Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Vilken Danish oil ska man köpa och var?

Rekommendera Poster

Har bestämt mig för att göra ett försök med Danish oil på diverse utvändiga teakdetaljer på vår plastbåt. Det verkar som om många här på Maringuiden uppskattar resultatet.

Jag har hittat olika leverantörer, de flesta utomlands. Är det någon skillnad på oliak fabrikat av Danish oil?

Var kan jag köpa en Danish oil som är bra?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Jag ska genast köpa en eller ett par flaskor/burkar för att snygga till vinchbord, rorkult och andra detaljer i sittbrunnen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med detta? lite nyfiken eftersom jag var och köpte danish oil i fredags och började slipa nu idag, tänkte olja in all teak i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan köpte jag för länge sedan, men det var allt som blev...

Jag började faktiskt också slipa på grejorna idag, så vi ligger lika. Eller du ligger nog före, det blev inte så mycket gjort tyvärr.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har slipat hela dagen idag också, vill ha bort all gammal olja så gott det går, det är många vinklar och vrår i en sittbrunn med kök med skåp och lådor, testade en liten yta med oljan igår bar fär att se att den inte reagerar med tidigare olja som inte går att få bort till 100%, slipa, rödsprit, sickla, slipa, rödsprit slipa.....har nog en heldag kvar att förbehandla och kommer att börja lägga på oljan typ söndag nästa vecka.....det tar på en lathundcheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej Westfjord
Har använt ”vanlig” teakolja typ International och Hempel och det blir väldigt bra i några veckor..
Har dock inte lagt ner så mkt arbete som du gör har endast borstat, slipat och sen sköljt av med vatten och låtit torka. Resultatet har alltid blivit väldigt bra men som sagt det håller bara några veckor.
Nu har jag blivit intresserad av att prova något som håller litet längre och efter vad jag förstått så verkar D-oil vara ett bra alternativ.  Krävs det mer ex renare yta, eller annorlunda förarbete än med ”vanlig” olja?
Frågan gäller även appliceringen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ev. jag som lockat Westfjord26 att pröva Danish olil så jag svarar på frågan så får vi se vad westfjord 26 säger senare. Jag har läst olika trådar på MG och tycker det verkar vara ett bra alternativ.

Som jag uppfattar det krävs inget annat förarbete än för annan olja, dvs renslipat torrt trä.

Applicering görs de första gångerna flödigt med pensel med ev. slipning mellan strykningarna och de sista strykningarna görs med luddfri trasa. Reparation görs genom att lägga på lite mera olja.

Det verkar väldigt bra, vi kan väl rapportera våra resultat vartefter.

En sak en träbåtskille sa till mig är att man inte får riktigt lika bara skydd av träet som vid fernissning.

För mer info, läs ex.vis dessa trådar.

http://np.netpublicator.com/netpublication/n99727832

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=391752

Det finns mycket mer att läsa här på MG eller i andra forum.

Maceky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kompletterar bara Mackeys svar, anledningen till att det är ganska mycket arbete är att jag vill ha bort all gammal olja som sitter på ytan, sen kommer det alltid att vara kvar lite grann i trät, men som sagt jag har provat på en liten yta för att se att DO fäster, när jag köpte min olja så var rekomendationen att prova på en yta och se så att den gifter sig med resterna av den gamla oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej
Har varit ute och rest några dagar och det verkar varit en faslig aktivitet på MG. Den där sjöfylleri tråden verkar varit populär. puh..
Iaf. tackar för era svar och tips skall kolla de andra trådarna. Jag kan förstå att det kan bli ngt tjatigt för er som har varit med ett tag att svara återkommande frågor. (vet själv hur det kan vara). Men samtidigt kan jag tycka att det är det som är en stor del av nöjet med denna typ av forum dvs. att ha ”direktkontakt” och därmed få fräsch info.  och kunna bolla frågor och idéer med varandra. Det kan ju även vara så att produkter, applikationsmetoder etc. har förbättrats och uppdaterats.  Därför dristar jag mig att ställa ett par frågor.  Jag har tidigare testa diverse mixturer bla. ”Kina ojlor” i olika varianter. Men jag tycker att finishen inte blev lika bra som med ”vanlig” olja. Dessutom var hållbarheten inte heller bättre. Därför undrar jag om finishen blir den samma som med olja, och om man kan återgå från DO till vanlig utan alltför mkt arbete. Lovar efter detta att inte tjata mer.smiley
Men däremot vore det intressant någon av er vill rapportera om utvecklingen och ev kunde visa en bild på slutresultatet.
Tackar på förhand.



Senast ändrad av blondbella | 01 mars 2012 | 18:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte är du tjatig, fördelen med att en del frågor är återkommande är ju att man lär sig mer och mer och även kan hjälpa forummedlemmar med sådant som man har lärt sig genom forumet och kanske inte har praktiserat själv, nog om detta! Att återgå till vanlig olja tror jag blir lite värre än tvärt om då Danish Oil blit lite mera fernissaaktig än traditionell olja. Jag tar med mig kameran när jag börjar olja och lägger in några bilder vartefter, jag kör ju invändigt i en sittbrunn som inte utsätts för väder och vind särskilt mycket, den andra gubben i tråden skall ju köra på utvändiga detaljer så vi kan ju hoppas att han hakar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tackar så mkt . För min del gäller det den utvändiga durken o badbryggan.

Se frammemot rapporteringen

MVH / Den 3é Gubben smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning fungerar det inte att trycka på bevakaknappen så jag tvingas skriva inlägg i trådar för att kunna bevaka dem. Sorry att jag inte bidrar med något i tråden (ännu), jag är dock mycket nyfiken på hur det blir med DO. Speciellt är jag intresserad av ifall man kan betsa under med vanlig lösningsmedelsbaserad bets, typ International.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare 3é Gubben!

Här kommer ett par bilder, ungefär halvvägs vilket innebär att jag har lagt två lager och kommer att lägga 4-5 varav de 2 sista med lintrasa för att få lite satinytakanske), kommer med fler bilder när jag är klar och inredningen är återmonterad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild 1.

 

Edit: det här forumet är en katastrof, gör ett nytt försök att lägga in en bild.

 



Senast ändrad av Westfjord26 | 08 mars 2012 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild4...

Edit: okej...försöker igen...börjar bli trött nu!!!

Edit 2: finn ingen bläddra eller bifoga om man klickar redigera, så nytt inlägg kommer devil

 



Senast ändrad av Westfjord26 | 08 mars 2012 | 16:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så kommer sista inlägget för idag i detta ämne....ett stort tack till Grabbarna på Göteborgs marincenter för alla tips i samband med min uppfräschning av inredningen, härligt med proffsiga råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Det blev ju tjusigt värre ..smiley

Nu är mitt ev. projekt teak däcket i sittbrunn och badbrygga.

Frågan är ju om man kan få samma fantastiska resultat även där som du fått? 

Det blir ju lite annorlunda ifråga om slitage , väder och vind ständiga översjöljningar av saltvatten etc.. 

Följer med spänning fortsättningen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att köra Danish Oil även på badbrygga, grabbräcken och peken, eller heter det peket i singular?, dock så är det så att det förmodligen kan vara så att det inte är den optimala produkten på t.ex. badbryggan då det kan bli lite halt, men däremot har jag blivit förevisad en motorlucka på en öppen båt som har behndlats med Danish Oil tidigare leverantör som jag nämt och den såg helt otroligt välbehållen ut då vi skrapade fram den under snön. Sen har jag sett ett antal arbeten som min oljeleverantör har gjort på peken och teakdäck som har blivit enormt snyggt och hållbart, om du är intresserad så kan jag ta reda på vad det är för behandling? själv kommer jag att köra med Danish Oil även på badbryggan då den mest är kosmetika då jag anser att det skall var minst 22 grader för att hoppa i havetcheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Westfjord, det var bra information! Jag gillar mörkt trä! cheeky

Har du bestat under DO på någon av de grejer du visar?

Frågan är sen hur man gör när solen blekt det man betsat och oljat över...jag gissar att det inte går att blanda bets i oljan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det går inte att blanda bets i oljan, men däremot så är det ju så att det är baserat på en sk. tungolja vilket ger ett väldigt bra uv-skydd, men vill du att jag skall kolla upp hur skyddet mot blekning är så är det inga problem då min leverantör har lång erfarenhet av oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får du gärna göra!

Målet med trädetaljerna i min båt är att få ett mahognyliknande utseende som klarar lite väder och vind. Jag har alltid betsat och lackat tidigare men insett att det alltid blir fult förr eller senare på grund av att lacken släpper. Även olackade detaljer som oljats med teakolja blir väldigt snabbt fula genom blekning eller att ytan drar åt sig en massa smuts. Dock verkar ju DO vara lösningen på detta om bara mahognykänslan går att få till/bevara! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag problemcrying, är det mahogny du skall olja? Jag har noll koll på hur det funkar med Mahogny, jag oljar teak vilket blir riktigt bra...men Mahogny lackar man i min värld....jag kollar detta också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...