Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
luftvapnet

Vindroder BOUVAAN / Holland Windvane

Rekommendera Poster

Trots total avsaknad av synpunkter/erfarenhet från alla här på MG, så tog jag en chans och köpte deras byggsats. Tog väl en ca 80 timmar att kapa/borra/svarva/fräsa/svetsa/skruva osv. En del jobb alltså, men rätt kul vinterprojekt. Byggsats (stora modellen) plus inköp av bly, svetsmaterial samt elektropolering = totalkostnad ca 13.000kr.

Mer info följer efter sommarens segling - håll tummarna att det fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Friskt vågat!

Ser verkligen fram mot din utvärdering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till bygget
Inte så jättestor skillnad ffrån att köpa ett färdigt men dock en del. Däremot blir ju skillnaden desto roligare/större när du kan säga att jag har tillverkat det själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för glada tillrop!

Det blir ungefär halva priset mot att köpa färdigt, vilket gör ca 170 kr i timmen  - det är ju inte så dåligt för att göra något som man tycker är skoj. Och även om man inte tycker det är skoj så kan det  ändå anses motsvara en månadslön på ca 40.000 - de flesta går ju till jobbet för mindre.

Jämfört med ett nytt Monitor, som kostar 60.000 kr inkl swing gate, frakt och moms, så är ju besparingen avsevärd. De flesta vindroder brukar kosta 25-35' (exkl swing gate), så även Bouvaan som kostar ca 25' färdigt från fabrik. Oavsett vilket fabrikat man väljer, så gissar jag att insatsmaterialet är värt ca 3000 kr - resten är mestadels kostnad för utveckling samt tillverkningsarbete. Också vinst...

För oss var besparingen en stor del av beslutet att bygga byggsats (eftersom jag har hela dagarna för mig själv ändå). Såhär i efterhand så tycker jag dock att ett stort värde ligger i att, precis om du är inne på Sueco, jag utvecklade mina färdigheter i att arbeta i rostfritt. Att själv bygga pushpit och annat ter sig inte längre omöjligt. Också har man ju fått ingående kunskap om konstruktionen vilket förhoppningsvis ska göra det billigt att underhålla/reparera.

Återstår dock att se hur förtjusta vi är i det efter att ha provat det. Kanske det visar sig fungera bättre som ankare, klädhängare i hallen eller annat...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, jag jämförde bara priset på den mindre varianten. Köper man den stora så blir ju skillnaden genast mycket större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swing-gaten är en 'grind' som vindrodret monteras på istället för att skruva fast direkt i akterspegeln (swing-gatens 'grindstolpar' skruvas fast i aktern). Därmed kan grinden, inklusive vindrodret, svängas åt sidan så att badstegen baktill kan nyttjas.

Monitor har en swing gate (ca 21.000kr inkl moms o frakt ... måste vara förgylld eller nåt). Bouvaan har ingen swing gate till försäljning. Materialkostnad vid självbygge (exklusive guldbeläggning), inklusive att lämna bort till elektropolering, blir ca 1500-2.000kr.

Tänkte dock prova temporär montering under en säsong innan jag bestämmer mig för hur (om?) rodret ska monteras permanent. Har grindar i mantågen midskepps så det finns ju möjlighet att hänga en stege där när det ska badas. I säkerthetshänseende är det väl dock bättre att ha en permanent stegen i aktern - fast det kanske inte är läge att 'öppna'  en grind med 30kg metallskrot i dåligt väder... Synpunkter välkomnas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytta stegen åt sidan och vindrodret lite åt andra sidan så får det väl plats med bägge? Det rodret gick väl att ha asymmetriskt placerat såg det ut som på bilderna?

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande säkerheten och stegens placering.

Det är ett intressant spörsmål egentligen. Vad är fördelen med stege i aktern med avseende på säkerheten. Ligger inte båten parallellt med vågorna finns det risk att bli träffad av aktern. Då skulle jag hellre ta upp en person midskepps. Har man möjlighet att manövrera båten borde det dessutom bli lugnare att ta upp en person midskepps i lä av båten. Lättare också att träffa rätt. Använda fallet och bommen som lyftbom blir också enklare. Kanske heller inte högre att klättra. 

Detta har inte diskuterats tidigare vad jag kan minnas men värt att fundera över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bilden - ser ju dessutom ut att vara en HR41.

Jag har inte hunnit montera vindrodret  - det blev segling till Gdansk och Riga istället (i Polen hittade jag förresten en bok om din namne; se bild) Eventuellt blir det inte av förrän nästa säsong - men jag återkommer!

post-10013469-1394237188,1082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bekant; ting tar tid. Efter en otrolig massa annat pyssel med båten så har jag till slut monterat vindrodret. Så nu följer det några spännande dagar... fast vissa vindroderförsedda seglarbröder säger att det tar minst 2 veckor att justera in allt.

Återkommer - förhoppnngsvis redan om en vecka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara gjort ett fåtal provseglingar, men vindrodret  funkar bra, se själv;

Återkommer med mer synpunkter på vindrodret när vi seglat lite mer med det. Som ni ser är det kopplat till nödrorkulten isf ratten - största pysslet har varit att få bort så mycket av friktionen som möjligt (nödrorkulten driver ju inte bara rodret utan hela wirelänkaget till ratten, ratten samt även kedjan från ratten till autopiloten - kanske någon form av snabbkoppling för att koppla bort roderkvadranten från wirarna går att få till?).

För tydlighetens skull; jag har inget som helst intresse i företaget, som agent eller på något annat liknande vis. Däremot är jag mycket intresserad av att få bra grejor utan att betala överpris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är själv sugen på ett Bouvaan till vår IW 31. Var i kontatkt med dem för ett tag sen,  de rekomenderade den stora modellen även till IW:n framför allt för att den är kraftigare då  vi har långseglarplaner. 

Hur har bouvaan fungerat för dig i sommar Luftvapnet? Nöjd? 

 

/Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några snabba kommentarer;

Med rorkult skulle jag inte tveka att köpa ett Bouvaan vindroder.

Med rattstyrning gäller det att få bort så mycket friktion som möjligt i länkaget mellan ratt och hjärtstock. Går att lösa men kräver en del testande och funderande.

Vår HR41 går ju att balansera bra, så med vinden för om tvärs behövs nästan inget vindroder eftersom hon då seglar sig själv - men med en mer 'nervös' båt (=kortare köl) så ökar behovet av vindrodret.

I lätt akterlig vind (säg mindre än 2-3 m/s) funkar inte vindrodret.

Räkna med att båten slingrar sig, kanske +/- 10 grader från inställd kurs.

Jag skulle inte montera vindrodret annat än på centerlinjen - det kanske funkar annars också, men i hård vind / mycket krängning + plus stort utslag på servoåran är risken uppenbar att det kommer alltför högt i vattnet och förlorar grepp/kraft.

Vi har inte testat vindrodret när det blåst som mest, utan har då legat bi istället.

Apropå bygget så underlättar det förstås om man har tillgång till fräs, svarv samt svets där man bygger.

Träffade en jordenruntseglare i somras i Gdansk. Han var på hemväg till Litauen. Hade ett Bouvaan som jag tror han byggt från ritning (dvs inte byggsats, utan från scratch). Det såg  ut som ett mindre skrotupplag (matchade resten av båten...), men han påstod att det funkade bra. Om man tar det lite lugnt och lämnar till elektropolering (tror det kostade 400kr) så går det dock att få det riktigt snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...