Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Sueco

Alternativ till divinycell (bono, kleg, forex, finnfoam etc.)

Rekommendera Poster

Hej

Sitter och funderar på om jag ska ta kostnaden för divinycell eller använda billigare alternativ för att ersätta min ruttna balsa? Är den någon som har använt alternativen och kan delge sina slutsatser samt för o nackdelar?

Några saker jag funderat på som kan vara värt at beakta
Använder jag divinycell så kan jag använda polyester istället för epoxi. Vi snackar ca 6 m2 som ska bytas så kostnadskillnaden mot epoxi är stor och enligt båtbyggare så kommer polyester duga gott om man är noggrann då ytan/totala limytan är så stor.
Jag slipper med andra ord köpa dyr epoxi men måste köra med dyr divinycell mao dyr plast eller dyrt distansmaterial.......

Om jag beslutar för att använda alternativen bono, kleg, forex eller finnfoam måste jag använda epoxy då dom materialen inte tål polyester. Även om alternativen är lite svagare än divinycell, kan jag öka tjockleken till 15mm som kompensation. Det är ju rufftaket samt under skarndäck som balsan ska ersättas så om jag förlorar 5-10mm påverkar inte utrymmet så mycket.
Ett annat problem som uppstår är att jag måste göra taket/däcket först då man inte kan lägga epoxi på polyester (ska användas för att bygga upp skrovet till korrekt tjocklek igen) då den avger en massa styren som inte epoxi gillar.

Så mina problem är m.a.o.
- dyr divinycell men billigare polyester
- billiggare distansmaterial men dyr epoxi
- epoxi i taket måste ske före skrovet fixas då det blir polyester till skrovet(genomföringar och skador redan plastade med epoxi)

Hoppas jag skrivit så det går att förstå annars får ni be om en bättre förklaring

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde  för motsvarande reparation balsa och epoxi: bra vidhäftning, enkelt att bearbeta,tillgänglig i olika tjockleker, och inga materialtekniska risker (kompatibilität etc) för amatörbyggare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bonocell har jag använt tillsammans med polyester utan problem. Tar upp mer fukt än divinycell, lätt att bearbeta, dammigt (när man slipar o formar! Du behöver inte öka tjockleken på distansmaterialet bara för att det ena är lite klenare än det andra, det är det du laminerar dit som ger styrkan. Skippa epoxi o kör med vanlig polyester, fungerar alldeles utmärkt om bara ytan du skall plasta på är väl rengjord och slipad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom all balsa redan är bortagen så har jag inte mycket som kan boncellen kan dra fukt ifrån eller menar du dom molekyler som plasten släpper igenom?

Tjockleken var mest en tanke då jag bara hittar 40 bonocell just nu men dyker det upp tar jag gärna en hårdare variant. Jag har ju möjlighet att lägga ytterliggare förstärkningar antingen med vp rör eller formplywood.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite material beställt från biltema så jag kan testa och se om bonocell tål polyester som det ska göra enligt all bra information jag fått.

Kanske dax att åka o hämta vacumpumpen så jag kan börja testa att plasta och vacumpacka, visst det lär inte bli perfekt men jag får ju lite hjälp att få maximal kontaktyta och minimalt med lyft i polyestern  :)

Tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Bonocellen kan ta upp fukt gör bara att man måste vara försiktig vid tex montering av beslag så att inte fukt kan vandra in i distansmaterialet., täta väl! Helst bör man borra ur, fylla med polyester (eller epoxi!) och sedan borra med rätt (mindre) dimension så att väggarna i borrhålet är täta. Också nödvändigt vid genomgående skruv så att inte distansmaterialet deformeras. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, jag har som sagt sett resultatet av att inte göra det ordentligt från början. Hade tidigare ägare gjort några hål ordentligt hade jag kanske sluppit byta ut allt men tyväär gjorde man inte det :( Polaren som jobbat som båtbyggare sa det sammA om divinycell, suger vatten om det kan men man slipper som sagt att det ruttnar. Mina hål komer att göras exemplariskt :D

 

Senast ändrad av Sueco | 11 januari 2012 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade lite med bonocell/polyester i helgen. Förvånad hur bra polyestern biter sig fast i cellplasten, det som går sönder är ju cellplasten men det var ju faktiskt det förväntade resultatet. Däremot lärde jag mig att biltemas polyester inte kommer att användas. Ska det plastas i taket krävs det en tixotrop polyester och inte biltemas vatten :)

En annan tanke slog mig då alla ytor där det ska byggar ny sandwich är ju ytor som inte påverkar höjden mer om man är 210 cm lång och sover i förpiken. Som jag tidigare har skrivit är ju tacket väldigt muk och ett vettigt alternativ var ju att klyva wp-rör och förstärka för att hålla formen på ruffftaket.

Vad tror ni klock MG-proffs om att först plasta ihop 2 lager 100mm bonocell med 1 lager glasfiber, allt medans bonocellen trycks mot taket för att få den form det ska ha. Om jag gör detta i sektioner a 60cm har jag ju ett lite extra förstärkt lagom böjt sandwichlager som jag sedan plastar mot taket. När sedan all boncell sitter dikt an mot taket så blir det att lägga på ett antal lager väv/plast på insidan.

Klock idé eller onödigt arbete? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...