Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Vilken Danish oil ska man köpa och var?

Rekommendera Poster

Du behöver inte använda en skotte för sista lagret, kör på det med en linne eler bomullstrasa bara om du vill ha lite satinyta över det hela, lycka till! lägg in lite bilder på resultatet när du är klar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasor har jag gott om så då testar jag med dem. Jag borde tagit lite före-bilder så att ni kunnat jämföra med slutresultatet men det gjorde jag inte...många av er vet ju vad jag tycker om bildhanteringen här på MG...indecision

Några efter-bilder ska jag försöka ordna dock.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering i mitt DO-projekt.

Det går inte fort men det går framåt i alla fall. Jag har nu slipat klart alla träbitar och det visade sig bara både teak och mahogny. Jag har också modifierat namnskylten så att Alfa-lanternorna jag köpte begagnat integreras med skylten på ett snyggt sätt.

Jag skruvade ihop det fräsbord som legat i förrådet i sin kartong i några år och rundade av namnskyltens ovankant som tidigare var 90° samt gjorde en negativ 45° vinkel längs underkanten för att få en droppkant så att inte vattnet letar sig in under skylten på undersidan.

Nästa steg är att betsa men jag kan för mitt liv inte hitta betsflaskan jag köpte i höstas...mycket irriterande!

En fråga har dykt upp: Kan man måla på en trädetalj som behandlats med DO? Namnskylten i teak har namnet infräst och bokstäverna var tidigare målade med vit färg. Jag har fräst ur bokstäverna för att få bort den gamla färgen som var i miserabelt skick och jag skulle därför behöva fylla i dem igen. Går det att göra ovanpå DO och vad ska jag använda för färg i så fall?

Någon som vet?

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 27 april 2012 | 16:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att måla ovanpå DO, liksom det går att lacka om man vill ha en blank yta. Vanlig färg går bra, men för säkerhets skull kanske man ska prova på ett dolt ställe för att se att DO inte löses upp.

Bilden visar ett teakbord med mahognykanter där vi har DO på hela bordet (med en mattare yta som syns i ribborna) och på kantlisterna har vi också lackat med Rylard VG62. För att man ska se blankheten har jag låtit lampan spegla sig i lacken, det är det vita till höger. Nu är det taget med min mobil som inte är speciellt bra för att få fram djupet och lystern i lacken men jag hoppas man ser lite av resultatet.

Lackningen har hittills tagit 3 veckor, nu ska bordet stå och torka i ca 3-4 veckor innan det sista lagret med lack ska läggas på.



Senast ändrad av Paliswe | 27 april 2012 | 17:17



Senast ändrad av Paliswe | 27 april 2012 | 17:23

post-10017613-1394237033,033_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MYCKET snyggt Paliswe!! Speciellt att välja lackad ram och oljad yta ger ett mycket proffessionellt intryck!

Fint att det går att måla ovanpå! Då gäller det att hitta lämplig färg...kanske en oljefärg skulle passa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg taget: Do är inhandlat! Dock var det så att flaskan/burken med en liter inte hade samma motiv som den lilla. Det var inte tanten med trasan som jag skrivit om i någon annan tråd utan den på bilden. Jag frågade expediten som kollade i datorn och sa att det skulle vara samma...men jag är ändå lite osäker. Jag gillar inte att få svaret Jag vet inte men jag ska kolla i datorn...datorn vet ju inte mer än den som lagt in produkterna i systemet så det finns stor risk att det är fel. Speciellt om man handlar grejer på ett ställe som säljer allt möjligt som Slöjddetaljer gör.

Nåja, jag hoppas att det blir bra ändå. Rustins artikelnummer för de olika är RUSDO250 respektive RUSDO1L så det verkar bara vara volymen som skiljer. 2,5 liter heter RUSDO25L och 5 liter heter RUSDO5L...man skönjer ett visst mönster.

Mvh
Fred

post-5151-1394237041,1325_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt tre lager flödigt och jag kan bara säga att jag är helt såld på denna produkt! Om hållbarheten är så som ni andra lovar så kommer jag aldrig använda fernissa igen!!

Det har fungerat utmärkt att först betsa med Internationals mahognybets på både teak och mahognybitarna. Jag betsade två gånger med ett dygns torktid emellan och sedan väntade jag ett par tre dagar innan första lagret med DO. Jag tror att oljan löser betsen en aning då dropparna från de första två lagren var lite rödfärgade men det påverkade inte utseendet på trät alls.

Nu undrar jag hur länge jag ska låta oljan härda innan jag slipar ytan en aning. Det har blivit lite träresning och en del andra ojämnheter som skulle vara trevliga att få bort men jag vill inte gå på för tidigt. Prylarna är i ett litet 20-gradigt rum med ganska dålig ventilation.

Vad säger ni om torktid innan slipning med 800-papper? Paliswe?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du tycker DO är fantastisk! Det har jag tyckt hela tiden men det har varit svårt att övertyga de gamla stofilerna här på MG!

Du ska lägga på 3-4 lager DO med pensel med 1-2 dygns mellanrum. Sedan brukar jag låta det torka en vecka - 10 dagar innan jag slipar lätt med fint papper, 800 går ju men det är väldigt fint, 400 fungerar också. De sista lagerna lägger man på med Torky hushållspapper eller liknande (ej toapapper) för att få den helt jämna och sammetslena ytan. Torkitid ett dygn eller två mellan de sista lagerna.

Du kan när som helst i framtiden slipa lätt igen med fint papper och lägga på ett nytt lager med hushållspapper för att återställa ev skador eller solutsatta ytor. En sådan uppfräschning rekommenderas en gång om året för trä som normalt är utomhus



Senast ändrad av Paliswe | 09 maj 2012 | 08:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topp! Då får gejerna vila en bra stund innan jag ger mig på dem med lite slippapper. Börjar med 800 och ser ifall det ger något...annars går jag upp lite i grovlek.

Jag har kört de första tre lagren med ett dygns torktid vilket har fungerat väldigt bra. Enligt instruktionen på burken ska det räcka med 4-8 timmars torktid men jag tror inte det skadar att låta det härda lite längre mellan lagren.

Det som förvånat mig är hur likt resultatet med DO är en fernissad yta. Jag trodde inte att DO skulle fylla ut fibrerna så pass som det gör, och då har jag ju som sagt bara lagt på tre lager än så länge. DO är dock mycket enklare att lägga på än fernissa och man behöver alls vara lika orolig för rinningar och luftbubblor. Dessutom tycker jag att DO är väldigt drygt! Jag köpte som nämnts en enlitersförpackning och efter tre lager har jag nog drygt halva burkan kvar. Det säger inte så mycket för er då ni inte vet hur mycket grejer jag oljat men när jag tar en bild på slutresultatet kommer ni se. När denna burk är slut kommer jag försöka hitta någonstans i UK att köpa en 2,5 eller 5 liters dunk!

Vi båtmänniskor är ju ofta väldigt konservativa och ofta måste det stå marin eller båt på de produkter vi kan tänka oss att köpa. DO står det ju möbel på och det tror jag kan ge en ryggmärgsreaktion för många att det går inte att ha till båten.

Mvh
Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig tråd som lever trots att den är markerad löst för länge sedan, men Fred, nu vill jag snart se lite bilder.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lovat bild på slutresultatet och det kommer...men nu ska jag ju vänta en vecka innan jag fortsätter, sen ska det på ett antal lager till så det tar en stund innan jag är klar.

Jag vet att jag är tjatig...men hade bildhanteringen varit bättre här så hade jag lagt in massor av bilder under arbetets gång. Som det är nu så orkar jag inte hålla på att stångas med plattformens egenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag ändå skapat ett album på Picasa för mitt projekt med flytskumsanering så la jag upp ett för trädetaljsrenoveringen också. Här kan ni se lite hur det går: picasaweb.google.com/112531674351838484839/SilviaTrarenovering?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIb55dPxmbmpuAE&feat=directlink

Som ni förstår är jag grymt nöjd så här långt! laugh Jag lägger upp fler bilder när jag är klar med DO-projektet.

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 10 maj 2012 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...