Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Flintstone

Lyftögla i oljestickans hål, 290-drev?

Rekommendera Poster

Hej!

I den utmärkta guiden som länkas till nedan beskriver författaren att han använt en simpel lyftögla från JULA som hjälp vid avmontering av sitt DP-SM-drev. Detta tror jag skulle vara otroligt smidigt även för mig då jag har en rejält stabil badbrygga ovanför drevet som skulle kunna agera förankring för lyftanordningen.

Frågan är dock ifall oljestickans hål/gänga klarar av drevets vikt. DP-SM-dreven har 1/2-gänga medan 290-dreven har 3/8 UNC som ju är lite klenare. Jag vet heller inte ifall godset i locket skiljer sig mellan modellerna.

Är det någon som har erfarenhet av att använda sig av lyftögla i oljestickans hål på 290-drev eller har någon uppfattning om hur mycket vikt ett dylikt, gängat, hål klarar?

Guiden: http://goran.krampe.se/2011/05/17/konsten-att-mala-ett-drev-del-2/#comment-287

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att lyfta drevet i oljestickshålet. Jag gör det ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju goda nyheter Rollen! yes

Du har aldrig varit orolig att gängan skulle dras sönder eller att själva locket skulle (kanske inte lossna men) ta skada på något annat sätt?

Vet du hur mycket 290-drev väger?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet väger ca 65Kg. Jag skulle utan att tveka hänga med mina 90Kg i locket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt! yes

Då blir det en sväng till lokala smeden för att be honom svetsa ihop en 3/8 UNC-bult med en ögla! Sen får jag mäta lite för att bygga en vagn med ögla under som kan glida på badbryggans rör så kommer drevmonteringen gå som på räls (hehe!) i vår!

Tack för hjälpen Rollen!

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort så att jag har använt ett shackel. där jag har svetsat en 3/8 skruv i shacklets skruv, som är löst idragen. På så sätt blir öglan vridbar, och det blir mindre brytning i locket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först förstod jag inte riktigt hur du menade Rollen men sen slog det mig...du svetsade fast 3/8-skruven tvärs schacklets skruv så att de tillsammans bildar ett T, eller hur? Då kan du skruva i 3/8-skruven i hålet så schacklet  står upp och fäster fäster sedan lyftslingen i schaklets öga?

Mycket smart! yes Då får jag ta med ett överblivet schackel till smeden och bara be honom svetsa på rätt gängad stång!

Förresten, kan du konfirmera att det verkligen är 3/8-gänga i oljestickans hål? Jag har bara antagit att det är samma som urtappningshålet vilken jag fick tillverkat en nippel för att kunna koppla en övertrycksspruta för oljepåfyllning.

Bara som information kan jag också meddela att ett stort Volvo Penta-varv här i närheten nyss via mail bekräftat att denna metod är helt säker. De förvarar 290-drev upphängda på detta sätt! yes

När jag utfört detta kan jag lägga upp lite bilder här om intresse finns.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande!

Det enda som saknas nu är ett svirvlande fäste i den övre förankringen (som i mitt fall kommer vara den lilla vagnen) så att man kan rotera hela anordningen utan att riskera att 3/8-bulten gängas ur av misstag. Inte för att man kommer behöva kunna snurra drevet flera varv men allt som underlättar är ju bra när man hanterar tunga prylar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en liten verkstadskran vid av/på-montering av drevet och lyfter med ett rep runt halsen och med vad jag ser det som vettig balans. Funkar för mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uffe_Sthlm,

Det vore ju det optimala med en kran eller någon av de lyftar jag sett att andra byggt av garagedomkrafter. Problemet för mig är att det inte är praktiskt möjligt, dels på grund av att båten inte står på ett slätt underlag och dels på grund av att jag inte har möjlighet att förvara en dylik anordning när den inte används. Det är inte alla som bor i hus och har en massa förvaringsutrymme. sad Jag är glad att jag har en liten plats där drevet kan förvaras under vintern! cool

Min tänkta lösning kommer inte ta mycket plats. En liten vagn (stor som ett kollegieblock,)ett schackel med påsvetsad skruv och något slags spännband. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag ville visa var inte att jag har en liten kran utan att det går bra med ett enkelt rep i drevet för att lyfta. Innan min kran köptes använde jag ett järnspett som ena änden lades på akterspegeln och den andra på en trappstege som stod bakom båten, blev som en travers som repet gled på, det gick det med.

Har vid något tillfälle sett ett litet originallyftverktyg från VP för av/på-montering drev, kanske kan vara något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det brukar heta: Alla sätt är bra utom de dåliga! yes

För mig tror jag att anordningen med en liten vagn på badbryggan och ovan nämna schakel i oljestickans hål kommer fungera utmärkt och vara otroligt enkel att använda. Det är ju inte så lång tid kvar tills det är dags...det är ju snart vår! Kommer jag ihåg att ta med kameran så dokumenterar jag lite och lägger upp här i tråden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta originallyftverktyg har nr 885146. Den kan ge inspiration till utveckling av en egen konstruktion, priset för denna hos VP 3.974:- undrar om den är förgylld då...

 

post-14070-1394236916,8493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man får rysningar längs ryggraden när man ser priserna på VP-grejer. Jag kollade efter  upphängningsgaffeln till 290-drev eftersom våran börjar se lite gropig ut...10508,75!!!!! surprise Det är ju helt vansinnigt!! Samtidigt kollade jag locket där jag ämnar skruva i min anordning: 1543,75!!

Kom igen, vi snackar lite gjuten aluminium här!! angry

Uffe_Sthlm, var har du hämtat bilden på specialverktyget?

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 17 januari 2012 | 18:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...