Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
moltas

Toatank, plast eller syrafast?

Rekommendera Poster

Jag tänkte ockås i olika tekniskt kompicerade banor innan jag förstod att ett T- eller Y-rör räcker. blush

Jag letade olika typer av mer eller mindre avanserade och dyra ventiler som skulle få plats att montera och som även skulle gå lätt att ställa om mellan Tillåten och Förbjuden tömning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

jag har full förståelse för de som använder en 3-vägsventil, eller ett Y-format rör, när de ska göra om en befintlig toalett till en som både klarar vanlig tömning och sugtömning. Men om man ska bygga ett nytt system, som jag gjorde, vad finns det då för fördel med ett Y-format rör?

Jag har som sagt två tankanslutningar bredvid varandra i botten av min rostfria tank. En för sugtömning och en för vanlig tömning. Den stora fördelen, i mitt tycke, är att jag endast behöver använda diffusionstäta slangar för ett få ett någorlunda luktfritt system. Om man ska köpa ett Y-format rör måste ju även denna del vara diffusionstät för att man ska undvika lukt.

Så resonerade jag när jag tillverkade min tank och jag skulle nog göra samma sak idag. Eller finns det någon fördel med att ha ett Y-format rör istället för dubbla rostfria anslutningar?

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...