Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Krill

Att köra med för stor motor...

Rekommendera Poster

Vad gör man värst i när man kör med större motor än nödvändigt på båten?

Anledningen till att jag frågar är att jag har en 75 hk tvåtaktare (140 kg) i mycket bra skick som blev över då jag sålde förra båten. På vår nya (gamla) båt som är en Rana/Fjord från tidigt 80-tal finns ingen skylt som säger hur stor motor det skall vara men en jag snackade med som hade en likadan hade en 55 hk tvåtaktare och han menade att det var i överkant.

Inte för att båten är liten och klent byggd, den är tvärtom mycket kraftigt byggd och stabil, utan för att skrovformen som har svag V-köl bak och liten köl framför, litet liknande Ryds Camping. Med 55 hk gjorde båten ca 23 kn och då var den litet slingrig i vattnet, förmodligen på grund av kölen. En lagom marchfart låg mellan 15-20 kn.

I en värld med billiga utombordare hade jag beställt en 50 hk fyrtaktare utan att blinka men 70 tkr är ju helt hutlöst. En begagnad med efi av denna storlek kostar från ca 40 tkr, också hutlöst.

Så vad tror ni, kan jag häkta på 75 hk motorn jag har och köra lugnt och hålla mig under 25 kn? Tror ni att smart tabs kan hjälpa upp detta (har ett par liggande)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra om du kör varsamt. Beror ju på hur stor båten är och så. Att båten kan gå dåligt i sjön vid för hög fart är lätt att åtgärda genom att dra ner på gasen. Jag gissar att akterspegeln håller. Motorns tyngd kan väl göra att hon ligger konstigt när hon ligger still. Men en annan sak är att försäkringsbolaget kanske har något emot det. Om jag vore i dina kläder och redan hade både båt och motor så skulle jag testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag skall prova så fort det blir vår. Under tiden funderar jag lite på olika lösningar. Det kan ju faktiskt dyka upp en 50 hk 4-T EFI till överkomligt pris om man har tid att vänta.

Jag har sett motsvarande båt med 4-T Yamaha på akterspegeln och de väger ju ca 110 kg så det är ju frågan hur mycket mer häng det blir i aktern med 30 kg extra.

Visst är det väl så att en 2-T utombordare har bäst verkningsgrad, respons osv vid ca 3000 - 4000 rpm (med ca 5000 rpm som maxvarv). Det är i alla fall min erfarenhet. Vad tror ni då om att ställa propellern (propulse) med så låg (realistisk) stigning som möjligt? Då borde ju potentiell maxfart bli lägre samt att man får rätt varvalsområde vid lämplig marschfart. Hur påverkar det motorn att maxvarv inträffar innan full gas (förutsatt att man inte överstiger maxvarv)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du hänger på den kan du ju höra med försäkringsbolaget om ekipaget går att försäkra. Går man utanför rekomenderad motorstorlek kan det vara svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra med för lätt last på motorn gör inget så länge du inte övervarvar. Tvärtom är däremot inget bra. Höga varv påverkar verkningsgraden negativt men samtidigt faller en förgasartvåtaktares verkningsgrad med varvet. De marschvarv du nämner brukar va i närheten av det optimala så ställ proppen så du får de varven. Alltså inte nödvändigtvis minsta stigningen. Förutsatt att motorn verkar må bra, normalt proppar man ju mot fullgas o är det OK där i varv är det i regel OK rätt över, men det kan ju va svårt i detta fallet. Som en parantes så är en ProPulse bara bra om man aktivt använder funktionen med att ändra bladvinkel. De som inte gör det skulle ha bättre nytta av en väl utprovad propeller med fasta blad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har ägt och kört ett antal motorbåtar, de flesta med av tillverkaren rekommenderade motorstorlekar.

Min senaste båt där rekommenderar tillverkaren Yamarin 40-90hk.

Jag har en 140HK V4 hängande bak och trivs som fisken i vattnet med båt och motor. Jag kan likaväl köra min egen båt som att hyra en rib tur.

Det enda negativa är om ungarna skulle vara obetänksamma när dom kör eftersom man får vara väldigt försiktig med att trimma ut motorn vid fullgas, båten börjar annars vobbla på ett mycket otrevligt vis.

Min båt har förvisso ett v-skrov vilket gissningsvis klarar för stora motorer på ett annat sätt än det skrov du beskriver. Jag kan tänka mig att du kan få otrevligheter om du kör för hårt.

Jag har kört en övermotoriserad Crescent 435 som när man gasade på för hårt la sig på sidan precis som om 3 personer samtidigt hoppade från ena sidan till den andra. Mycket,mycket otrevligt och farligt.

Häng på motorn och känn på det, det är ju du som håller i gasen. Blir den farlig får du väl plocka av den.

Min nuvarande båt är det bara IF som vill försäkra, kan ju vara ett tips ifall din motor och båt inte effektmässigt stämmer med varann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg och funderingar. Jag återkommer när jag provat. Ang. försäkring har jag tidigare bara haft ansvarsförsäkring och då har de aldrig frågat (LF). Men om jag nu skulle vilja ha rätt storlek på motor, hur skall jag då veta? Hittar bara en skylt i båten med serienummer och fabrikens namn, ingen CE-skylt. Fast båten är ju gammal förståss. Egentligen vet jag inte ens vad märket/modellen på båten är. Har försäkringsbolagen info om detta? Startar ny tråd angående båtens ursprung/märke/modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...