Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amanda31

Marin stereo

Rekommendera Poster

Bhemac: Jo, Sirius XM verkar ju smidigt på sjön med fri himmel. Verkar tyvärr vara geostationära satelliter och då krävs väl parabol på våra nordliga breddgrader ifall nåt motsvarande fanns på våra ostliga längdgrader. Sådana satelliter måste ju alltid ligga högt över ekvatorn, inte praktiskt med parabol på sjön.

Det nuvarande FM-marknätet har väl annars bra täckning utåt sjön, har inte testat riktigt. Ni som har seglat t.ex. neråt Balticum eller utåt Nordsjön kanske vet ungefär var gränsen för P1-sjörapporten går? (Är väl f.ö. mest höga master och kraftiga sändare som gör att 100 Mhz:en kan höras långt, ligger ju inte så värst mycket lägre än VHF:ens 155 Mhz?) Internet via mobilfrekvenser har väl inte alls samma sjötäckning bort från kusten förmodar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Ålands sydöstra skärgård fick vi in svensk, finsk och estnisk digital-tv i sommras så det är nog inga problem med digitalradio.

 

Har digital radio på något vis sämre utbredning än analog radio?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey skrev: Har digital radio på något vis sämre utbredning än analog radio?

Nej, inte vad jag kan begripa. Men höga frekvenser (mikrovågor eller rent av fiberkabelljus) ger större möjlighet att överföra mycket info. Digitalt kan väl också radioprograms info kodas - och sändas på samma frekvens utan att störa varann - på ett sätt som är omöjligt för analoga system. Samtidigt studsar lägre frekvenser (kortvåg, gränsvåg etc) bra i jonosfärens skikt och kan på så vis böja av runt klotet och nå betydligt längre än horisonten.

Sen gör väl tvåvägstrafik som t.ex. mobiltelefoni att marknätets sändare inte bör ha så värst mycket högre sändareffekt än mobiltelefonerna (inget vits ifall den kommunikationen blir envägs). Men detta gäller ju inte rundradio, där kan man öka sändareffekten även om detta tycks ge mindre utbyte än man kanske föreställer sig - att öka antennhöjden några meter är ofta mycket enklare. Hehe, nu har jag berättat ungefär allt jag kan, gick ju ganska fort. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med att det är en sk*t produkt

jag skulle ALDRIG köpa den om den inte hade extra panelen

men den har bra ljud







den första bytte jag redan samma dag

när man försöka höja volymen så sänkte den

snabbvalen på radion börja med fel nummer

när man tryckte på nr1 så blev det 2

den sista fanns inte ens med

CD använder jag inte ens

iår kunde jag inte ens trycka på MUTE

den va tyst bara i halvsek. sen börja den spela igen





ska nog reklamera den nästa säsong

efter som extrapanelen sitter kvar i båten

funderar på att köpa Fusion 200

 





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extremt nöjd med vår nya Fusion MS-RA200. Optimerad för båt.

 

Hej!

Vet Ni möjligen då kanske hur man skall koppla in strömdelen till Fusion-radion? Jag förstår inte riktigt vad Ignition +12V switched är till för och hur man skall koppla in den?

Är Ni i övrigt nöjd med den?

 

Vänligen;

Simon 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...