Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kahuna

byta bottenfärg från blödande till hård?

Rekommendera Poster

Hej,

min båt är målad med international cruiser. Från nästa säsong förbjuder kommunen att vi med blödande bottenfärg tvättar våra båtar med högrtyckstvätt. Har man hård färg går det däremot bra att tvätta med högtryck.

Nu är min fråga hur man lättast går från blödande till hård bottenfärg? Måste man alltid slipa bort den blödande färgen eller finns det färger/primer eller något som man bara kan måla över?

hälsningar

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken blödande och vilken hård färg vi talar om. Tillverkarna brukar ha övermålningsschemor på sin hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att det finns något som fäster på en blödande (eller självpolerande) färg, det är ju liksom själva tanken med färgens funktion; att inget ska fästa på den. Troligen är det mekanisk borttagning som gäller. På Stortrissen jag hade så använde jag Fabi Eco, den kunde jag spola av med högtrycken när båten togs upp och med lite skrubbning av en borste så kom jag ned till primern. Nu tror jag att Fabi är en mycket mjukare färg än Cruiser så det krävs nog slipning i ditt fall.

Om du har en båtbottentvätt i närheten så kan du ju köra båten ett par gånger under nästa säsong så kommer mycket av färgen försvinna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför förra säsongen fick min båtgranne rekomendation av en båttillbehörsbutik att köra på primer som skulle fungera för att konvertera från polerande till hård färg, resultatet blev att det släppte på många ställen och det blev ett helsikes slipjobb inför denna säsong, jag skulle ha slipat ner ordentligt och passat på att lägga på 6-7 lager epoxibaserad grundfärg och sedan lagt på den hårda färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack! Nej jag vill inte göra något fuskjobb utan då gör jag hellre ett bra grundjobb som håller i längden.

 

Hörde att istället för att slipa finns det något lösningsmedel man lägger på, låter verka ett par timmar och sen skrapar av med spackelspade, dvs man slipper slipdammet. Någon som testat eller hört talas om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla lite på böldpest, epoxibehandling, ta bort bottenfärg så kommer du få upp mycket bra information om att utföra detta arbete. Tyvärr kokar det nästan alltid ned till att antingen slipa eller blästra bort gammal bottenfärg. Det finns några recept på borttagning mha tapetklister och kaustiksoda som vissa använt med framgång medan andra har inte tyckt att det fungerat något vidare.

Slipning har jag aldrig hört någon misslyckas med men det är ett litet h-vete att utföra. Vi gjorde det under hösten och det var inte kul...men det blev bra. Då tog vi även bort att gelcoat ned till laminatet.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad var det som inte funkade bra? Jag har hört från en annan person som tyckte det var jättebra? Han hade fått bort all gammal färg på 6 timmar totalt

Finns det firmor som kan komma ut och blästra på varvet tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick rekomendationen av en båtkompis där det hade funkat jättebra, men för min del fick jag bara bort ca.30% av färgen och vet ett flertal med samma usla resultat, visst finns det firmor som kan komma till varvet, men kolla så att varvet/båtklubben godkänner detta. Googla och använd gula sidorna så kommer du säkert att hitta någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh fy fan, då fick du ändå ställa dej och slipa då? Jag läste  att man kan behöva lägga på flera gånger för att få bort allt.

Varför skulle inte klubben tillåta blästring? Dom kan väl våtblästra idag så att det inte dammar/dammar väldigt lite?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, det blev till att slipa, ja la på ett antal gånger på ett par ytor men ingenting hände, Vissa klubbar och marinor tillåter inte blästring helt enkelt av miljöskäl, men snacka med klubben så får du besked.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl att låna in några kompisar, en massa färgborttagning ,spackelspadar, slipmaskiner och slippapper som gäller helt enkelt.

 

Fan vad less jag blir på alla miljömuppar, om ett par år är det väl mjuk färg man ska ha igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en riktigt bra färgskrapa med hårdmetallskär och ta bort all lös färg på detta sättet. Resten fixar en oscillerande rondellslip tämligen enkelt. Passa på att bättra på exoxigrunden innan du lägger på ny bottenfärg och följ övermålningstiderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några lagliga hårda färger???

Jag pratade med en marina i närheten och dom skulle ha 15000 kr för att lyfta båten, slipa bort all gammal färg, epoxybehandla 6 lager och bottenmåla 2 lager. Dom erbjöd fartygsfärg... Låter ju mycket miljövänligare än den jag har nu no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat något färgbortagningsmedel men jag roade mig med att skrapa ren botten på min båt för några helger sedan. Inget skönt arbete för armar och axlar men det gick ändå rätt snabbt att hyvla av ett antal lager av gammal hård bottenfärg med två olika typer av färgskrapor, en vanlig platt variant och en trekantsskrapa. Tog uppskattningsvis 8 timmar sammanlagt och nu återstår att slipa bort det sista med en excenterslip innan vårens epoxymålning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! läs svaren du har fått efter mitt, en riktigt bra skrapa med hårdmetallskär besparar dig en massa slipjobb, sen kommer slipning några timmar i och för sigwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Femton papp låter faktiskt mycket rimligt för oss som skrapat, slipat, slipat och slipat...   Sedan spacklat och slipat... och slipat... och spacklat lite till. Sedan etsande epoxigrundfärg, fyra fem lager epoxi. Två lager bottenfärg. Ett lager snobbrand. Pust....   Vad heter marinan egentligen?
För av de där femton lapparna så är nog, för mig, minst fyra fem materialkostnader. 



Senast ändrad av Funkis | 07 december 2011 | 08:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Resarö marina i Vaxholm var det som gav mig det priset lite så där mellan tummen och pekfingret. Kunde slå en tusing eller två upp eller ner pga skicket på båtbotten. Detta priset gällde alltså en Fenix, men jag tycker också det känns riktigt lockande. Visst, det är 15000 spänn, men om man ska vara realist, det kommer gå ett antal kvällar efter jobbet och säkert ett par hela helger att fixa detta, samt att det är en massa dyr färg och verktyg som ska inhandlas.

Nu lutar det dock åt att jag kör på med min mjuka färg nästa säsong och kör båten i en bottentvätt eller lyfter den på Resarö Marina och spolar av den veckan innan upptagningen. Kan ju typ göra 20 såna lyft innan jag kommer upp i priset för byte till hård färg.  

 

Hälsningar

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har liknande planer, men jag tänker blästra. Priset är 5 000:- kr för att få bort all färg och löst sittande plast och spackel.

Firmorna som blästrar verkar relativt miljömedvetna så jag tror de skitar ned mindre än vad man själv gör om man använder oliak medel, slipa så det ryker och dammar eller vad man nu väljer för metod.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

glöm inte att kolla med din båtklubb vad dom säger om blästring. Min klubb godkänner det bara om man bygger ett tätt hus kring båten så det inte yr damm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte be om att få återknyta till trådens grundfråga, alltså hur man enklast byter från blödande/halvmjuk bottenfärg till hård.

Finns någon som använt primer på den blödande bottenfärgen och sedan lagt på en hård färg med gott resultat? Om vi antar att den blödande bottenfärgen är målad direkt på en epoximålad yta som ännu inte genomhärdat, enligt konstens regler, och därmed har en bra yta av den blödande färgen (alltså ingen flagande färg) -kan man då hoppas på att primerfärgen förenar sig med samt stabiliserar allting så att man kan måla med sin hårda färg?

Det enklaste svaret är att man ska ta bort all gammal färg, men för den som tvingas till jobbet blir det ingen enkel match. Därför är det av intresse om man kan försegla ytan med en bra primer för att spara arbetstid/pengar. Och samtidigt är det bra att veta om det där med primer är bortkastat jobb eftersom man ändå får göra om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag tror inte det finns någon traditionellt hård färg som du kan få att fästa bra på en blödande. Ingen av de jag pratat med tror på den iden i alla fall.  Men jag såg igår när jag var på Hjertmans att den nya international cruiser one, som i och för sig inte är en hård färg som VC17, men ändå hårdare än vanliga international cruiser, är direkt övermålningsbar på blödande bottenförger.

Som jag skrev lite tidigare i tråden så kommer jag att fortsätta köra med mjuk färg och köra den genom en båttvätt eller lyfta den och tvätta den på spolplatta på marinan vi har som granne veckan innan upptagningen. Det är både enklare och billigare :)

Man ska ju ha i åtanke att miljömupparna kan hinna ändra sej inom ett par år igen när det gäller färger, så att plöja ner för mycket jobb och pengar för att byta från mjuk till hård färg känns minst sagt riskabel

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

väcker upp denna tråd igen eftersom jag nu kan delge hur det har gått för mig att gå från blödande till hård färg.

Min båt var tidigare målad med international cruiser som är en blödande färg och i våras målade jag över den med international trilux som är en hård färg. Enligt instruktioner från international så gjorde jag ett relativt enkelt förarbete. Jag tvättade först botten ren med högtryck och försökte skölja av så mycket gammal färg det gick. Alltså inte gå så nära så det losnar flagor utan låta färgen blöda av. Sen gick jag ett varv med en sån där svamp med grönt lite hårdare på ena sidan och tvättade botten tills den nästan inte släppte någon mer färg. Enligt international är det tillräckligt bra när färgen inte mjölar när den är torr.

Efter det var det bara att måla två lager trilux och när båten kom upp igår efter en sommar i vattnet såg det jättefint ut. Den hårda färgen hade fäst jättebra på den gamla mjuka. Det var bara att tvätta rent med högtryck  och jag tror knappast jag behöver måla botten innan nästa sommar

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på blocket om en firma som kolsyreblästrade nu, detta var det nya sättet, finns även en film att se hur detta går till. Fördelen är att du ej skadar gelcoaten utan bara får bort gammal bottenfärg. Detta företag fanns i värmland ett bra alternativ, för jag tycker man ska vara rädd om gelcoaten i botten, finns ingen anledning slipa bort den om det inte uppstått böldpest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor, har du någon aning om vad firman tar för en båtbotten? Vi anlitade en firma för att göra rent några valsar med CO2-metoden. Om jag omsätter vår kostnad/m2 till en båtbotten, så blir det ruggigt dyrt. Hoppas denna firman du set annons från är billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope har ingen aning om kostnaden men det var demo på en segelbåt båt blocket med film till, det finns ju ett alternativ till då det var så jag tänkte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...