Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Johan_M

Askeladden C6 vs Flipper 625 DC eller annan DC kring 6-7 meter

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa DC till våren.

Några som har erfarenheter från båtarna att dela med sig av?

Övriga saker att tänka på vid köp av en DC mellan 6-7 m?

Att kunna bädda ner i aktern för sovplats för ytterligare 1-2 personer är ett önskemål.

Vill gärna att det även skall finnas möjlighet till kylskåp/kylbox och sötvatten ombord.

Räcker kylbox eller bör man sats på båt med kylskåp?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massa att välja emellan.

Med Usoffa bak i båten:

Yamarin 65DC

Yamarin 68DC

Bella 620/621 DC

Ej usoffa bak:

Nordkapp 655DC

Ryds 620DC

Flipper 630DC

Finnmaster 68DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en nimbus 22dc, modell äldre, innan min nuvarande båt. Den var grym. Höga fribord, djup o rymlig sittbrunn, härlig aktersoffa med nedfällbart ryggstöd om man behövde mer sovutrymme. Den finns med färskvatten som extratillbehör. Kylboxen lägger du under aktersoffan o det räcker gott för några dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vår lilla familj kör en Yamarin 65DC.

Den har färskvattentank och det går att bädda ner bak.

Vi kör oxå en liten kylbox och det funkar även det väldigt bra, dock så får man packa för max 2 dagar (beror på vad du vill kyla ner).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det finns en mängd olika båtar i den här storleken är jag redan medveten om..

Dock är jag mer ute efter tips från er som har liknande båtar, vad som är bra och mindre bra på era båtar, små tips som kan hjälpa mig på vägen.

Har redan gjort urvalet till två båtar som jag finner väldigt intressanta, info kring andra liknande DC-båtar är självklart av intresse, kanske dock inte hur många olika modeller som finns :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du ska köpa ny eller begagnad båt.

Har för ett tag sen handlat en Yamarin 64DC.

Vi är 5st i familjen som ska ut med denna båt.

Jag valde Yamarinen för att den har oslagbara sjöegenskaper och är planerad på bästa sätt, är bäddbar som sovutrymme eller soldäck bak i U-soffan.

Skulle detta var av intresse så läs tråden: Äntligen Beställd. Den har mycket information.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158535

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

Svarar kanske inte på din fråga men är ganska trött på denna Yamarin eufori från framförallt vi båtägare påtala att sjöegenskaperna är avsevärt bättre i en motsvarande ryds (vet av egen erfarenhet)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Yamarin har ett väldigt bra rykte, men det måste väl ändå finnas någon anledning?

Efter att nu varit och titta på C6 i verkligen kan jag konstatera att det är en bra planerad båt, bra ruff och smart lösning med köket samt dusch etc. Enda nackdelen är att det endast går att ligga en person på den nedbäddade delen samt två i ruffen :(

Nu får jag titta vidare igen då vi vill kunna vara 4 st som åker ut (ej barn), dock ännu inte kollat på Flipper 625, kanske går det att ligga två i u-soffan om man inte är alltför lång, någon som vet? Sedan kompletterad båten med vattensystem och dusch samt kylbox, sedan är det klart för några midnre turer :)

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern D68 ?

Vi har en sådan från 2008 med soldynsats som gör att två vuxna kan ligga i sittbrunnen och i ruffen får två vuxna av normallängd plats

Välutrustad båt med öppning till badbrygga utan att man behöver kliva på dynorna för att komma dit.

Vi använder den till lite långturer på sommaren då den har färskvattentank, spoltoa, pentry och ett kylskåp. 

..JL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ta en titt på Skibsplast 665, tror man kan ligga 4pers i den samt har det mesta du var ute efter, den är  likvärdig Yamarin, Askeladden mfl

Tycker själv den ser rätt trevlig ut, har själv en skibsplast 555 som jag är väldigt nöjd med. Märket dock inte så vanligt i Sverige men väldigt vanlig i Norge.

http://www.skibsplast.no

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in Aquador 23 DC, finns inget bättre i den klassen 7,15 x 2,56  har det du efterfrågar 2 kokplattor,/vask/stickkoj  och vattentoalett. Har kört den i fem säsonger , allt viktigt är överdimensionerat så det håller kan jag lova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tyvärr väldigt partisk, Yamarin frälst. Dock så testades nyligen tre olika DC i en båttidning och där vann Yamarin 65 DC en solklar seger. //Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är i den sitsen att jag vill också skaffa mig en DC båt upp mot 7 meter för turer ut i Sthlm skärgård med övernattning upp till en vecka.

 

Krav spec

-Max 500000

-Förbrukning under 1,5 l/nm i marschfart

-Bra komfort för 2 vuxna inkl Kyl/spis samt värme i cabinen

-Bra andrahandsvärde

-Klara hög sjö

Har tittat på Utter D68, Finnmaster 68Dc som verkar uppfylla mina krav.

Vilka erfarenheter finns på MG?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blev det för båt Johan_M? . _______________________________ Marineves:,En DC för övernattning en vecka behövs nog en större båt än runt 7m. Som Yamarin frälst finns ju tre typer mellan 7-8m Yamarin 68 DC, 76 DC eller 80 DC //Havskatt

 

Senast ändrad av Havskatt | 25 februari 2012 | 14:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att klämt och provlegat på de flesta båtar på båtmässan i Gbg  (och även tidigare) har jag/vi nu kommit fram till att Stingray 215 cr är den båt som passar oss bäst.

Finns kanske inte sovplatser för 4 st, men kanske 3 iaf, durken och liggerunderlag kan funka. Båten har pottapotti, vattentank med vask & dusch på badbryggan samt kylbag där man kan koppla in 12 v uttag. En ganska rymlig och bra planerad båt på 6,70 m.

 

Någon som har erfarenheter att dela med sig kring båten, liknande båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...