Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Bottenfärger -vad gäller 2012?

Rekommendera Poster

Ämnet har diskuterats förut, lite här och var, men vad är det egentligen som gäller fr.o.m 2012?

-det pratas om att kopparfärg åter är tillåten, men i vilka vatten?

-ska Zinkfärger försvinna (i alla vatten)?

-ska blödande bottenfärger förbjudas?

Om vi skulle kunna ge ett tydligt svar på vad Kemikalieinspektionen (eller vilka det nu är) har bestämt så vet vi vad lagen säger. Vilken typ av färg får användas på västkust, ostkust resp insjövatten?

Det vore också bra om vi, för saklighetens skull, kunde hålla svaren fria från personliga åsikter  som typ miljömupparna får säga vad de vill, jag kör med tysk-färg i min insjö. För min del får folk göra som dom vill men jag skulle gärna vilja veta vad lagen säger, sedan kan jag själv ta ett beslut hur jag vill agera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om KemI har bytt fokus och tittar enskilt på varje färg i stället för har ett generellt kopparförbud. Vissa kopparfärger är godkända i Östersjön, andra inte. International har en självpolerande som heter One, Hempel har en motsvarande som ska vara OK att använda. Mer info finns på respektive tillverkares hemsida. Samtidigt finns de gamla självpolerande färgerna med zink kvar, och jag har inte sett bekräftat om de är på väg bort eller inte.

Vad som gäller numer i insjöar har kanske någon annan koll på, jag har inte brytt mig då det inte berör mig personligen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne på färgtillverkarnas hemsidor men ska ärligt säga att informationen där är ganska svävande. Kanhända beroende på att det är otydligt från KemI, jag har också varit inne på deras hemsida och det är inte speciellt lätt att förstå vad som gäller.



Senast ändrad av Mambo | 05 januari 2012 | 13:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper in färg i en butik i Stockholmsområdet. Så jag har direktkontakt med alla tillverkare.

Klara fakta enligt flera tillverkare är följande. En del typer av kopparfärger blir tillåtna. Dom jag vet från tillverkana i dag är Lefant Nautica. International Cruiser One och Trilux, Hempel Mille Light Copper, Sedan skall även Jotun ha en färg på gång för godkännande. Dessa färger är godkända för användning från Örskär till Norska gränsen

Av dom gamla östkustfärgerna verkar bara Lefants TF bli kvar.

När det gäller Zinkfärgerna så har tydligen KEMI skickad ut ett brev till alla tillverkare och sagt typ självsanera annars blir det förbud. Detta brev kom i mitten av december. Efter det har International medelat att dom inte kommer sälja några Zinkfärger dvs Cruiser Eco på östkusten, order lagda tas bort. Hempel har sagt att man inte producerar och levererar några zinkfärger efter 1 feb 2012. dvs Mille Light, Mille Baltic och Racing Light. En inte allt för avancerad gissing är att även Lefant och Jotun kommer att göra något liknande. Så troligen kommer det bara finnas restburkar från förra säsongen kvar i butikerna.

Zinkfärgerna är dom som blöder mest. Men nej, något förbud verkar det inte bli för blödande färger. Utan bara en kraftig pekpinne om självsanering i branschen. Och det är väl klokt då många butiker i Stockholmsområdet under flera år vägrat ta in förbjudna färger trots att en tillverkare aktivt försökt sälja in det. Med beskedet att butikerna inte gör något olagligt. Det är användaren som begår brottet.

Så ser det ut i dag. Detta kan förändras, men det känns som att det mesta kommer att sätta sig inom dom närmaste veckorna. Sedan kan det dyka upp några färger till som KEMI godkänner under vintern. Men har man inte fått ett godkännande innan början av mars så blir det svårt att hinna tillverka, marknadsföra och leverera innan säsomgen är slut.

Alla tillverkare jag har pratat med säger att  det blir ganska lätt att byta ut sin gamla zinkfärg. Tvätta botten ordenligt och rubba lätt med sandpapper innan den nya fägen påförs. Flera av dom nya färgerna behöver bara målas två lager första säsongen. andra säsongen räcker det med ett lager.

Jag har försökt att vara saklig och inte tycka något.

 



Senast ändrad av Hency | 05 januari 2012 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hency, för informationen om hur ni i butiken upplever situationen, det kan inte vara helt lätt att vara handlare  eller färgfabrikant när våra myndigheter inte riktigt vet vilket ben man ska stå på och ändrar sig lite nu och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat med Kemikalieinspektionen (KemI) och dom kommer att sammanställa information om vilka färger som gäller, och var man får använda dessa, inför årets säsong, förhoppningsvis innan båtmässorna går igång.

Kan nämna att det i dagsläget INTE finns någon bottenfärg som får användas vare sig i insjöar eller Bottenviken. Även fast en del färgfabrikanter påstår att deras färger får användas i alla vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med Lefant i går. Dom kommer inte att sälja sina Zinkfärger. Dvs. Allcoast och Mark V försvinner. Dom som blir kvar är Lefant Nautica och Lefant TF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mindre än fyra veckor till mässan i Göteborg startar, då håller vi tummarna att det finns tydligare riktlinjer för oss konsumenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej en liten fråga

Det finns en färg som heter copper coat  om jag har fårstått det rätt så är det en hård färg .          inte en som blöder .Anntar när beväxningen börjar så kan det inte fästa gro på en sådan färg .Men vad är miljö faran med en sådan färg .Att det finns koppar i är jag helt införstådd med .

Tack för svaren på förhand

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns färger som är bra mot beväxning och det finns färger som är godkända att använda i olika vattenområden. Olyckligtvis samstämmer inte dessa två parametrar alltid (egentligen ganska sällan). Coppercoat är säkert en bra färg mot beväxning och kanhända också mot naturen. Men det verkar inte som om den är godkänd (ännu?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste nytt i bottenfärgsträsket för östkusten är att alla zinkoxidfärger är förbjudna. International har begärt att alla butiker skickar tillbaka sina lager. man kan väll gissa att övriga tillverkare kommer att göra något liknande efter dagens pressrelease från KemI.

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Nyheter/KemI-anser-att-ytmjuka-batbottenfarger-med-hoga-halter-zinkoxid-behover-godkannande/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kul att veta ifall någon som var på mässan i Göteborg fick någon vettig uppfattning om vad som gäller och vad färgfabrikanterna har att erbjuda? Om någon vecka har vi båtmässa i Stockholm och då ska jag själv undersöka situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa nummer av Praktiskt Båtägande ska avhandla de nya reglerna så förhoppningsvis kan ni som undrar få svaren där.

Personligen ska jag köra utan bottenfärg så jag kommer bara slöläsa artikeln.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...