Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kulingvind

Brons eller mässing i genomföringar?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Använder ni brons eller mässing i genomföringar? Eller något annat?

Vad är att föredra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden på mässing och brons (Svaret nedan hämtat från Vikipedia)

Brons (bestämd form bronsen) är flera olika rödaktiga kopparlegeringar, där koppar är legerat med framförallt tenn. Jämfört med mässing (koppar och zink) är brons svårare att bearbeta, men har bättre hållfasthet och korrosionsmotstånd

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hittade här även en sida med info om korrosionsegenskaper

http://lotsen.ivf.se/KonsLotsen/Bok/Kap3/Korrosionsegenskaper.html

Av detta kan man utläsa att brons har bättre korrosionsegenskaper, men på båt-affären är det mässing som gäller, verkar det som. Orsaken är säkert att det är standard-rör-delar till husbygge som säljs vilket är billigare än motsvarande riktiga marinprylar.....skulle jg tro..!

Intresant frågeställning detta, särsklillt om man tänker ut på de stora haven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittills använt de genomföringar som finns i båtafärer, vilka verkar vara tillverkade av mässing. Eftersom materialet är opålitligt och kan korrodera och försvagas på ett nästan omärkligt sätt kollar jag mina genomföringar varje år. Hittills har det inte varit några problem, men om jag  t.ex. skulle åka på långfärd skulle jag välja rostfria genomföringar, eftersom man inte kan vara helt säker när det gäller kvaliteten på brons heller. Risken finns alltid att en legering har kvalitetsbrister p.g.a. inhomogeniteter som leder till interna galvaniska element och därmed korrosion.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfria kan låta som en god idé, men eftersom rostfritt inte är rostfritt under vattnet och dessutom kan man få problem i gängningen med spaltkorrosion är det just till genomföringar ingen höjdare. Avzinkfri mässing håller i många år, men måste kollas som skrevs tidigare, det är också den vanligaste typen av genomföringar som säljs i vanliga tillbehörsbutiker. Bäst är brons, men svårt att hitta i Sverige, dyrt, och dessutom vill man ju även ha ventiler i brons och då börjar det bli svårt. Finns några bronsventiler som heter Blake som skall vara bra, men är dyra! Kompositventier kan vara ett alternativ kanske, men jag har ingen erfarenhet av detta då det är en relativt ny grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket våld använder ni när ni kollar genomföringarna? Jag använder händerna och drar fram och tillbaks lagom hårt. Eller är ni mer våldsamma: klubba, fötter, ... ? Man vill ju inte heller skapa sprickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta en hammare och slå några bestämda slag med en brädbit emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den någon som använder den här typen av genomföringar eller är det overkill?
Gillar konstruktionen men kostnaden kanske överstiger funktionsvinsten?

 

post-10005640-1394236909,3818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 6 st från samma tillverkare. Men dom ser lite anorlunda ut. Men samtliga mina genomföringar är av brons.

 

post-5060-1394236909,4516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en kryssarklubbs-artikel om skrovgenomföringar ...
http://www.sxk.se/content/om-skrovgenomföringar

Aluminiumbrons sägs där vara det bästa, för rostfritt stål har tydligen sina brister under vatten.
Att hamra/sparka på genomföringen är nog den bästa testmetoden även om väl risken finns att man kan orsaka osynliga sprickskador?
I mässingsfallet kan man försöka kolla efter rödaktig avzinkning. Syns väl knappast pga bottenfärg, men men.
Ett tredje tänkbart sätt är att kolla lite på ventilens kanter, för vid galvanisk korrosion avrundas alla kanter genom sk spetsverkan. Man får nog titta riktigt noga och jämföra med en ny, men nån ledtråd kan det nog ge (iaf enligt en för tillfället bortslarvad XXK-artikel)?
Med spetsverkan menas alltså det elektriska fältets förtätning runt skarpa kanter, fenomenet utnyttjas exempelvis för snabb och bekväm elektrolys-gradning efter metallbearbetning ... http://www.ah-automation.se/?ID=239        

Förra våren dök ju nöd-tätningsklegget Stay Afloat upp, länkar reklamvideon igen om någon mot förmodan missat detta. (Har f.ö. kommit ihåg att plocka hem min burk, för vem vet om det funkar ifall det fryses&tinas?) ...

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 januari 2012 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, där lärde man sig något nytt. Jag har fått rostfritt rekommenderat i något sammanhang och köpte idén utan närmare eftertanke. Dessutom vidarebefordrade jag förslaget. Skäms! frown

Första dagen på mitt allra första jobb läste jag följande förslag till morgonbön på en kontorsdörr: Gode Gud, lär mig hålla min stora käft tills jag vet vad jag talar om! Jag blev djupt imponerad och har försökt hålla.... sedan dess, men ibland skiter det sig tyvärr.

Mvh/Sea Maniac

P.S. När det gäller att kolla genomföringar brukar jag sticka in en grov skruvmejsel utifrån och bända kraftigt åt alla håll. D.S.



Senast ändrad av SeaManiac | 13 januari 2012 | 16:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara läst lite på en sida om dom dyrare genomföringarna men intrycket jag får är att dom har större brottgräns då materialet är kraftigare. Dessutom att belastningen hamnar efter kulventilen istället för innan mot skrovet, vilket verkar klokt. Om jag fattat det rätt eller inte låter jag andra klokare människor fundera på, men ibland kan jag ju faktiskt tänkt rätt  :)

http://www.pbase.com/mainecruising/seacock_primer

http://www.pbase.com/mainecruising/seacock_failure_testing

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Sueco!
Din pbase-länk breddar/fördjupar nog i ett enda slag detta med genomföringars/krantypers marin-optimering? (Man får s.a.s. ny MG-unik och sen tidigare veterligen oanade idéuppslag - via sajtens fina exempelbilder etc. Kryssarklubben släng er i väggen. Nåt ditåt? :)

Har bara som exempel för egen del konstaterat att min urgamla motor-inloppskran av bildens typ är förkastlig på flera sätt, kulventil med rotationsförankrat fäste tycks vara principiellt bättre? Skall grunna/läsa litet ytterligare, men ett byte verkar plötsligt klart mer aktuellt.
Finns troligtvis många om och men angående sajtens detaljer, men hela ämnet sett utifrån båtägares synpunkt verkar plötsligt ha fått en vitamininjektion med massvis av nya hyfsat lättillgängliga uppslagsändar!? Sparar alltså länken under favoriter. :-)

/ Thomas

Ps. angående bilden; avzinkningens (måhända fuskförbättrade) färgton pinkinsh/coppery är ju f.ö. poängen med bilden. Läste tyvärr litet slarvigt och att detta var poängen framgår dåligt i min bildtext. d.s. 



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 januari 2012 | 19:40

post-10006646-1394236909,8994_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte pbase sidan innehåller en hel den nyttig info, tyvärr på engelska som inte alla ka så bra men bara bilderna ger en hel del då allt är rikligt fotat. Allt kanske inte är applicerbart i svenska vatten men om någon får hjälp/tips är det ju bara bra.

Törs inte tänka på vad motsvarande genomföringar skulle kosta i Sverige men båtens värde skulle nog öka till det dubbla  :)

Fins det något i din kran som fungerade som det skulle? Tyckte det mesta såg gansk ruttet ut men det är ju bättre att upptäcka det innan något allvarligt händer. Själv funderar jag på att försöka minimera antalet genomföringar under vattenlinjen och på något sätt endast ha 2 st. Har inte kommit så långt i planerna men fröet är sått, så det kanske blir en liten planta till slut

/Anders



Senast ändrad av Sueco | 16 januari 2012 | 11:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Happysix:
Klart intressant, för varför måste egentligen genomföringars kranar alltid vara av metall? :)

Plast-smäck kanske nån i förstone tänker, men plaster finns ju i många skräddarsydda varianter med mycket varierande och ändamålsenliga egenskaper.
Nu är väl vi båtägare - på goda grunder - rätt konservativa gentemot nymodigheter, så jag prövar litet  gnäll utifrån hastig genomläsning av länkade pdf:en nedan.

Själva skrov-genomföringen förutsätts vara av metall, och en eventuell grundstötnings-smäll som oturligt råkar slå emot genomföringen träffar alltså även fortsatt hållfast metall.
[Gäller väl för övrigt oftast inte loggimpellrar, de är plastsmäck rätt igenom och blåses gärna ut vid blixtnedslag pga el-ledningens antennverkan, men troligen kan de även börja läcka vid en riktigt oturlig grundstötning?]

Hmm ... hittar egentligen inte mycket att gnälla på, men sist i sajten (under rubriken installation) sägs att gängtejp (sealing tape) bör användas samtidigt som max åtdragningsmoment (16 Nm) är redigt litet. Känns en smula slafsigt, gäller nog att använda exakt rätt mängd gängtejp på den ickekoniskt (untapered) gängade genomföringen för att få tätt utan att dra för hårt?
http://s3.amazonaws.com/assets.trudesignplastics.com/documents/45/ball_valves.pdf?1306278925

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var i Holland har ni beställt?

Tru design finns  i Hjertman och Watskikatalogen också, är det  bättre priser i Holland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har brons under vattenlinjen (med undantag för en rostfri som förre ägaren hade monterat).
Köpte dem på www.vetus.com.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad tru design ventilerna kostar i sverige.

I Holland på RocheMarin kostar en 2 komplett med genomföring och slangkoppling

ungefär 100¤. Vi köpte 3st 2 och 4st 1 för knappt 500¤.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...