Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Kapris

Flippet 760 vs 717S

Rekommendera Poster

Hej alla,

Sitter som många av er andra och drömmer om sommaren och båtsäsongen. Vi är sugna på en familjebåt och har fastnat för flipper 717. Jag skulle föredra en kabinbåt utan presenning så 717S är mest intressant, däremot undrar jag hur mycket mindre den känns eftersom den har väggen som delar upp det totala innerutrymmet som finns jämfört med 717C. Sen undrar jag om någon har erfarenhet av hur den invändiga ytan i 717S är jämfört med 760 som ju är en något större båt.

717 har vad jag förstått bättre sjöegenskaper vilket gör att jag är sugen på den men utrymmet är också viktigt eftersom vi strax ska ha vårt andra barn och därmed om några år kommer att behöva yta för ungarna att klättra på. Skulle egentligen kanske se på Flipper 850 med akterhytt men då är presenningen där igen...

Tacksam för synpunkter och tips!

Mvh. Anders   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan var jag ute efter en 717S eller en 760. Gillade inte heller kapell in till/över hytten.

717S är svåra att få tag på men 760 finns det en massa. Det gjorde att jag gick över till att leta efter 760:or men till slut hamnade jag i en Bella Falcon som är ungefär i samma storlek som 760 men har ett bättre skrov. Jag har inte provkört någon av 717 eller 760 men väl 700:an som är alldeles för platt i botten för mina behov. Falconen var milsvid bättre!

Dessa finns det också många av ute på marknaden så du kan vänta till rätt objekt dyker upp. Den klarar, och ska ha, mycket motor för att man ska kunna utnyttja potentialen i skrovet fullt ut men den jag hade var bestyckad med en VP 205 (bensin) vilket räckte för mina behov.

 

Jag är medveten om att jag inte svarar på din fråga men det kanske kan vara värdefullt för dig ändå.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag känner igen din kravspec.

Kollade runt på motsvarande båtar och fastnade för 760 då jag upplever den som rymligare än Bella Falcon 26 som har snudd på identisk planlösning. Tycker 760 känns bredare och så har den bättre takhöjd.

Bellan har dock ett vassare skrov men jag har hitills klarat mig genom att trimma ner fören och anpassa farten då det varit mycket vågor.

717 har jag bara tittat på med tygtrasa och du tyckte jag att pentryt inte var lika bra som på Flipper 760 och Bella 26. Vet inte om det är samma på den täckta versionen av 717.

Satsa på en med duoprop och gärna diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förrförra sommaren hade jag en Delta 32 - en båt som skulle vara grym i sjön. Visst den gick bra, men så speciell tyckte inte jag att den var. Sålde den i våras till förmån för en Flipper 760. Jag var även inne på en Bella Falcon, men jag tyckte att Falconen var för smal för att fungera som semesterbåt.

Denna sommar har vi kört 1250 nm, runt i Stockholms skärgård, längs hälsingekusten upp till Ö-vik och ner igen med Flippern. Marschfarten jag haft har varit mellan 25 och 29 knop beroende på väder. Visst är Flipper mer platt och lite mer stampig så man får släppa av lite tidigare - inget som jag lidit av.. Det som i mina ögon är bra med en 760 är att den är stabil när man ligger still, man kan gå längs ett scarndäck med en kasse i var hand utan att hålla i sig. Det går inte i en Bella falcon eller annan smal båt med vassare skrov. 

Rymlighetsmässigt känns 760:n för mig betydligt större och rymligare än Falcon eller 717. 

Smaken är som baken - delad och hårig.. 

Ta med familjen in i de olika båtarna och kännefter. 


Som en parentes kanske inte min FLipper 760 är måttstocken då den har en D4-260, det är tung och kraftig motor. Detta gör att båten liggen tyngre med aktern och tar sjön mycket lugnare än om det hade suttit en lätt motor i båten. Så tips kan ju vara att försöka hitta en med denna typ av motor eller köpa en med kass motor och byta :) 

Lycka till - det är ett trevligt ILANDSPROBLEM du har! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...