Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
anders4606

Behåll din bensinare

Rekommendera Poster

Cirkusen med byte från bensin till diesel borde väl komma av sig snart.

Diesel: dyra motorer, dyr renovering, dyrare bränsle per liter.

Bensin V8 ex-vis, humana renoveringskostnader, billigare bränsle per liter.

Behåller min chevy v8 av totalekonomiska skäl.

ANDERS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, en ny Penta D4 går på ca 300' plus att allt runt den motorn är dyrare. Man får en jävla massa soppa för 300' :)

Blir ingen disel för min del! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur snabbt trenderna förändras när det gäller vilka bränslen bilar ska köras på så tror jag inte man ska ta beslut om motortyp på sin båt med bränslepriset som grund.

Båtar behålls väl generellt bra mycket längre än bilar så under tiden normalsvensson äger en och samma båt kan skillnaderna i bränslepris svänga fram och tillbaka många gånger.

Det enda vi kan vara 100% säkra på är att det bara kommer bli dyrare och dyrare att driva våra båtar med motor...oberoende vilket bränsle vi väljer...sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med kostnaden för bränslet spelar ingen roll - för mig. På 1990-talet brukade jaf fylla på 10-15 liter varje höst för att bränsletanken skulle va full inför vintern. Ett år var jag faktiskt tvungen att fylla tanken under sommaren - hela 25 liter. Nu för tiden går det en aning mer bränsle, men inte så att jag skulle börja fundera på bränslekostnaderna.

Låg en vinter i en hall där man i huvudsak förvarade motorbåtar. Talade med ett syskonpar som tillsammans ägde den största motorbåten i hallen - arvegods. Man åkte inte några längre sträckor med båten - man hade inte råd. Men det har väl sin scharm att på tomgång gå ut till en av de närmast naturhamnarna och ligga där över en helg eller slå på stort och gå en sväng genom Sotekanalen. Eller bara ha den som sommarstuga i hamnen om man bor en bit innåt landet som syskonen gjorde - billig sommarstuga med sjönära läge.

tommy

med en rak 2;a - Diesel wink

fast

Vinden är fri



Senast ändrad av toaen | 12 januari 2012 | 16:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte heller bry mig så mycket över att bensinen kostar dryga 15 kr / liter.

Mycket av priset är ju skatt och skatt behövs till staten för att vi ska få bra service.

Strunta i att de kallar det miljöskatt det är ändå bara trams. Var glad och betala soppan.

 

Några exempel dit våra pengar går och med hög kvalitet

Bra och lättillgänglig sjukvård

Bra äldreboende och god vård om gamla samt underbar mat åt dem

Bra skolor med kompetenta lärare och bra skolmat.

Bra sjukskrivningsregler med ersättning från 1:a dagen

Mycket bra och säkra vägar för biltrafiken

 

Se så vad kul det blev att betala skatt. 

Betalar gärna det dubbla för då blir allt ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem kan vara andrahands markanden. Var och tittade på en Aquador 26. Handlaren hade inga begagnade bensinare.

-Vi har slutat byta in dem, vi ser inte att vi kommer kunna byta in den båten igen när vår kund kommer tillbaka och vill byta båt.

Lite hårt tycker jag, men då drog han exempel på en typisk dagstur. Han hade testa med bägge modellerna. Bensinaren drog 45 liter och diesel 15 liter. Vet inte om jag ska tro på han, men visst med de måtten så förstår jag att bensin inte är lösamt, eller attraktivt på beg marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat i 10år och är numera motorbåtsägare.. Senaste segelstället vi köpte kostade listpris runt 90.000kr.. Utöver det diesel för kanske 4-5000kr/år.. (70 nätter om året i båten, kanske 40% för segel resten för motor).. Diesel nu vet jag inte riktigt - första sommaren gick det alldeles för mycket ;-)

Anser inte att diesel och/eller segelkostnader är den största delen i båtägandet - finns så mycket annat som kostar både i drift, underhåll och värdeminskning..

För oss är dieselns driftsäkerhet och säkerhet (brand, explosion) och även komfort (lukten osv) stora punkter.. Känns tryggare med en stor dieselspis under luckan när man ska hem från Danmark i lite sjögång...

Båten är en sommarstuga för oss.. Det är pengar vi med glädje avsätter varje månad året runt för att kunna njuta av skärgård och hav under den del av året som det känns lockande. 

Dessutom - vi har en förbrukning runt 2,3l/nm vid 26knop.. Med besinalternativet skulle det tydligen ligga runt 3,5-4liter..  x1100nm.. x16kr.. blir en bit över 20´ om året i skillnad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslet är bara en kostnad bland alla andra... Visst, man kan spara någon hundralapp eller tusenlapp, men alla andra kostnader, försäkring, båtplats, grejor som måste bytas osv. Kostar en jäkla massa, inte minst alla elektroniska mojänger. Jag kör med diesel, dubbelt, och gör slut på ungefär en kubik, 15-16 papp för underbara dagar till sjöss i rena driftkostnader, vad får man för semesterresa för de pengarna, om man är två vuxna och tre barn? Det viktigaste är att hitta en båt/motor kombination till rätt peng, så man inte förlorar en massa pengar där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bor inte i Sverige va?

 

 

 

Du får spara lite på ironikontot om det ska hålla hela året ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli  devil

 

Just dit som jag skulle vilja en del av pengarna verkligen gick så kunde man lättare aceptera att betala massa bränsleskatt.

 

Men egentligen vore väll bättre att en del av skatt på bränsle för båtar användes till gästhamnar, förbättringar av naturhamnar och möjlighet att ta hand om avfall i skärgården mm mm.

Nu går pegarna bara in i ett svart hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry använder du gästhamnar?

Dom finnansineras ju i många fall av vår komunalskatt och entrepenören som sköter dem tar ju också ganska saftiga avgifter.

Fixar i naturhamnar så att det är enkelt att lägga till gör ju Kryssarklubbens HAK, sopor mm tas väl om hand via den komunala skattsedeln.

Smoegen blev så paff över ditt flrra svar att han nästan blev stum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte mer än att jag uppskattar att det kunde finnas lite mer plats vid bryggorna om man behöver gå in och handla något. Oftast fullt.

Men för de som spenderar sommaren i båten och är beroende av bra gästhmnar kunde jag gärna vara med och skänka en och annan skattekrona.

Jag vet att komunerna får ta kostnaden och varför kunde in en del av all skatt vi betalar för båtbränslet fördelas för att bidraga med sådant?

Naturhamnar, där vet även du att det skulle behövas en hel del för att få ordning på gamla förtöjningar utan massa bergkilar. Även att vissa bryggor och stegar borde rustas upp. Kikar du i området utanför Smögen så finns det en hel del som borde fixas och inte ska det behöva straffa kommunen och de ska behöva stå för allt. Vi badgäster betalar massa för att vara där men det mesta går till staten och inte till komunen.

 

Nu blev det mycket OT och åter till ordningen.

Nej jag har inte minsta tanke på en Diesel och när vi köpte bil till frugan för att pendla funderade vi på en diesel men fick bli en bensinare på grund av högre pris på dieslebilar då även om soppan var mycket billigare och bränsleförbrukningen lägre.

Men med dagens prisutveckling och inte minsta skatte hjälp för miljövänligare diesel (lägre förbrukning med lägre koldioxidutsläpp för de som tror på det) så var nog valet rätt för att vi köpte en bil att pendla i med en bensinare. Dessutom enklare service så jag kan fixa det mesta själv.

Om man ska ha en diesel i en båt så ska man nog åka en hel del eller ha en stor båt för att diesel ska vara lönsamt. Att konvertera till diesel i en gammal båt borde vara väldigt sällsynt att det är lönsamt. 



Senast ändrad av crabfish | 13 januari 2012 | 06:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller toaletter och sopmajor i våra naturhamnar är det ju Västkuststiftelsen sköter och bekostar detta. Dvs kommuner och lansting mm.  http://www.vastkuststiftelsen.se/

I de naturhamnar som det finns förtöjningsdubbar i är det Svenska kryssarklubbens västkustkrets som står för arbetet (ideellt) och kostnader (min och andras medlemsavgifter) http://www.vastkustkretsen.se/HAK/Startsidan

Att det skulle behövas så mycket mer förtöjningshjälpmedel mm i vårt närområde än det som redan finns är något som jag överhuvud taget aldrig har funderat på. Dvs jag har aldrig upplevt nåt problem på det området. Finns det inga dubbar att förtöja i, så tar man till bergdubbarna, som över allt annars på kusten.

Att ha nåt annat än dieselmotor i mina stora båtar är för mig helt otänkbart. I förra båten funderade jag på elmotor, den dagen dieseln föll för åldersstrecket, men det blev aldrig så. I den nuvarande tror jag inte det är realistiskt med elmotor - ännu.

På min lilla bohusjulle har jag en aktersnurra på 4 hk, hade egentligen räckt med hälften och där är det ju helt orealistiskt med en dieselmotor.

Nu ser ju våra båtliv helt olika ut. De som är medlemmar i MarinGuiden har ju allt från små plastekor till stora oceangående båtar.

 



Senast ändrad av toaen | 13 januari 2012 | 07:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag har en stor V8 i min båt, så spelar det ingen roll vad bensinen kostar. Tankar alltid för 1000 kr. varje gång jag tankar...... he,he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag har en stor V8 i min båt, så spelar det ingen roll vad bensinen kostar. Tankar alltid för 1000 kr. varje gång jag tankar...... he,he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta diskussioner tråden startade :). Min syn på diesel är att man byter till en sådan motor just för att få ner bränslekostnaden? Där av tycker jag det är ett dåligt val med tanke på vad motorn kostar och hur lite man spar på ett sådant byte. Om det inte är så att man skall ha samma båt i 50år men det är inte många som har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger mkt i det du skriver och jag håller med.Det du tappar är vridmomentet.Men sköter du bebisen/bebisarna med tanke på bensinslangarna: håller koll på skavsår på slangar och rör,samt jordningen i slangen,(den mäter du tillsammans med den som gör säkerhetsbesiktningen, när du tankar,(statisk elektricitet ), så behöver du inte oroa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Huvudinlägg - Fråga: Behåll din bensinare?

 

Den som väljer mellan att köpa enbåt med bensinare eller köpa en dieselbåt, hur gör han?

Rubriken var kanske inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara få kommentera denna då jag ser att Du besökt Flipper Marin. Fick exakt samma kommentar när jag sökte en Aquador 23 HT. Jag tänkte att det kan omöjligt vara så stor sillnad. Jag köpte sen en med en MPI 5.0. Nu vet jag efter tre säsonger att den tar 1,65 liter per distans i snitt. Talade med två andra som har D3 i sina exakt lika dana båter, och de tar 1 liter i snitt. Nu talar jag om vad som går åt i blandad körning. Som ni ser så drar inte bensinare tre gånger så mycket. Med flippers resonemang så skulle man kunna köra en 23 HT på 5 dl. Eller hur!!!!!!!!!!

Det känar helt enkelt mer på att samarbeta med VP och får ut ett högre pris. Med mina 400 distans per sesång så blir det ca 3900 kr dyrare med V8. Så jag kommer inte att byta. Bör kanske säga att jag först var inne på en D3 så inte någon tror att jag har något emot Diesel. Tycker bara att Flipper far med mycket osanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle byta båt så skulle jag ta det alternativet till motor som är vanligast, för andrahands-värdets skull. Bara byta motor så blev det nog bensin, väldigt mycket körtimmar för den i förhållande ringa kostnaden mot Diesel-motorn ( tänker jänke-järn nu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara 1000 kr? Det blir ju inte mer än 60-70 liter på sjömacken.

Jag tankar alltid minst 250 liter bensin åt gången :) och då har jag bara en liten 300 hästars v-8:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara säljsnack. Det finns inte en chans att bensinaren drar tre gånger så mycket soppa som dieseln under samma förhållande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacket från återförsäljarna, i detta fall Flippermarin är bara rent sälj/skitsnack. Titta t ex i en VP ÅF´ s prislista och se hur mycket som skiljer mellan t ex en V8 5.0 och en D3 eller D4. Jämför sedan med båtförsäljarnas mellanpris mellan motorerna. Oftast har man lagt på rejält över det faktuska mellanpriset. man vet att diesel är/har varit mer attraktivt och tar ut betydligt högre marginaler på båtarna som säljs med diesel.

Snacket om att en bensinare skulle dra tre ggr så mycket kanske vi på detta forum som ofta är lite mer insatta inte går på. Försgångsköparen med nästan ingen koll på båtar kan mycket väl köpa detta med hull o hår.

En rätt bra tumregel kan vara att om båten drar t ex en liter med diesel så kan man räkna med 1,4 - 1,5 med bensinare. Med dagens prisskillnad på motorerna/båtpaket så kan var och en räkna ut om det lönar sig med dieseln. Speciellt som skillnaden i literpris kommer att öka till dieselns nackdel de närmsta åren.

Kör själv diesel i ena bilen men börjar nog inse att förutom riktigt stora bilar och båtar så kommer nog den stora dieselboomen att vara över snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en liten båt är ju inte alltid skillnaden så jättestor i vad båten drar.

Sedan beror det på hur man kör, fart osv. Hur långt man kör speal ju oxå in i valet mellan bensin och diesel. 

En faktor som för mig talar för en Diesel är kraften. Jag har haft 5,7L V8 i en liten Bayliner (2556) den gick bra med en bensinare, drog 1,9 ungefär i blandad körning marschade 23 knop. I min nuvarande Flipper har jag en D4-260. den drar 1,18 över en säsong, inkluderat värmaren som vi inte sparar på. Kraften när man drar iväg går inte att jämföra med en bensinare.
En annan för mig viktig sak är att en diesel är tillförlitligare än en bensinmotor på sjön, den är inte lika fuktkänslig. 

Ju större båt desto större vits med diesel. En bekant hade en Sunseeker 39:a med dubbla 454:or, han bytte till två KAD43:or. Högre marschfart och mindre än halva förbrukningen. 

Kör man inte så mycket spelar det inte någon större roll om båten har bensin eller dieselmotor, om den drar 1,5 eller 4 liter per distans. Men kör man långt blir det en ganska stor skillnad.  

Att säga att det ena eller andra är rätt går inte eftersom det är så många parametrar som spelar in. 

:) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan beror det på hur man kör, fart osv. Hur långt man kör speal ju oxå in i valet mellan bensin och diesel.  

Det resonemanget förstår jag inte riktigt...skillnaderna i bränslekostnader har ju inget att göra med hur långt man kör eller hur fort det går. Man måste ju jämföra under samma förutsättningar annars blir det ju lite konstigt. Om man kör en diesel på fullgas i 100 distans så är det väl klart att den har högre bränslekostnad än en bensinare som man kör långsamt i 1 distans.

En båt som ligger still drar ju inget bränsle alls så vilken motor ska man välja då?

Det jag menar är ju att man måste se till hur man brukar sin båt och då räkna på respektive alternativ efter de förutsättningarna...men jag kanske missförstod dig kapitalt...? smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja frågan är hur många som verkligen klarar att räkna hem mellanskillnaden mellan en bensinare och en diesel är berättigad.

Pratade med en grosist  för utbytesmotorer. De har i dag V8-or men även tankar om att försöka hitta mindre motorer som kan fungera som utbytesmotorer för båtar som har mindre men gamla diesel och bensin motorer. 

Vi ska ju komma i håg att när vi  pratar bensinare så är det ju oftast V8-or,  Volvo B21 eller B20 och B30 som är vår referensen och de är ju inte direkt snåla motorer ens i bilversioner. Själv är jag lite nyfiken på vad man kunde göra av en modern bensinare i marinversion.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ni som jämför dieslar med bensinare, inse att samma vridmoment faktiskt är samma oavsett    typ av bränsle.

Givetvis är det skillnad på kraften ibland och man kan inte enbart stirra på antal hästkrafter men har motorerna samma antal hästkrafter och samma vridmoment så blir det samma förhållanden.

Enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det största hotet mot driftsekonomin för våra båtar, oavsett vad som sitter i motorrummet, är våra politiker. Miljöministern aviserar hårdare tag mot bilismen, läs utsläpp, och det kommer naturligtvis att spilla över även för båtlivet. Oavsett allt snack  så kommer åtgärderna att heta mer skatt på drivmedel. Inte för att det egentligen gör någon nytta, dvs effekten är knappt mätbar, men för att det är politiskt korrekt ! Att vi sedan har en omvärld, baltikum, som ligger ljusår efter Sverige i allt vad miljöarbete heter samt att Östersjön snart inte går att använda till någonting, spelar mindre roll. Får politikerna hållas för att visa att dom är bäst i klassen, så kommer drivmedlet snart att kosta 20 spänn litern påslaget på det redan ohemula sjömackspriserna! Inom 3 år, mark my word!

Så, kör med vad ni har. Nyrekryteringen till köpa båtar med större motorer kommer att effektivt att strypas av politikerna.Som sagt inte för att det är tillnågon större nytta men det är lätt!  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljöministerns utspel om bilåkandet är bara ett svepskäl för att höja skatten på bränslet. En skatteväxling så man kan minska marginalskatter och lägga det på punktskatter istället.

Där skulle Juholt kunna ta många röster om han var på hugget eller i varje fall skrämma alliansen så de inte höjer bränsleskatterna,  men han verkar uppptagen med annat och kanske måste han fjäska för miljöpartiet så han inte vågar säga något i frågan. Illa för oss som behöver bil och uppskattar båtliv.

Kan någon förklara varför man inte beskattar flygbränsle? Ologiskt kan tyckas, men det bara visar vilka man vill klämma åt och inte om nån omtanke miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...