Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mackey

Vilken Danish oil ska man köpa och var?

Rekommendera Poster

Nej nej, dumsnut! wink Jag skrev få ett mahognyliknande utseende på trädetaljerna. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt vad det är för trä på de olika delarna, annat än att badbryggans brädbitar är teak. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tack och bock för infon bägge två.
Nu är ju jag inte sådan badkruka som du Westfjord wink och vid frivilligt/planerat bad så kanske man skulle klara av en moderat hal badbrygga.

Men jag använder även badbryggan vid tilläggning och lossning. Och badbryggan är i princip konstant våt och likaså durken när det regnat.

När jag tar en tur ensam vilket är ganska ofta så blir det en hel del springande i princip över hela båten vilket kräver ett viss mått av teknik, snabbhet och frekvent användning av badbryggan. Och i det läget är ju inte en hal sittbrunnsdurk och badbrygga att föredra. 

Så ser framemot era framtida halktester. Men var nu försiktiga så ni inte bryter lårbenshalsen/halsarna.wink

Men jag är också väldigt nyfiken på vad din olje-leverantör använt sig av. Vore enormt tacksam om du kollade med honom ang. halkproblem, bättring och ev. borttagning. Eller om det är en vanligt förekommande produkt så räcker det ju med namnet på produkten.

För att bidra med något i denna tråd så tror jag ganska bestämt att det heter peken i singular bestämd form. Men vad det heter i pluralis? pekar? Ja det gör det nog faktiskt.

Ja 3é gubben är ju bättre än Blondbella men för guds skull börja inte kalla mig för lilla gubben då föredrar jag tom. Blondbella laugh

Ser framemot fortsatt rapportering och måla er nu inte på tummarna. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danish Oil ger en yta som påminner om lack, sidenmatt i ytan och inte direkt halkig, men om man vill ha en sträv yta rekommenderas Golden Teak Sealer som ger en känsla av att kan har mer kontakt med träet.

Teakdurken på bilden är behandlad med Golden Teak Sealer medan provbiten är behandlad med Danish Oil.

post-10017613-1394236968,8388_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej , Tack för ditt tips , kanske är det är golden teak jag skall använda, för som jag skrev i mittt förra inlägg så kan halka för min del bli en total katastrof. Har en Bella Falcon definitivt inte en enorm båt (inte det största jag haft) men det blir en hel del springande fram och tillbaks när man är ensam och en halkig durk är ju inte en direkt hit vid dessa tilfällen.

Men som jag nämnde tidigare så har jag provat en hel del alternativ dock inte denna båt och inte på durken. 

Mitt problem är egentligen inte finishen den blir oftast bra med de flesta oljor etc.. dock är hållbarheten och möjligheten att starta från början problemet. Ex. har haft ett flertal båtgrannar som provat de ena undermedlet efter det andra och ja i vissa fall har de gett ett fantastiskt resultat. Och hållbarheten har varat betydligt längre än de 2 veckor som vanlig olja brukar vara. Men problemen brukar komma när det är dags att bättra eller lägga på ett nytt lager då undermedlet ibland har varit totalt omöjligt att få bort och i vissa fall varit så tätt så att durken börjat ruttna. (typ plast färgerna på villor på på 80-talet)

Därav min nyfikenhet på praktisk erfarenhet i ämnet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en intressant frågeställning blondbella. Hur blir det i det långa loppet med DO? Förr eller senare kommer det ju uppkomma skavanker på de behandlade träbitarna typ fuktskador, ojämn solblekning m.m. Hur gör man då om man använt DO? Med lack är det ju självklart (om det inte är plywood vi pratar om), man tar bort lacken på lämpligt sätt och bygger upp lagren igen med ny lack. Man kan då också besta om man är lagd åt det hållet.

Med lackade detaljer känns det som att man har två enheter; träbiten och lacken ovanpå medan med DO så är ju träbiten sas itegrerad med oljan som jag gissar inte kan avlägsnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej 

Jo med vanlig olja så är det inga problem. Det är bara att skrubba lite och ev en minimal slipning iaf på Teak som i sig är väldigt oljigt. Men mitt bryderi är när man börjar blanda fernissa, lösningsmedel olja etc vad händer då? Grejen är ju när det gäller specifikt Teak så går det inte att lacka pga av att träet i sig innehåller en massa olja och efter en tid så börjar lacken flagna. 

Men samtidight är hela inredingen i min båt massiv teak och efter vad jag kan se är den lackad. Men varför funkar det inte på min nåtade durk??? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte bero på att durken utsätts för mycket hårdare slitage än inredningen? Det kan ju bli liggande vatten på durken också. nu vet jag ju inte hur din båt ser ut så jag spekulerar lite...



Senast ändrad av Flintstone | 09 mars 2012 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jo absolut är det så. Men det underliga är att jag i min förra båt hade väldigt mycket teak utomhus dock inte durk. Att lacka denna var helt omöjligt tog ca 6 månader sedan började det flagna. Problemet eller egentligen fördelen med teak är att träslaget inehåller mkt olja villket gör att det i princip inte kan ruttna. I normalfallet obehandlad så blir det bara grått. Och med en lätt borstning och oljning så blir det som nytt igen. Problemet är ju bara att dessa lätta handhavanden måste göras typ 1 gång varannan veckan, Men när det gäller inredningen aldrig villket är helt ologiskt iaf när det gäller flagningen. Ang min båt så är det en Bella Falcon 26 en väldigt vanlig båt och inredingen har typ samma finish som på wesfjords bilder. Har teak durk på däck och badbrygga.

Har försökt att lägga in bilder men inte lyckats , men det finns massor på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att enkelt laga en skada med DO. Man slipar lite med ett sandpapper eller skrubbsvamp och lägger sedan på ett nytt lager. Klart! Det blir inte heller några skarvar mellan gammalt och nytt osm man riskrar när man lagar med lack.

Om man slipat mycket, lägg på ett nytt lager med pensel, låt torka 24 timmar och tag sedan hushållspapper (Torky) och stryk ut ett tunnt lager med, för att få den där sidenmatta ytan igen.

Det är bara att prova på någon mindre träbit, utsatt för väder och vind ett år eller två innan ni gör om hela båten :) när ni blivit övertygade om DO:s förträfflighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej . Nu är det så himla låg aktivitet på sjöfylleriguiden om man nu inte är fanastiskt intresserad av just denna tröttsamma fråga, så att man tom. börjar att svara på sina egna inlägg.laugh

Vill bara förtydliga att min inredning efter viss undersökning visat sig att bara delvis vara massiv en hel del är också faner. Dessutom har du helt rätt ifråga om slitage och skulle durken bli fruktansvärt hal om den hade samma yta som inredingen.

Dock kvarstår min fråga hur man får ngt som till utseende och känsla verkar vara en lack att fästa på teak då alla mina försök  och mina båtgrannars misslyckats. Även de experter jag talat med säger att det inte går att lacka teak iaf inte med ett bestående resultat pga. att ytan är fet.

Men min inreding då???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej vet att inlägget inte var riktat till mig, Men tack för ditt svar som delvis svarat även på mina frågor.

Men hur lämplig är det på nåtad teak durk, Nu tänker jag närmast på att det blir en hel del slitage och inte att förglömma halkrisken ?

 

Den här sida blir bara värre och värre !!!!!angry

Citerade dig Paliswe, men citatet kom inte med. Hoppas att mitt inlägg blir litet mer logiskt nu.



Senast ändrad av blondbella | 10 mars 2012 | 08:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danish Oli blir på teakdäck samma som om du oljat fast den ser ut som lackad med sidenmatt lack.. Göteborgs Träbåtsrenovering (numera nedlagt företag) la ett teakdäck på en folkbåt och lackade med DO. Varje år tvättade man av däcket och la på ett nytt tunt lager. Efter 4 år såg det fortfarande ut som det vore nytt.

Jag har inte sett det själv men fått det berättat av en kompis som sett det, men av detta kan man dra slutsatsen: 1) Det kan inte vara sååå halkbenäget och 2) det gulnar och flagnar ej. Jag ska se om jag kan leta upp båten ifråga då jag vet vem som gjorde jobbet.

Se även bilden tidigare i tråden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tackar! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer dom utlovade bilderna på det färdiga resultatet, jag bestämde mig för att inte köra med trasa på de sista 2 lagren för att få en sidenmatt yta, totalt 6 lager Danish Oil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild2.

 

Varför kan man inte lägga till en bild i redigeringen???? skit skit skit

 



Senast ändrad av Westfjord26 | 11 mars 2012 | 15:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll ut...när (om?) den nya plattformen lanseras kommer man kunna lägga in hur många bilder man vill i varje inlägg, byta bild i efterhand och massor av andra grejer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Vet inte hur det såg ut tidigare men resultatet ser onekligen tjusigt ut. Jag väntar fortfarande med spänning på durkresultatetsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr väldigt dåligt med bilder på hur det såg ut innan, massor av dessa försvann i samband med ett datorhaveri( har numera en extern disk att dubbelspara på), men det var betydligt mattare, fulare och fläckigare. Får se om vi hinner med durken i år, annars kan jag ta ett par bilder enkom på durken hur den ser ut nu, den tillverkades för 5år sedan och behandlades då med 9 lager 2-komp blank fernissa och ser i princip ny ut fortfarande, tar med mig kameran nästa helg och tar ett par bilder på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blondbella! kolla min sjöbod tredje bilden från slutet, där får du så länge en hyfsad uppfattning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej,

Har varit inne och kollat.

Alltid kul att se grejer som hålls i så bra skick.smiley Nu blir bilderna väldigt små i min dator men jag tycker att allt i båten inkl durk och övriga ytor ser ut att vara i väldigt bra skick. Är det före eller efter DO. (el jag får kanske skaffa glasögon)

Ang datorn , har du testat att lämnat in den. Har själv varit med om samma sak men datorfirman lyckade återskapa ca hälften av bilderna iaf. Sen gjorde jag som du och stack iväg och köpte en separat back-up disc. 

(red. pga stavfel,)



Senast ändrad av blondbella | 11 mars 2012 | 18:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övriga ytor ser bra ut eftersom dem är alldeles nyoljade med intenationals teakolja, och då ser det väldigt bra ut en månad ungefär...la in dessa bilder 2006 då sjöboden skapades så det enda som är representativt vad det gäller ytbehandling är durkarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ok det förklarar saken , Men som jag nämnde i mitt förra inlägg så ser även durken fin ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väldigt fint ut Westfjord! Jag ska snart dra igång min oljning också, jag har renslipat flera av detaljerna från gammal fernissa så nästa steg är finslipning. Vilken pappersgrovlek rekommenderas av er experter? Jag har läst allt från 120 till 800...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finslipning..lägg dig nånstans mellan 240 och 320 papper, lägg på ett par 3 lager DO och slipa med 800 papper och fortsätt behandlingen, så gjorde jag i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då vet jag hur jag ska lägga upp det!

Jag körde med excenterslip med 120 (?) papper för att ta bort fernissan och för att fräscha upp de områden som var lite trötta så 240/320-papper kan nog fungera finfint. Sen blir det bets och slutligen DO på det sättet du beskriver. Har läst någonstans att man kan lägga sista lagret med nylonduk, typ scotte, för att få sidenmatt yta...tänkte jag skulle testa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...