Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Daniel_B

Byta olja i backslag?

Rekommendera Poster

Har skaffat ny båt och har lite funderingar.

Första gången med både segelbåt och inombordare, så kunskapen tryter lite på allt.
Så jag kommer nog att ställa fler frågor framöver..

Men den fråga som är mest akut är väl hur jag byter olja i backslaget..

I båten sitter en gammal 6HK Yanmar 1GM och en låda med slangar i till backslag bakom.
Bilden föreställer backslaget.

Hur kan jag kolla oljenivå och byta olja i detta backslag? Ser själv bara en massa slangar som går in i lådan och en gul större plastplupp. Då backslaget ska vara vattenkylt, så antar jag att det är kylslangar? På sidan sitter ett oljefilter, men där går det ju inte att göra något.

Någon som har någon idé?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I all vänlighet,

Det skule vara mycket lättare att hjälpa dig om du gjorde en skiss som visade de olika anslutningarna (varifrån de kommer och vad de innehåller, vatten eller olja).

När du skriver är väl så låter det lite konstigt för mig; det brukar finnas andra servicemoment som ska utföras tätare än just oljebyte i backslag - ofta ska exempelvis motoroljan bytas fem gånger oftare än backslagsoljan.

Har du försökt hitta någon fabrikat/modell-beteckning på backlaget och googlat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det är första gången jag har en inombordare, så vet jag inte så mycket om den.

Kan försöka göra en ritning nästa gång jag åker till båten.. den står 12 mil bort.
Då jag själv inte har en aning om vilka slangar som är vilka.. så hoppades jag att det var någon här som hade sett en sådan eller liknande som kunde hjälpa mig.

Motoroljan har jag bytt och det var inga problem men nu vill jag även byta oljan i backslaget, då jag inte vet när den är bytt.

Har sökt ganska mycket på nätet och inte hittat något.. Det finns ingen beteckning på själva backslaget heller vad jag sett. Har försökt fotografera baksidan också utan att se något..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror att du har råkat ut för en speciallösning. 1GM levererades normalt med ett backslag som heter KM2A, senare KM2P. Dessa backslag är inte vattenkylda och har inget filter. Oljebyte görs  genom att skruva bort påfyllningspluggen som sitter på ovansidan och suga ur oljan (0.25L).

Jag tror att du måste pumpa föregående ägare på vad som sitter där och hur det ska underhållas.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tackar!

När du säger påfyllningspluggen.. Hur kan en sådan se ut?

Den enda plugg jag hittat är den gula som syns på bilden. Men den sitter i en liten låda ovanpå den större.. frown

Ska se om jag kan pumpa förra ägaren på några svar.. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Påfyllningspluggen är en vanlig 6-kant bult i metall, minns inte dimensionen nu men ganska stor.

På undersidan av den sitter en oljesticka för att mäta nivån i backslaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som du har hydrauldrift, alltså en hydraulpump på motorn, och en hydraulmotor på propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. Om det är en hydraulhistoria.. smiley vad blir skillnaden mot vanligt backslag?

Något man ska tänka på? Hur sköts underhållet på sådana?



Senast ändrad av Daniel_B | 05 december 2011 | 22:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågar så här; har du någon axel mellan ditt backslag och hela vägen till där det går ut genom skrovet mot proppellern?

Eller är det slangar?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det högst troligt en axel, då propellern sitter på baksidan av kölen och motorn är längst bak i aktern.

Har inte rotat så mycket i den utan bara köpt/bytt till mig den och ställt upp den för vinterförvaring.



Senast ändrad av Daniel_B | 06 december 2011 | 18:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...