Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dyker

Använder ni era VHF eller ens lyssnar på dom?

Rekommendera Poster

Vi kör rätt mycke båt,nästan året runt.Till de hör ju givetvis vhf lyssnande och pratande..Det visade sej vara så att när mina LANTÄRNOR VAR TÄNDA (led typen som biltema säljer) så stör dom ut radiomottagningen så pass att man knappt kan höra på den vanliga radion,detta är bekräftat av flera som jag frågat efter att upptäckt de i min egen båt (numera den gamla båten)...Detta har jag provat med min egen och andra kompisars båtar med just led belysningen tänd!!! Våran nya båt har inte led till lantärnorna men allt inne i båten är led,men den ledbelysningen har jag inte märkt av att den stör ut någonting ännu. PROVA DETTA MOT EN ARBETSKANAL NÄR DOM SÄNDER VÄDER !!! Lyssna först på hur många kanaler du kan höra utan något ljus tänt i båten och välj den som låter/eller du vet ligger längst bort från dej som du kan höra.Ha den kanalen på och prova att tända dina lantärnor,innebelysning,motorn av/på under tiden dom sänder väder.. Har du inget som stör ut sändningen är ju allt okej! Bara ett tips som vi kom på en kväll när vi ropade på Stockholm radio flera gånger men inte fick nåt svar,men väl till ankars och motor och lantärnor avstängda tyckte vi de va konstigt att ingen svarade,så vi provade igen och fick svar direkt med frågan varför vi ropade upp dom flera gånger utan att sedan svara tillbaka,då kom jag på det!!! Så vi testade att tända lantärnorna under nästa vädersändning och så va det! :) Ds: vi saknar våran gamla väder/varnings uppläsare som tyvärr slutat på Stooooooockholm rrrrrrrrradio (vana lyssnare vet vem) Kolla eran VHF den är ju eran livlina till sjöss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

VHF är både nyttig och rolig. Vi har den alltid på för att höra vad som händer omkring occh höra väder. Ska kolla i vår nya båt om några lysen stör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mer eller mindre alltid VHF´ n igång när vi rör oss och ofta när vi ligger still..

Det var en diskussion kring just Biltema´ s led-lanternor när dom kom ut på marknaden för några år sedan.. Vill minnas att det var uppe på SXK´ s tekniska forum då..

Led-lampor kan störa - tror iofs inte att det är själva lysdioderna i sig utan elektroniken som reglerar ström och spänning till dioderna som är av olika bra kvalitet beroende på tillverkare..

You get what you pay for ungefär..



Senast ändrad av pelle75 | 12 januari 2012 | 09:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Det kan nog tänkas att styrelektronik kan störa ut VHF. Gäller nog även t ex 12V-220V konverter om den är av billigare slag.

När min navigations-PC är igång så stör den kanal 74.

Min VHF används mycket sällan för att prata i. Däremot är den alltid igång på lyssning på 16, 68, och 73 för att hålla koll på de stora grabbarnas pråmar, typ Viking Cinderella och Galaxy, eftersom jag ofta åker i Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrelektroniken för t ex LED är ett stort problem, och en absolut anledning till reklamation. Ofta är testning gjorda av själva LED-lampan, men man gör inte testet med de långa elledningar (=antenner !) som den praktiska installationen har.

De störnivågränser som CE-normen tillåter är satta efter att annan elektronik som inte direkt är radiomottagare inte skall fara illa. För att en radio skall fungera måste ofta utrustningen vara bättre än så. Mot bakgrund att lanternorna oftast inte ens är testade med rätt matningskablar och under rätt förhållanden så är de verkliga störningarna ofta betydligt värre.

Elsäkerhetsverkets senaste rapporter visar dessutom att många s.k. godkända LED-lampor i verkligheten ligger upp till 50 dB (!) över detta generöst tillåtna gränsvärde. Att göra en störningsfri LED-lampa är i sig inga problem, men det kostar komponenter för 3-10:- extra för tillverkaren.

Störd mottagning på VHF:en kan inte accepteras då det är en säkerhetsrisk, och lanternorna skall absolut reklameras. Tyvärr har fenomenet inte så mycket med Biltema att göra, eftersom även de kända firmorna sålt lanternor och LED-lampor som fullständigt sänkt radiomottagning i närheten (se norska båtforum), så att köpa ur finbutiken är ingen garanti för bättre produkt.

Jag rekommenderar alla som märker en försämrad radiomottagning vid användning av LED-lampor hemma och i båten att reklamera dem. Vi kan ha hur mycket regler och normer som helst, men det som påverkar mest är när kunderna klagar på produkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag .. har aldrig VHF,en igång......dags för skärpning.!    enlightened

Dags att kolla och börja använda !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slår alltid på VHFén när jag drar på förbrukningsbanken, scannar de FQ som är av intresse i de vatten jag befinnner mig, dock så är det inte så ofta jag nyttjar den för kommunikation.

Men jag får ju informtion genom att lyssna, allt ifrån väder till vad sjöräddning och KBV har för sig sig till stora skutor som färdas i sotekanalen... ( i vart fall en av dom)...

Men det är ju trots allt en mycket värdefull del av min säkerhetsutrustning ombord!

Ha´ t pen S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte i en diodlampa från någon av de kända marinbutikerna i topplandtärnan och måste alltid släcka den för att VHF;n ska fungera. Bara brus annars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssnar alltid på 16.

Samt kanal 13 som är Gbg trafikstyrning.

Körde 1 okt 2011 Malö strömmar - Göteborg i dimma, sikt 50 - 100 m. Fick anrop av KBV båt, (som sett mej på AISen) om jag kunde assistera en båt som gått läck, om de behövde hjälp innan de hunnit  kom fram.  Senare under dagen anropade Sweden Rescue mej och undrade om jag sett en snipa som kört vilse. 2 praktiska exempel om VHFens användbarhet, med hjälp av AIS.

http://seniorseglarna.se/dimmigtur-filer/dimmigtur.htm

http://lasselundell.se/page3.html

http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Sjotrafikavdelningen/Sjo--och-Flygraddningscentralen/JRCC-Online/Tar-in-vatten-S-Mollosund/?Category=12. Skagerrak&Status=1&Period=2011-10-01

 

post-571-1394236909,8433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det viktigt att gå tillbaka med den till butiken, så kanske de så småningom inser att de där inte är något bra att sälja. Och förhoppningsvis slipper flera båtägare köpa dem, båtägare som kanske inte märkt att VHF-mottagningen försvinner när de är tända.

Inte förrän ingen verkar svara på deras nödanrop....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr minns jag inte vilken av två möjliga butiker som sålde den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hmm, man kanske skall omvärdera värdet av att visa egen position och inte bara se andra och investera i AIS!!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Kanske ide om att här sprida information om vilka LED som är godkända och OK att använda tillsammans med VHF. Det var nytt för mig att även dom dyrare störde så pass.

Man vill ju inte heller gärna gå tillbaka till glödlampor, LED har ju gjort underverk för strömförbrukningen under mörkrets tid (i alla fall för min del)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som motorbåtsägare har man ingen nytta av att ha ledlanternor så jag slipper dessa problem. Har dock ledlampor inne men jag har inte märkt några problem med vhf:en

Den är alltid på så fort jag är i båten.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, hitintills har jag lyssnat på VHF, kanal 16 och aktuell trafikkanal. En gång råkade jag ut för en signal som visade fel, grönt när det skulle varit rött. Efter flera minuters funderaden så rapporterade jag felet. (Om man passerar signalen när det skall vara rött så råkar man för stora problem, mycket stora problem.)

Nästa gång jag råkar ut för någon felaktig signal eller annat fel som kan ge upphov till problem så kommer jag att stänga av VHFn, montera bort den, gömma den, säga upp den &c, &c, &c.



Senast ändrad av xyz123 | 13 januari 2012 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni bara VHF eller kör ni med abonnemang på Stockholms radio också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.

Var med innan det blev privatägt sen höjdes priset och jag fick ingen valuta för pengarna.

SSRS har Trossen och lägger hellre pengarna där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lyssnar alltid för säkerhets skull på VHF:en. 

Några gånger har vi själva blivit varnade för vindkraftsparker och nån gång fått hjälpa till. En gång hjälpte vi ett par båtar som plötsligt försvann i dimman och anropade oss med frågan om vi kunde lotsa dem. De hade sett att vi hade radar innan dimman kom och vi var på väg åt samma håll.

Fungerade fint. Några gånger försvann de men var ju lätta att hitta för oss som kunde se dem på radar. Visserligen var vi på väg in i ett övningsfält där marinen övade för tillfället men då var vår följebåt på alerten och hade hört varningen på VHF:en som vi missat så vi hjälpte varann. 

Just detta är vitsen med VHF:en att man har koll på området runt om sig. I hamnar vill ibland hamnkonoret vara med och lotsa in och varna för trafik. Bra då med en hand-VHF eller lång sladd så man kan ha lite koll från sittbrunnen. 

Många gånger har vi inte förstått att det är oss anropet gäller och vi måste bli bättre på det. En gång kom en lotsbåt ut och påpekade att vi hade anrop som gällde oss. blush

Vi hade slöseglat i kölvattnet på en kustbevakningsbåt som höll på med fisketrålning. Vi låg och väntade på tidvattnet för att gå in  i hamn och störde fisket en hel eftermiddag och fick ordentligt på pälsen. F-b svenskar lät det som fast på engelskt korrekt sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har abonnemang,,då har man tillgång till att kunna ringa till land bla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta har du varit utanför mobiltelefonens räckvidd så att du fått valuta för den tjänsten?

Jag fick inte valuta för vad abbonemanget kostade, stöder hellre SSRS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... ??

Vilken sorts signal, en färgväxlande trafiksignal i nån farled?
Rapporterade till vem och hurdå?
Varför montera bort, glömma etc VHF:en om den tycks ha funkat att felrapportera i??
Fattar alltså nada, kanske kan du förtydliga ditt inlägg?

Håller f.ö. med Lasse ovan, enbart räckvidds-argumentet vad gäller reläade telefonsamtal håller dåligt för extrakostnaden som ett StockholmRadio-abbonemang innebär. Tråkigt ifall de konkar, inte minst för den upplästa kustväderprognosen. Men tekniken går framåt, och hela VHF-systemet verkar rätt föråldrat vad gäller de automatiska kustradiostationerna!? (Kan ju inte ens fjärr-justera ned sina brusspärrar i nödlägen då alla öron behövs.) 

Men som snabb kommunikation näraliggande båtar emellan är fortfarande vhf:en oslagbar, alla som lyssnar på 16 runt ett nödläge kan ju s.a.s. följa utvecklingen live.
[självfallet gör man näranog alltid bäst nytta genom att helt enkelt knipa käft och lyssna uppmärksamt.
Men nån enstaka gång så kan nog aktiva insatser som t.ex reläande av svaga nödrop eller rent av egna räddningsinsatser betyda skillnaden mellan liv och död?]

Detta med att någon/många båtar direktsänt kan följa nödsituationer är en trygghetsfaktor, detta alltså oavsett avstånd till kuststationer.
Det är nog egentligen själva huvudpoängen med direktradio på en gemensam nöd/anrops-kanal!?



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 januari 2012 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller också att kunna anropa på begripligt sätt.

Mitt i sommaren i Göteborgs inlopp hörde jag någon som kallade på hjälp.

Personen var upprörd jag och flera svarade, men fick ingen vettig svar vad som hade hänt. De hade försökt segla under en fyr och mastat av, bara 1Nm från mej. Med korrekt nödanrop skulle de kunna få hjälp omgående. En passerande båt, utan VHF såg dom och larmade via telefon. Hjälpen  blev fördröjd en ½ timma. Detta var ingen livsfarlig situation. Båten var en hyrbåt med måttligt utbildad skeppare.

Tyvärr är det flera som försökt segla under fyrarmen med rigghaveri som följd.

post-571-1394236922,9823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar alltså nada, kanske kan du förtydliga ditt inlägg?

Jag gjorde misstaget att använda VTS-kanal. - Inte populärt! - Jag för min del tyckte att alla som förväntades lyssna på VTS-kanalen borde informeras. Jag tänkte dessvärre inte på andra alternativ.



Senast ändrad av xyz123 | 27 januari 2012 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF:n står alltid på, scannar på 16, 73 och 74.

Rörande störande LED-lampor så bör ni anmäla dessa till Elsäkerhetsverket, så får de utreda saken och utförda försäljningsförbud om de bedömmer det tillräckligt allvarligt.

Samt givetvis returnera skräpet till den som sålt det.



Senast ändrad av sa0azs | 28 januari 2012 | 10:47



Senast ändrad av sa0azs | 28 januari 2012 | 10:52



Senast ändrad av sa0azs | 30 januari 2012 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

xyz123:

Okej, då är jag med.
Det är ju lotsar som bemannar VTS och de kan iofs vara litet snarstuckna emellanåt.
Hörde en förfrågan till VTS om att få låna lotsarnas tilläggsplats på Vinga i bara två minuter för snabb lossning av last eller om det var passagerare. Hade dessutom fått okej av lotsen på plats, och inga inkommande lotsbåtar fanns i sikte.

VTS:s operatören höll på att få blodstörtning, blankt eftertryckligt NEEEJ. Som att försöka låna ett köttben ifrån en varg. :)

Och jo, missförstånd kan ju ställa till det ... surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jag skulle rapportera något så var det inte så farligt. Bara risk för materiella skador och genomblöt besättning. Andra gången, den felaktiga signalen, tvekade jag i flera minuter på grund av mina tidigare erfarenheter. Men om man passerar en röd signal finns det en uppenbar risk för dödsfall. Och man är skyldig att rapportera fel. I alla fall fel som kan ge upphov till problem.

Vad skall jag göra om jag vid Furusund ser en hornmina mitt i farleden? Skall jag rapportera? Vågar jag rapportera? Är det överhuvudtaget meningfullt för mig att rapportera? Om hornminan visar sig vara ofarlig  - blir jag bötfälld för att ha använt VHFn och försökt rapportera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

xyz123:
Visst skall du använda din vhf till att rapportera misstänkta navigationshinder!

Blir nästan litet mörkrädd, detta med skärpning av radiodisciplin är ju iofs ofta behövligt och förståeligt, men om man tvekar att rapportera saker som man - själv (vem annars?) - uppfattar som mer eller mindre farliga så har väl disciplinerandet gått alldeles för långt!? Detta med sekund-aktuella varningar är väl för tusan själva meningen med vhf:en??

Finns iofs en del om men, som i allting annat. Kanske fanns i ditt fall redan en sen länge utfärdad navigationsvarning angående osäker signalfunktion? Och du var bara ytterligare en i raden av till slut rätt tröttsamma rapportörer??
(Aktuella navigationsvarningar läses ju f.ö. ofta och förtjänstfullt upp av Stockholm Radio, en av mig mycket uppskattad tjänst jämte kustväderprognosen. Vill kort sagt uppdateras på vad som är aktuellt, iaf inför en litet längre tur.)

Så, försök alltid först lyssna in rapporter om väder&navigationshinder, och att efterhand lära dig radiokutymer etc. Lyssna mycket!

Men tveka aldrig att basunera ut akuta faror, på bongotrummor om så krävs! Stanna om möjligt på platsen och försök i förekommande fall även varna andra än bara vhf-ägare, belys t.ex. halvsjunkna tunga och till äventyrs min-liknande objekt med handstrålkastare osv. 
Skit alltså i eventuellt sura VTS-lotsar, du vet vad du vet!
[Erfarna radiooperatörer förstår nog rimligtvis detta med att alla inte kan vara radioproffs, och att det faktiskt åligger dem att sen tolka och bestämma hur din info skall behandlas/vidarebefordras. (Självfallet är de i idealfallet heller aldrig snorkiga, så ett litet tack för varje välmenande info är/borde alltid vara rutin.) Böter kan du nog glömma helt och hållet, finns inte på min karta för enstaka välmenande meddelanden? Men om motsatsen faktiskt skulle bevisas så kommer jag att överväga att i protest elda upp min vhf på vederbörlig myndighets förstukvist! ;)]



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 januari 2012 | 22:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapporterat till VTS Göteborg om en mycket grov påle på drift i inloppet till Blöteborg.

Fick ett korrekt svar, ingen skugga över dom. Har varit i kontakt med dom ett flertal ggr, UA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lösningen! Man saboterar, olyckligtvis och ovetande  givetvis, sändningstangenten. Sen glömmer man mobilen hemma eller ser till att den är urladdad. Då kan man höra på VHF trafiken men inte sända iväg något. (Anm. För en f.d. eldledningssignalist är radiodisiplin inget som helst problem. )  Återstår förståss att byta ner sig till en VHF utan SOS-tangent. Om moralen börjar gnaga för mycket och om man har lite laddning kvar i telefonen så kan man kanske sända ett tips-mail till någon av kvällstidningarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...