Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amanda31

Marin stereo

Rekommendera Poster

Marin stereo står på inköpslistan under vintern. Högtalare i sittbrunn och ruff. Ev koppla också vhf till sittbrunnshögtalaren. Finns ett utbud av olika marin stereos i olika prisklasser. Måste man verkligen köpa en marin eller funkar det med vilken bilstero som helst? Kan man slå till på en biltemaprodukt? Tacksam för tips och erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en vanlig bilstereo monterad i ruffen på förra båten. Funkade hur bra som helst i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror den största skillnaden mellan en marin och en bilstereo är att den förstnämnda är vit. Skämt å sido; en bilstereo för några hundringar funkar utmärkt.

Vill du kan du köpa en vattentät box att stoppa in den i. Men även det är nog att ta i.  - Vår bilstereo har satt i båten när vi köpte den -07 och den tycks inte fara så illa av det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se upp med strömförbrukningen bara. Hos de flesta moderna bil/båt stereos kan du nog räkna med minst 1 A vid normalt lyssnande (samtalston) och betydligt mer än så vid högre volym. Dessa uppgifter har jag fått från en återförsäljare jag frågat. Vill man ha lägre strömförbrukning kan man använda sig av en stereo modell Ä (en sån som klarar kasett). Den gamla bilstereon Clarion CRX601R som jag köpte för en hundring på blocket drar ca 0.8 A vid måttlig volym och 3 mA vid standby. Slår man av den helt glömmer den alla inställningar vilket i och för sig inte är något större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är CD spelaren som drar mycket men den används väl knappt nuför tiden. Skaffa en med usb port i fronten så funkar den i många år. Och ja vi kör också med vanlig bilstereo och har alltid gjort så. Marinstereo är mera vattentät bra om du ska sätta den i en styrpulpetare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror inte CD-spelaren är den största förbrukaren i en stereo. Moderna bilstereor har fått rejält stora effektsteg eftersom kunderna vill ha bra tryck i sitt system utan att behöva koppla in extra slutsteg. Om man känner på en stereo som varit inkopplad ett tag, utan att spela någon CD, så kan man känna att den blivit väldigt varm. Det är förstärkardelen som genererar denna värme och all värme har sitt ursprung i den ström som förbrukats. Om man vill ha en så strömsnål stereo som möjligt tror jag att man ska leta efter efter en 2-kanalig men lågt watt-värde. Sen om den har CD eller inte spelar ingen roll för förbrukningen. Frågan är dock om det ens går att köpa nya bilstereos med lågt watt-tal...bättre då att söka efter begagnade som någon redan nämnt i tråden.

Sen handlar det ju om vad man vill ha sin stereo till. Vill man bara lyssna på sjöväderrapporten så räcker ju en gammal kasettstereo men vill man kunna bjuda på disco i båten så krävs ju lite bättre prylar...men då måste man anpassa sin batteribank efter detta.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJ! Se till att du har bra med batterikapacietet! surprise

Den stereon drar 20 A om man kör alla fyra kanaler och poppar på lite...och då är det bara för att få ljud i den. Sen drar ju skärmen en del också...

(4*60 W=240 W. 240 W/12 V=20 A)

EDIT:

Såg nu att det var den med GPS och då handlar det om 4*50 W vilket ger 16 A...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 inlägg och alla pekar på techhunter med reklam för företaget.

Visserligen medlem sedan ett bra tag men det luktar företagsreklam lång väg.

Fy!

Får bli min första rapportering sad

Edit: Om jag har fel ber jag å det ödmjukaste om förlåtelse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med iPad och batterihögtalare med Bluetooth. Och till det Spotify, vad mer kan man önska :-) CD känns lite 1997

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pova Fusion. Det är marinanpassade grejjer med inte så farliga priser. Fick ett helt kit monterat från fabrik från dem. 19 LED TV slutsteg, huvudenhet med separat IPOD/IPhone docka mm. Dessutom en riktigt smidig fast monterad fjärr som man kan sätta vid förarplats etc. Jag tycker det är riktigt bra grejjer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extremt nöjd med vår nya Fusion MS-RA200. Optimerad för båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid haft vanlig bilstero i båtar (inne i ruffen) ...utan problem.

Men nu åker den svarta radion ut till förmån för en vit marin stereo. Bara för att den är så vit och det blir snyggare/modernare, men framför allt för att jag är less på det svarta och att alltid måsta plocka fram både glasögon och ficklampa för att se vilken knapp som är till vad. Har även slutat köpa svarta prylar hemma...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar med hela min riktiga stereo, inklusive LP-spelare, och skivsamlingen. Den får lov att ta plats. heart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker på att det bara är färgen och vattenskydd som skiljer bil- och båtstereo? Tål de höga stötar lika bra?

Jag köpte den billigaste Biltema har som samtidigt klarar att bryta strömmen. Skärmen pajade på den efter ett kort tag. Bara otur/dålig kvalité eller är det bättre att köpa marint till en snabbgående båt? Iofs brukar man kanske inte lyssna under själva färden men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skillnaden mellan bil o båt är att kretskortet den till båtar är lackade så dom ska tåla lite vatten och fukt

kör själv med LTC CDD-1060



det som är bra med den är att den har en kabelfjärr som man kan dra fram så man slipper ha själva stereon framme

minus är att den saknar snabbval på radion om man ska köra med fjärren



man får byta freqvens



men på själva stereon finns det snabbvalsknappar

känns som CD är ute nu så dom borde kunna tillverka mkt mindre huvudenhet



USB/Minneskort och radio räcker för min del

om jag skulle köpa en idag skulle jag satsa på en Fusion 200 Serien

men om du vill bara ha ljud och inte bryr dig om hur det ser ut



skulle jag köpa den billigaste modellen på Jula eller Biltema



en vanlig bilstereo klarar en hel del så länge det inte regnar direkt på stereon

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätteintressant produkt!

Har du testat den?

Hur funkar menysystemet när man kör den kopplad till t ex en USB-sticka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera en vanlig bilstereo med Bluetooth och öppningsbart fack för laddning av mobil. Streamar antingen spotify från iPhone eller iPad. Den jag har är en Sony DSX-S300BTX, http://www.sony.se/product/mfi-ipod-car-audio/dsx-s300btx. Har fungerat utmärkt har också dragit ut en liten mikrofon för att få handsfreen att fungera bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden är väl alla nya stereo:s fullt DAB-anpassade så man slipper fundera på det? Trist när FM-marknätet stängs ner, ingen mer sjörapport i min gamla glappiga bilstereo i båten. Haha, säljer den billigt när nedsläckningen har skett. ;)

Svårt att hitta besked när så ska ske, verkar dessbättre som den gamle glappige teoretiskt kan få hänga med till minst 2020? Detta enligt punkt 3.3 sid 8 i denna sajt. Nån som har nån annan datumuppgift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även netonet dem har bra packet eller billiga med fjärr, Även en massa andra modeller med  skärmar osv. Köpte själv en LTC 1080 för 799:- hoppas att den inte slukar ström bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att DAB lades ner 2002 så det är någon så inte uppdaterat sig på länge här ;o)

 

Jag har en blaupunkt stereo med två 6,5 högtalare originalmonterade av flipper som spelar i hamn, mycket strömsnålt!

Jag har även monterat ett stort Sony-slutsteg(2x400w RMS om jag inte minns fel) till 2 st DLS 7x10 högtalare som jag aktiverar med en brytare som kan överrösta motorljud osv under färd, riktigt bra tryck och finlir samtidigt som jag inte har några utrymmeskrävande baslådor.

Steget drar bortåt 100A vid maxlast så jag spelar sällan högt och länge utan motorn igång men det spelar inte någon roll under drift då generatorn laddar bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegel skrev: Tror att DAB lades ner 2002 så det är någon så inte uppdaterat sig på länge här ;o)

Haha, jo är förvisso ouppdaterad. Vad heter det nya då, verkar vara T-DAB+ enligt punkt 4.4 sid 13 i sajten tidigare? Den är ju daterad 23 jun 2011 så alldeles annodazumal är det väl inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeringen har sagt att DAB får leva på marknadens villkor, dvs sannolikheten för utbyggnad är noll. Det som finns är lite sändningar i några få städer.

Framtiden ligger nog mer i internetbaserad radio. Tyvärr saknar vi i Europa en motsvarighet till den amerikanska satellitradion Sirius XM. Det är synd, Sirius XM har nästan 200 radiokanaler och utmärkt väderdata som de flesta moderna plotters kan visa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norge släcker ner sina analoga sändningar 2017 och Danmark släcker ner 2019. Bra att ha i bakhuvudet för er som brukar båta där.

 

Finland verkar ha sama brist på tidtabell som Sverige.

 

Macey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2 säsonger gammal LTC Cd-Radio med extern panel, vilket gör att huvudenheten kan installeras skyddat.

Den har följande problem:

-Glömmer alla inställningar när man bryter huvudbrytaren

-Kan endast få ut CD:n med en plattång

-Radion hoppar runt bland kanalerna hela tiden, trots inkopplad extern antenn.

En i mitt tycke skitprodukt som antagligen är dubbelt så dyr för att den är marinstämplad.

Det är dock bra ljud i den, ska den ha litet cred för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...