Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
kahuna

fart på gummijolle med olika motorer?

Rekommendera Poster

Hej,

 

har precis köpt en V bottnad gummijolle som är 270 cm lång och väger drygt 30 kg. jag ska även köpa en liten motor och funderar på vad man får för toppfart med en 2,5 respektive 4 hk fyrtaktare?

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt båtägande hade ett test med 2,5:or förra året tror jag det var. Honda, Yamaha, Parsun, Suzuki, Tohatsu, Selva, alla fyrtaktare och toppfarten på dessa låg mellan 4,3 till 4,7 knop. Detta på en jolle som var 2,30 vill jag minnas.

En fyra hk borde ligga på 6-6,5 tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man köra fort sp kan man hänga på en större motor sp man planar. Vi har en jolle på 285 cm, 35 kg och en 8 Hk Tohatsu tvåtaktare. Med den kan vi komma upp i 16 knop med en gubbe oc planing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

eftersom jollen ska bogseras efter segelbåt och man därför ska plocka av motorn så fort man ska bogsera så blir det ganska mycket lyft och bök, varför en lätt motor är ett måste. En 8 hästare vore ju kul, men inte för ryggen. Jag tror jag kommer köpa en 4 hk parsun eller hidea. Annars har farsan en lite äldre Yamaha 8 hk 2-takt som det borde bli rätt bra fart med, men den motorn kommer bli åt helvete för jobbig att hantera varje gång den ska lyftas upp och ner från segelbåten till jollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en gammal 5 hk Yamaha når vår 240 cm gummijolle 13 knop med en vuxen ombord, två vuxna blir för tungt för planing med femhästaren.

En begagnad femhästare var billig och går utmärkt att lyfta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ju inge fartrekord precis det e ju klart Hade en quicksilver 270 förut mee en johnsson 8 hk den gjorde runt 16-17 knop och orkade med ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft följande kombinationer, med ungefärliga hastigheter och dragmotstånd;

B31 -76 med en Bombard AX2 inkl 2hk Yamaha.. Båten var inte så snabb, men gummibåten bromsade typ inget kändes det som. Snurran gjorde väl att jag själv kunde nå 5knop kanske..

B31 -76 (samma båt) med Zodiac MK2 gummibåt - den var mörkgrå, runt 3m med hårda durkar och uppblåsbar köl.. 15hk Yamaha som fick hänga på för den var för tung att ta av.. Bromsade en del, kanske 0,5-1,5knop beroende på vind (mer i lättare vind).. Toppfart gummibåt runt 20knop..

Bavaria 36 2004, Grand Rib 300 med 15Hk yamaha.. Bromsade en del, men när det väl blåste på gick den upp i planing och bromsade inte lika mycket då.. Gummibåten gjorde väl 21-22 med en person och gick fint i 18-19 med två..

Bavaria 36 2004 med Grand Rib 300 ombyggd med jockey-konsol och 30hk Tohatsu.. Fyfan vilken kul leksak.. Men den bromsade ju typ 1-2 knop (160kg på släp).. Roligaste jollen, men också mest krävande..

Bavaria 36 2004 med en 250cm lång 35kg Rib (Plastimo stod det på den) och en 8hk Yamaha.. Bromsade inte mycket det lilla vi släpade den - hängde sedan mest i dävertar.. Gick nog 18 knop med 1 person.. Lite trög att få i plan med 2.. Små pontoner som det sköljde över lätt..

Bavaria 36 2004 med Suzumar 270 Rib och 15Hk Yamaha.. Hade aldrig motorn på vid segling och la båten på däck.. Bromsade då inget - lätt att lyfta upp (typ 40 kg).. Gick 22-23 knop för motor..

Nu - Bavaria Sport 34 med samma Suzumar.. Jollen går lika bra, men går inte att släpa i över 6 knop.. (vill inte släpa i 25 knop ändå).. Tungt att lyfta upp och ner motorn.

Den 8hk Yamaha 2-taktaren vi hade - den var inte dum. Lätt å lyfta, startade direkt, smidig att stuva (tack vare vikten.. ) 

Optimala i mina ögon är en RIB med en 2-taktare.. Då gärna en Yamaha då dom är driftsäkra..

Lycka till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får lägga in mina erfarenheter. Tidigare släpade vi en acilles 300 med suzuki 15hk 2takt. Jollen gjorde över 25 knop med en gubbe och över 20 med tre. Kul att åka med, men bromsade rejält då motorn var för tung att lyfta av. Ca1-2 knop tappade vi. Bytte till en Silvermarin 230 med trädurk och uppblåsbar köl, men den blev livsdfarlig med 15hk motorn(risk att slå övervid gaspådrag) Tordes aldrig maxa detta ekipage. Ny motor blev en Mariner 4hk 2takt. Med mig och dotern (totalt ca 100kg) får vi precis upp den i plan och toppar 15 knop. Motorn väger under 20 kilo och har inbygd tank. Givetvis vorde det roligt med något som planade äen med hemla familjen ombord. Men då får det bli någon form av dävert för både motor och båt! Senast ändrad av Jimsan | 30 december 2011 | 22:33 Senast ändrad av Jimsan | 30 december 2011 | 22:33 Blir lite handpåläggning på inläggen från IPaden

 

Senast ändrad av Jimsan | 30 december 2011 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte vilktskillnaden behöver vara så stor mellan en 8hk tvåtaktare och en 4hk fyrtaktare men det beror förstås på vilka motorer de delar block med. En 8hk kan t.ex. dela block med 6hk och kanske 4-taktaren är samma motor som 5 hästaren.

Kolla vad de olika motorerna väger, helt klart är det ju trevligt med en gummibåt som orkar med planingsfart, i alla fall med bara en person ombord.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 min båt är en plastimo 240 med en suzuki 8hp tvåtakt från 1999. den flyger fram i över 20 knop med mej i(jag är 12 år).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...