Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skifferberg

mönja eller inte

Rekommendera Poster

Hejsan alla. Jag undrar om det alldeles nödvändigt att använda blymönja till kölsvinet, eller om dom nya färgerna e någotsånär likvärdiga. Jag orkar inte hålla på att blanda själv och det går inte att få tag på mönja i handeln. Jag jobbar som målare och har hört mig för överallt, men det är förbjudet att slga i sverige.Jag håller just nu på att byta delar av bordläggningen,det ska ju oljas när jag e klar. tufft jobb.e linolja och terpa det bästa, eller e det lika bra med owatrol, tacksam för synpunkter.mvh sven.

post-6019-1394234316,744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ingen erfarenhet av blymönja, men jag har hört att någonslgs giftfärg också duger om man får tag på den mera. Däremot är blymönja mer traditionellt och såklart överlägset bäst,och jag tycker att om man börjar på med ett så omfattande projekt som ni så skall man göra det ordentligt,särskillt på en gammal och vacker båt som er.Jag skulle nog ha blandat blymönjan och använda den, fast det tar tid och då sover man bättre om nätterna också. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej, Kolla på www.trabatsakuten.nu/fragorosvar.htm Använd deras sökmotor och sök på t.ex. mönja Detta ämne har ältats fram och tillbaka under flera år där, så synpunkter och alternativ torde inte fattas! ;-) /Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom blyoxiden inte heller går att köpa i Sverige längre kan du inte blanda själv. Kolla som sagt på Träbåtsakuten där de vanligaste ersättningarna verkar vara ordentlig linoljning samt Danboline kölsvinsfärg från International eller att ersätta den giftiga blymönjan med järnmönja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK SÅ MYCKET FÖR FÖRSLAGEN, JAG GÅR NOG VIDARE MED DET SENASTE FÖRSLAGET. SEDAN HAR VI JU UTSIDAN KVAR :-D

Dela detta inlägg