Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skifferberg

mönja eller inte

Rekommendera Poster

Hejsan alla. Jag undrar om det alldeles nödvändigt att använda blymönja till kölsvinet, eller om dom nya färgerna e någotsånär likvärdiga. Jag orkar inte hålla på att blanda själv och det går inte att få tag på mönja i handeln. Jag jobbar som målare och har hört mig för överallt, men det är förbjudet att slga i sverige.Jag håller just nu på att byta delar av bordläggningen,det ska ju oljas när jag e klar. tufft jobb.e linolja och terpa det bästa, eller e det lika bra med owatrol, tacksam för synpunkter.mvh sven.

post-6019-1394234316,744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ingen erfarenhet av blymönja, men jag har hört att någonslgs giftfärg också duger om man får tag på den mera. Däremot är blymönja mer traditionellt och såklart överlägset bäst,och jag tycker att om man börjar på med ett så omfattande projekt som ni så skall man göra det ordentligt,särskillt på en gammal och vacker båt som er.Jag skulle nog ha blandat blymönjan och använda den, fast det tar tid och då sover man bättre om nätterna också. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej, Kolla på www.trabatsakuten.nu/fragorosvar.htm Använd deras sökmotor och sök på t.ex. mönja Detta ämne har ältats fram och tillbaka under flera år där, så synpunkter och alternativ torde inte fattas! ;-) /Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom blyoxiden inte heller går att köpa i Sverige längre kan du inte blanda själv. Kolla som sagt på Träbåtsakuten där de vanligaste ersättningarna verkar vara ordentlig linoljning samt Danboline kölsvinsfärg från International eller att ersätta den giftiga blymönjan med järnmönja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK SÅ MYCKET FÖR FÖRSLAGEN, JAG GÅR NOG VIDARE MED DET SENASTE FÖRSLAGET. SEDAN HAR VI JU UTSIDAN KVAR :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Om jag var som du, skulle jag inte jag vilja ha någon form av färg på insidan av ett träskrov, en dödssynd, träet ska kunne andas. Kallpressat rå linolja och terpentin, som transportmedel in i träet är att rekommendera,inget annat, och rikligt av det, gärna med en tillsats av trätjära i en bra kvallitet. Värm gärna med värmepistol när du stryker på det. Detta kan göras år efter år så virket så småningom blir helt mättad Färg i alla former på insidan ger bara bekymmer, och vad ska det göra för nytta, det bara flagnar och ställar till besvär, täppar till länspump och annat. Sedan är det att rekommendera med ett eller flera lag med kogt linolja på ytsidan (ej blanka partier) som en spärr, så inte linoljan blöder igenom bottenfärgen. Min båt är så mättad med linolja att det nästan droppar om man borrar ett hål. Sedan blir skrovet formstabilt och mindra benägen att torka, och få sprickor, där det finns linolja finns ju inget plats för vatten, men det tar några år att komma ditt. Detta har fungerat i träbåtar i många hundra år, och kommer att göra det i fortsättningen också. Färgindustrien har inte hidtills ,och kommer inte att hitta något som är bättre . Jag har 30 års erfaring som träbåtsägare, min båt har inga solsprickor och insidan är lika snygg som den var, då jag köpte båten för 20 år sedan. God jul FK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan och tack så mycket för ditt förslag, jag har också tänkt i dom banorna,det verkar ju vettigt och snyggt, vikingarna hade ju ingen mönja eller hur.det blir julättskött oxå, jag tror att vi kör på den linjen, god helg och hör gärna av dig för mera tipps till mig för jag e nybörjare i träbåts branchen :-) Mvh sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag resonerade också så - aboslut inget ytskikt på insidan av skrovet på min skuta - träet måste andas, jag måste kunna impregnera med rå linolja och terpentin mm. Men efter 10 års drällande med linolja (terpentinutblandad förstås) i kölsvinet tyckte jag inte resultatet blev något bra. Dels samlas ju ofrånkompligen en hel del skit där, och dels tar ialalfall inte min skuta upp oljan i träet där - som det däremot gör i skrovet vid och ovan vattenlinjen. Att lättare kunna rengöra från allsköns skit kändes viktigare för att kunna bevaka konditionen i kölsvinet. Så jag mönjade, och nu efter 5 år tycker jag det verkar bra. På roslagsskutor från förr tjärade man ofta kölsvinet, och det utgör väl ungefär samma täthetsgrad som blymönjan gör. Men vad man gör i kölsvinet tror jag är mindre viktigt än vad man gör på mer känsliga ställen, som i vattenlinjen t ex. Där skulle jag aldrig lägga något tätslutande. Där behövs den årliga dosen linolja, iallafall på mitt furuskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Köpte den sista riktiga blymönjan på alcro för 2år sedan (jag är också målis) 2,5L Kanske inte behöver denna... Intresserad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...