Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jalmar

Kapellväv

Rekommendera Poster

Hoj på er.

Tänkte försöka få lite råd på forumet om vilken kapellväv jag skall välja till min orrskär.

Är det någon väv man skall undvika som tex, tappar färg efter kort tid eller börjar läcka för tidigt.

tacksam för seriösa svar.

 

 Mattias. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, personligen skulle jag välja Sunbrella då jag bara har positiva erfarenheter av dem. Cobalt som är ett av usas finaste ,ärken använder dessa tyger tex. Annars är det väl Markilux som förmodligen är lika bra. Men dessa har jag ingen personlig erfarenhet av. Tror du blir nöjd med båda dessa tyger.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett nytt kapell mallat och uppsytt för några år sedan i just som tidigare inlägg skrev sunbrella och jag är mycket nöjd, inte haft en tillstymmelse till läckage, men det viktigaste är naturligtvis att sköta kapellet i form av tvätt och impregnering som jag själv lämnar in för att få gjort p.g.a. att jag inte har plats att stå med detta, sen är det också viktigt att man avläsnar fågelskiten så fort som möjligt då denna tar på impregneringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått förslag på markilux meteo guard, vad tror ni om den, jämfört med den gamla herderliga makrilux 37.

 

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Har jämfört specarna för Markilux-varianterna och de verkar rätt likvärdiga, men 37:an är nog aningens bättre.

37:an ... http://www.markilux-maritime.com/cms/se/downloads/markilux-37.pdf

meteo ... http://www.markilux-maritime.com/cms/se/downloads/markilux-meteoguard.pdf

Har hittat några skillnader, 37:an till vänster nedan:
Täthet 1200 mm, resp 1000 mm vattenpelare
Bredd 140 cm, resp 150 cm.
Kan ej, resp kan handtvättas.

Har markilux som segelsbåts-sprayhood, den är mycket slitstark och bra. Behövde ej impregnera den förrän efter ca 20 år, den var helt tät ändå. Sömmarna och plastrutorna fick fixas emellanåt, men själva väven klarade sig som sagt mycket bra.



Senast ändrad av Thomas-1 | 08 december 2011 | 14:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...