Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jan_af_lisoe

200 meter höga vindkraftsverk vid Svenska Björn

Rekommendera Poster

Läste i DN i morse (pappersversion, hittar inte samma notis i webversionen) att ca sextio 200 meter höga vindkraftverk skall byggas vid Fyren Svenska Björn.

Jag tycker att det är otroligt hemskt att våra skärgårdsvatten offras på miljöns altare. Hur kul är det att segla bland 200 meter höga vindkraftverk ? Och hur kul är det att lyssna på dess oljud i stället för havets brus ? Och hur kul är det att se dessa monster isf obrutna horisonter ??

Hemskt, tycker jag.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det så att alla vill ha el, fjärrvärme, ja tom. fjärrkyla så länge den inte produceras någonstans...

Som tekniker är jag barnsligt förtjust i storslagna konstruktioner, ex.vis. vindkraftparker, kärnkraftverk och kraftverksdammar. Jag tycker inte alls att det är fult med vindkraftsparker och snacket om att de för oljud är klart överdrivet. Jag och min fru  valde att tältat mitt i en vindkraftpark för att undersöka saken och det var absolut inga problem med ljud (men det var givetvis inte dödstyst). Det som däremot störde min fru var skuggan från rotorbladen som passerade varje sekund, medan jag själv tänkte att varje skuggpassage motsvara 0,5 kWh el...

De som seglat i Danmark har sett många vindkraftparker, vad tycker ni?

Jag vill inte heller segla omkring mellan vindkraftverkstorn så det är viktigt att verken koncentreras till vissa områden, då kan man välja att inte segla där och om man så vill kan man även välja bort att titta åt det hållet... 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kännas väldigt häftigt tycker jag :-) Här där jag bor kommer det sättas upp ca 30 st verk på fjället. Skoterleden kommer att gå rakt i genom parken.

Jag tycker att det borde finnas tillräckligt av både fjäll- och vatten-yta för att vi ska kunna ha några vindkraft-parker. Projekten är för det mesta tidsbestämda redan innan de sätts upp några verk och det blir minimala skador på naturen.

Kul - Ja, det är häftig teknik

Oljud - Blåser det så pass att dom snurrar så äts ljudet upp av vinden på någon km avstånd, vill man åka närmare så låter det nog lite

Syns - Ganska självklart att dom syns och om man uppfattar vindkraftverk som monster så är det naturligtvis inte roligt :-( Men jag tycker att vindkraftparker andas teknik och kraft, så jag tittar gärna på dom :-)



Senast ändrad av BoatSven | 30 december 2011 | 10:22



Senast ändrad av BoatSven | 30 december 2011 | 10:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på landet är vi omgivna av kraftverk. Två vattenkraftverk inom en mils avstånd och bakom huset en vindkraftpark. Landskapet förändrades förstås när de reglerade älven men när jag ser den idag är den naturskön med vissa naturliga vattenfall sparade. Vindkraftverken stör oss inte alls och det är på något sätt rogivande att se de snurra och veta att där produceras elkraft.

Bild tagen max 500 m från huset.

post-10011607-1394236900,2939_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här hemskt ser det ut på havet och då är man rätt nära som ni ser.



Senast ändrad av Mackey | 30 december 2011 | 12:21

post-10017094-1394236900,397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindkraftverk vid Svenska Björn kan väl ändå inte störa särskillt  många? Och knappast miljöovänligt. Men klart att det förändrar utsikten.

Det gör inte radioaktiva nedfall eller utsläpp. Men är det bättre? Fukushima och Tjernobyl inga höjdare precis.

Men elkraft  vill vi ha.

Undrar om det var samma klagomål förr i tiden för alla väderkvarnar som störde utsikten?
Ville folk hellre mala säden för hand? Det skapade ju fler jobb.

Att  handveva  elgeneratorer är varken ett kul jobb eller ger särskillt mycket el.

Kanske vindkraftverken kan ge både ström samt bidra till att bromsa upp vindarna som stör oss ibland?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hellre vindkraft än vattenkraft, jag seglar ofta vid Björn och ser hellre vindkraftverk där än att de förstör våra vattendrag med vattenkraftverk... 

Jag personligen tycker inte vindkraftverken stör så mycket, de ser ganska maffigt ut när man kommer vid en park :)



Senast ändrad av Skeppshult | 30 december 2011 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...