du skall nog kolla upp villken aluminium kvaliet som används.

Enligt läroböckerna är inte obehandlad aluminium att rekomendera som båtmaterial överhuvudtaget och definitivt inte i saltvatten. Dock finns det ett fåtal legeringingar som kan funka.

Normalt sätt skall man aldrig mixa olika kvaliteter och definitivt inte andra metaller med aluminium. Tyvärr är oftast aluminium minst ädelt (används tom so offeranod på båtar) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Fantastiskt ämne!

Ämnet har berörts tidigare: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=394491 , men aldrig riktigt bottnats.


I sak handlar det alltså om marinaluminium och vilken legering bör det vara?
Marinaluminium består av magnesium och aluminium, om det ska användas i havsmiljö bör det minst vara 2,5% magnesium, leg nr 5052.


Alukin-båtarna är byggda i Leg nr 5154 (alubatar, tror du har tryckt på fel tangent, ett par gånger...;)


Leg 5154 innehåller 3% magnesium och klassas som marinaluminium.
Den här legeringen används av ett gäng olika båttillverkare.


Jag personligen har förtroende för Peter och hans tillverkning av båtar.

Netsplit, tror inte du behöver vara orolig, båten är jättefin och du kommer fånga en jäkla massa fisk i den. Men hade du inte en Suzuki från början?

/T
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 
Kopierat frän Alumeco hemsidan

Aluminium Plåt - saltvattenbeständig - EN AW-5754
EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3, 485-4

 
 
Saltvattenbeständig, god svetsbarhet samt anodiserbarhet. Används främst till skyltar, skåp och maskindelar. Andra format än standard kan levereras från verk eller servicecenter.
 
     Aluminium Plåt - Salvattenbeständig - EN AW-5083
EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3, 485-4
 
 
Är perfekt till svetsning och är saltvattensbeständig. Används primärt till skepps- och tankbyggs industrin, formverktyg till plast och möbelindustrin 


Visst kan man använda 5754 men  då måste man använda tjockare plåt eller spanta tät.

Börjar en båt ärga efter så pass kort tid då är det nånting fel.
 



Senast ändrad av alubatar | 27 januari 2012 | 08:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja något är lurt med Leg nr betäckningarna, kopierat från http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Sjofart/Nordisk_batstandard_yrkesbatar_und_15m.pdf?epslanguage=sv

150 AlMa3

DIN A1Mg3 AA 5154

DIN AlMg3 AA 5154

DIN A1Mg3 AA 5154

 

Men vi måste kunna enas om att 3% mängd magnesium är ok att använda som marinaluminium.

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst det är ok men man måste spanta mycket tättare och eller använda tjockere plåt.

Kvaliteten är bättre på AlMg4,5 och de flesta myndigheter så som kustbevakningen, sjödartsverket,flottan mm har som krav att man använda AlMg4,5 . Har varit med om att Hasslö båtvarv hade använd AlMg3 och att de kunde skrota båtförlängning på 700000:- och börja om.

NBSY finns inte längre det heter DNV craft nu förtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Kommer in sent i dena tråd men det står på hans hemsida att han bygger så här:

Skrovet byggs av marinaluminium EN-AW 5083 (AlMg 4,5), tjocklek 4mm, inredning och överbyggnad byggs av EN-AW 5754 (AlMg 3), tjocklek 3mm.

Är detta inte riktigt material?

Jag e då ny på alubåtar..   blush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...