Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
zymox

90-140hk Motorpriser på beg, vad är rimligt?

Rekommendera Poster

Skall ha tag i en motor till min båt men funderar lite på priserna på blocket eftersom dom varierar något rent hiskeligt. Jag hittar 90 - 140 hästars motorer för allt från några få tusenlappar till nästan 50k. Vad är rimligt att man betalar för en 20år gammal utombords motor i den storleksordningen? Dom flesta som jag kollat på ligger runt 20år gammla och jag kan väl någonstans tycka att det är väldigt höga priser med tanke på åldern och att man inte vet hur motorn är skött eller hur den går. Bara för att säljaren säger att den går bra så är min erfarenhet den att det oftast inte stämmer riktigt med verkligheten.

Har hittat en 140 hk som kostar 29000 och en 140hk som går på 22000 men då snackar vi om årsmodeller runt 87-89 dvs.20-22 år gammalt och det är just det sistnämnda som gör mig lite osäker.

Nu vet jag inget om denna marknaden så det kan tänkas att jag är helt förvirrad när det gäller priser, därav att jag frågar här där det finns lite mer erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hopplöst projekt att leta nytt men ganska gammalt,
men du bör ta kompressionprov samt kolla vxlhus innan du köper
oavsett om den är 15 eller 25år gammal.

det är mitt tips ...vis av erfarenhet efter att inte gjort detsamma :(
Motor från -88 hade knappt gått någonting, jättefin & välskött men gissningsvis var just det problemet då det nu visade sig att samtliga 3cylindrar skurit (tyckte den var lite orkeslös)
= 25-30' i renovering vilket det inte är värt...suck....

ett nytt vxlhus till en 140 är väl snartlik peng om man inte hittar ett begagnat.

Frågar du ett försäkringsbolag så är en 20år gammal motor inte värt ett smack
men o andra sidan kostar en ny desto mer så ....
Jag letar också ny maskin men mindre typ 80-115 och tycker nytt är väl mycket pengar för att hänga på en gammal båt men o andra sidan flera gamla bojsänken behöver jag inte....så vi får se vad det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall inte köpa en så gammal motor om du inte är väldigt duktig och intresserad att meka själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukt svårt att uppskatta priser på begagnat.

Själv söker jag också en 120-140hk motor.

 

Nån som vet vad min motor är värd?

En Johnsson 225HK 01:a. 2-taktare. Går super fint ! Anledningen till byta ner mig är den är för stark för min båt.

Prisförslag? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo skruva o mecka kan jag själv, har tillgång till det mesta i verkstadsväg men är inte överförtjust i att betala så det tar emot o sen behöva skruva. Köper jag något som är väldigt billigt så går det ju an. Sen är det samma för mig, båten är från 66 så att hänga på en ny och för mig alldeles för dyr motor vill jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb

Tack för tipset, jag har kollat på den och ett par till som ligger på blocket men ville försäkra mig om att priserna är dom rätta och rimliga. Just nu har jag skickat email på en men den som äger den verkar inte ha så bråttom att svara mig så jag ger väl ägaren någon dag till sen börjar jag kolla runt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nu konstatera att helt klart är ju att priserna på gamla motorer på blocket inte är rimliga iallafall. För dom summorna som vissa begär hittar jag ju lika gamla motorer inkl. båt och är ganska säker på att jag skulle kunna sälja av båtarna nedan på 1 dag för 7-10 tusen st. utan motorer så det lär nog få bli så. Går ju inte att motivera ett högre pris utan båt än med båt!

http://www.blocket.se/orebro/Motorbat_Runno_22__90HK_hostfynd_36437531.htm?ca=23_9&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Dc_bat_med_90hk_Yamaha_37229466.htm?ca=23_9&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...