Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IvarN

Ytbehandling av relingslist?

Rekommendera Poster

Danish oil använder du som grundolja när du vill ha så naturligt trä som möjligt. Vill du betsa använder du istället Rylards oljebaserade betser som bets och grundolja. Rylard lack lägger du ovanpå det i båda fallen

Rylards lacker fungerar bäst på oljebaserad bets som Rylard själva säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev Danish Oil - tack för alla tips! Hoppas kunna återkomma med bilder på resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att har kört en säsong med DO måste jag tyvärr konstatera att det inte blev ngt vidare. Svarta prickar och flammigt där det är skuggigt, flagnat där det är utsatt och soligt. Lade på ca 7 lager, så det borde vara tillräckligt tjockt. Någon som vet vad som klickat?

 

post-10015351-1394237247,4815_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du har oljat på fuktigt trä, har själv använt DO och kommer att lägga ut lite bilder på hur mina ytor ser ut efter en säsong, jag är mycket nöjd, dock hinner jag inte med detta föränn om ett par månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du har oljat på fuktigt trä, har själv använt DO och kommer att lägga ut lite bilder på hur mina ytor ser ut efter en säsong, jag är mycket nöjd, dock hinner jag inte med detta föränn om ett par månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det var fuktigt, hade stått på luftning ett bra tag under skydd. Det är inte bara relingslisten som blivit ful, även grabbräckena och gösstaken har lidit samma öde. Invändigt är det däremot fortfarande hur snyggt som helst.

Hur många lager lade du på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någonstans att när man behandlar trä som ska utsättas för väder och vind så ska första lagret förtunnas 50 % med lacknafta för att tränga in ordentligt. Gjorde du detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linolja brukar man förtunna i första omgången med hälften balsamterpentin. Det brukar inte behövas med Kinaolja, den drar in fint. Rengör bra någon/några gånger per år med såpa och olja in på nytt så håller det väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var i första hand Ivar jag frågade men alla erfarenheter är ju intressanta att ta del av. Jag vill klargöra att det jag läste om att förtunna med lacknafta var på någon lite mer officiell sida för just DO, alltså inte något tips av någon på ett forum. Ska se ifall jag hittar det igen...

Mvh
Fred

EDIT:

Hittade inte den sida där jag läste det första gången men dock en blog som i princip copy-past:at in texten. Så här står det:

Exterior woodwork,will require re-oiling annually or more frequently. For instance, oily hardwoods tend to be more resistant than softwoods and oak which may need more attention. The durability on exterior woodwork can be improved by diluting Danish Oil with equal parts of White Spirit for the first application. This will improve the penetration. Three undiluted coats should then be applied.

Ytterligare intressant är att det står att just ek kräver lite extra uppmärksamhet...

På en annan sida kan man läsa:

For oak and softwoods, as this timber is prone to weather staining caused by mould spores present in the wood, extra coats will need to be applied to efficiently seal the wood.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, tack alla i allmänhet och Flintstone i synnerhet för toppensvar. MG är verkligen klockrent!

Gjorde ingen förtunning, lade bara på oljan. Tack för informationen om ekens känslighet, förklarar ju det inträffade. Blir väl till att använda tjära...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...