Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Seawing

Tillverka Rorkult

Rekommendera Poster

Jag önskar få tips om någon firma/privat person som tillverkar nya rorkultar.

Jag menar plankan som man håller i till rodret.

Funderar på att tillverka en egen, men vore kul att få någon fin och där stupar mina kundskaper.

Tar tacksamt emot tips.

 

Mvh  Göran

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med vilket snickeri som helst. Eller om du känner någon i skolåldern som vill ha en träslöjdsuppgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Göran!

Ge inte upp! Alla kan mer än man tror. Att tillverka en rorkult själv är nog inte så jättesvårt. Fast vi har nog alla till mans lite traumatiska minnen från träslöjden i skolan som kanske gör att vi drar oss att försöka. Nej spotta i nävarna, skaffa en lämplig träbit, såga till formen, och sen slipa, slipa, slipa (ja det var ju det som var så oerhört traumatiskt från träslöjden). Skam den som ger sig. Efter allt detta slipande (Idag kan man ju ta maskiner till hjälp) så lacka, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa och vips så är den nog alldeles klar. Blev den inte bra? Nåväl gör om den. Den andra blir alltid bättre än den första. 

Visst låter det jobbigt. Men jag lovar dig att när du väl sitter där i sittbrunnen och håller i din fina, blanka egentillverkade rorkult så kommer du att känna dig oerhört nöjd och glad och förmodligen så ler din gamle träslöjdslärare nöjt  i sin himmel och ångrar att du inte trots allt fick ett högre betyg

Lycka till önskar Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att göra en själv.

Är du inte nöjd med utseendet så kan man fila lite till nästa vinter! smiley

Ska göra en till mig själv i vinter. Men trä är ändå inte mitt favoritmaterial.

Underbart är doften av styren i kläderna en lung vinternatt! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har byggt en rorkult själv... eller rättare sagt tre stycken? För det kräver lite testförsök...

Men som antyds, det är en fin känsla att göra sin egen rorkult. Om du vill ha en färdig modell att utgå från kan du ju köpa in en begagnad - medan du slipar på din egen. Tips alltså:

http://www.blocket.se/goteborg/Segelbatsdelar_fran_Hallberg_Mesil_1_no2__tra_37492583.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, ska det verkligen vara en rorkult till den båten????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley Jag tackar för alla kommentarer och jag kan hålla med om den klockrena skall det vara till den båten, men NEJ självfallet inte. Jag har en segelbåt nu men lyckas inte byta bild på profilen. sad

Troligtvis så kan jag snickra ihop en pinne själv eftersom jag är tidigare veteranbåtsfreak, men jag skulle vilja ha den där lite extra snygga pinnen. Har ideén i huvudet, men är osäker på om jag kan få den så snygg som den är i skallen. Blir lätt missnöjd med mina egna arbeten.

För nog göra ett försök iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde ju finnas många som kan tillverka en rorkult åt dig.

När jag byggde min första större segelbåt, köpte jag en del teak av en båtbyggare på Orust. Jag blev erbjuden en mycket snygg rorkult. Har för mig att den var utskuren som ett grovt rep, med en fallrepsknop längst fram. Möjligtvis var den i Mahogny. Dessvärre medgav inte min ekonomi att köpa den just då, fast det inte var mycket han ville ha för rorkulten. Ett par år senare yxade till en rorkult av en ekbit. Den blev inte lika snygg, men den fungerade väl i de 20 åren jag hade båten.

Problemet är väl att få den rätta kontakten. Nu är ju du ifrån Södermanland och jag vet inte hur båtbyggartraditionen är där, men visst måste det finnas  människor som skulle kunna tillverka en rorkult, - lite över det vanliga - åt dig.

På Orust finns det ju en stark båtbyggar och där finns det säkert gamla hantverkare som kan göra ett sånt jobb. Ett företag som jag tänker på är http://matssnickare.se/ Om dom inte har möjlighet själva så kan de kanske ha tipps om nån lämplig pensionerad hantverkare som gärna gör såna mindre  men pilliga jobb.

Sen kan man ju gå vägen om och fåga efter kontakter.

http://allmogebatar.wordpress.com/

http://www.trabatsakuten.nu/

 Saknas rorkulten på din båt eller ser den bara anskrämlig ut?

Det går ju naturligtvis att tillverka  eller rep själv. Rorkulten jag yxade till ovan var den andra jag tillverkade.Helt utan finess, men funktionell. Innan dess hade jag byggt en till den första båten jag byggde efter en ritning av Pelle Brohäll. Den var enkel och stilren till sin konstruktion.

Eftersom jag alltid haft gamla båtar - lovgiriga kostrar - så har några har några rorkultar fått en del stryk och jag har varit tvungen att reparera dem på olika sätt.

När jag köpte en gammal L32;a var rorkulten anskrämlig - liksom resten av båten. Dessutom har jag för mig att det saknades en bit just där man håller i rorkulten samt att den var sprucken i nån av limfogarna. Den var ihoplimmad av tre styke. Ek på yttersidorna och mahogny i mitten. jag sågade isär den och hyvlade bort så mycket på d bägge ekbitarna att skadan försvann. Har ganska mycket kvistren furu liggandes så jag sågade till bitar av det och limmade in två bitar mellan eken och mahognyn. Efter renhyvling och slipning lackade jag den ett antal gånger. Tyckte att reparationen blev ganska bra och det var relativt snyggt med lamellimningen med de tre träslagen.

Bifogad bild är urklippt från en bild där man ser rorkulten någorlunda. Fast skillnaden mellan träslagen syntes mer i verkligheten.

Funderar på att tillverka en krokig rorkult till min bohusjulle. Den blir i så fall lamellimmad fast på andra hållet mot L32;ans Finessen med en krokig rorkult,som böjer nedåt, är ju att man kan sätta sig på rorkulten, och på så sätt styra när man tex seglar och dörjer makrill,

 



Senast ändrad av toaen | 02 december 2011 | 07:46

post-945-1394236885,8714_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det var en ok fråga, ;=)

Jag arbetar med rorkultar på mitt jobb, vad är det du önskar  veta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter någon som kan göra en ny åt mig. Vore kul att få se några arbeten som den personen gjort så man kan beställa en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan göra raka/böjda i olika lamell limmat, teak/mahogny/ask.

Hur ska din rorkult se ut, rak-böjd massiv/lamell limmad?

Har inga bilder att visa, då dessa säljs med båtarna de tillverkas till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-11-29 vid 20:27 skrev Peter_K:

Kolla med vilket snickeri som helst. Eller om du känner någon i skolåldern som vill ha en träslöjdsuppgift.

Hej Peter! Rorkulten är kass och blivit skivad mellan lamellerna .. Vad för lim tror du och sedan bara slipa (behöver man träplugga också den är så jättetrist och grå är bara förnamnet..

 

Redigerad av Steffesmat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-12-02 vid 17:17 skrev minbuss:

Tycker det var en ok fråga, ;=)

Jag arbetar med rorkultar på mitt jobb, vad är det du önskar  veta?

 

 

Hej! skriver till dig också, samma som till Peter nedan
Rorkulten är kass och blivit skivad mellan lamellerna .. Vad för lim tror du och sedan bara slipa (behöver man träplugga också den är så jättetrist och grå är bara förnamnet.. eller vad kostar en rorkult till Primavent -73 (Ganska rak)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-11-30 vid 09:05 skrev Funkis:

Har byggt en rorkult själv... eller rättare sagt tre stycken? För det kräver lite testförsök...

Men som antyds, det är en fin känsla att göra sin egen rorkult. Om du vill ha en färdig modell att utgå från kan du ju köpa in en begagnad - medan du slipar på din egen. Tips alltså:

http://www.blocket.se/goteborg/Segelbatsdelar_fran_Hallberg_Mesil_1_no2__tra_37492583.htm?ca=11&w=3

Hej! Vilket lim bör jag använda när jag bygger min rorkult, har tillgång till skolans träslöjdssal och verktyg: 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag yxa till en rorkult ute i skärgården till min R7:a när den gamla gick av när jag va ute o segla.

Hitta en gammal torr en som jag yxa till sen täljde och slipa till ytan på, det tog ett par dagar.

Den lackades efter jag kom hem. och användes ett antal år fram tills jag sålde båten, vet inte om nya ägaren har bytt rorkult än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Steffesmat:

Hej! Vilket lim bör jag använda när jag bygger min rorkult, har tillgång till skolans träslöjdssal och verktyg: 🙂

Antingen lamineringsepoxy förtjockat för limning, eller trälim av PU-typ för utomhusbruk. 
https://www.clasohlson.com/se/Vattenfast-polyuretanlim-Cascol-Casco/p/Pr343446000

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh....alltså, frågan ställdes år 2011.

Jag gissar killen har fixat rorkulten eller bytt båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Äh....alltså, frågan ställdes år 2011.

Jag gissar killen har fixat rorkulten eller bytt båt.

Nått knas med årtalet.. Jag la ut mitt för ett par veckor sedan... inte 2011:.. Min dator har rätt datum.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...