Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SeaRayeller

Sälja båt verkar inte helt lätt eller??

Rekommendera Poster

Den här Andyschmidt har jag rapporterat då han länkar till knullkontaktsidor!

J-vla stolpskott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåtar idag är generellt sått svåra att sälja om det inte är lyxbåtar som fortfarande säljer bra.
Segelbåtar säljs fortfarande en hel del, men även där är det störst drag på 1.5 miljoner och uppåt som säljer bäst.


Jag är själv inne på att köpa mig en större segelbåt och lagt ut min 32 fots sgelbåt (årsmodell 2010)till försäljing och haft bra drag på annonsen, till och med budgivning.
Nu blir det en 45-55 fots segelbåt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Nimbus i samma storlek är klassad i klass 3. Inte många båtar som är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara hålla med och egentligen är det väl en rätt sund utveckling?

Jag förstår att det är svårt att sälja båt nu. Årstiden är fel och dyra och stora båtar lockar kanske allt färre?

Vad det gäller mindre och billigare båtar har jag länge ansett att andrahandsvärdet är oförskämt högt. Många prissätter alltjämt sina mindre begbåtar som är ett par år gamla mycket nära nypriser, men varför skulle någon vilja betala det? Självklart väljer man då att köpa nytt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Nimbus i samma storlek är klassad i klass 3. Inte många båtar som är det. -Vilket innebär vadå?

 

Senast ändrad av T_M_C | 26 november 2011 | 00:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara designkategori?

Vår Nimbus 340 är klassad i Kategori B, vilket nog är rätt högt, vill inte vara till havs i 17 m/s.

Kategori A – ”Ocean”: Båtar konstruerade för färder då vindstyrkan kan överstiga 8 Beaufort (> 17 m/sek) och med en signifikant våghöjd** på 4 m eller mer, då dessa båtar skall kunna klara sig själv.

Kategori B – ”Utanför öppen kust och utomskärs”: Båtar konstruerade för färder utanför kusten då vindstyrkan kan vara upp till och med 8 Beaufort ( ca 17 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 4 m.

Kategori C – ”kustfarvatten och inomskärs”: Båtar konstruerade för färder nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 Beaufort (ca 12 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 2 m.


Kategori D – ”skyddade farvatten”: Båtar konstruerade för färder på mindre sjöar, floder och kanaler då vindstyrkan kan vara upp till och med 4 Beaufort (ca 8 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 0,5 m.


** Signifikant våghöjd är medelvärdet av de 33% högsta vågorna under en viss period. Denna höjd överensstämmer med hur vi upplever höjden på vågorna.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, givetvis på Andyschmidt som inte har bättre saker att göra än att länka till porr i varje inlägg han gör...det är synd om honom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När han länkat tillräckligt mycket så kanske även han har fått pengar till en båt...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt,  Kvalitet o andra saker kan ju alltid diskuteras.

MEN, nytt är nytt o sådant som har ca tio år på nacken är just tio år gammalt.

Varför lägga samma pengar på tio år gamla saker när man kan få nytt??

Troligtvis så är större delen av båtfolket i hamn när det blåser 4m höga vågor ändå.

Om dom nu haft det goda sjömanskapet o lyssnat på väder-rapporten förstås...smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte våga importera något begagnat från USA, inte för att det skulle var dåligt från början men misstanken att man får hem ett Orkanvrak räcker.

Annars så är det ju inte så svårt. Tycker man att en gammal båt på Blocket till nästan nypris är en bra idé så köper man det annars så köper man nytt. Om dom som försöker få ut överpriser för sina gamla båtar får det så kul för dom men det lär nog bli sällsynt framöver.

OT så hoppas jag bara på att Euron ska sjunka rejält inom ett par månader till jag slår till. Fattar inte varför den står sig så bra när sydeuropa går så kass.

Ännu mer OT så har jag många gånger undrat hur bra en båt skulle kunna vara och hur billig den skulle kunna vara om den tillverkades på samma premisser som modern bilindustri. Idag kostar ju många båtar flerdubbelt mot bilar och känns ändå ungefär som min första Amazon från -66, inte hitech direkt alltså.



Senast ändrad av Sahlback | 27 november 2011 | 00:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant som det är sagt,  hur kan euron ligga så högt när vi för närvarande har en av europas mest välskötta ekonomier? Det är bara att hoppas att den sjunker så det går att handla billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man att en gammal båt på Blocket till nästan nypris är en bra idé så köper man det annars så köper man nytt. Om dom som försöker få ut överpriser för sina gamla båtar får det så kul för dom men det lär nog bli sällsynt framöver. 

Det finns ju köpare som vill ha äldre båtar av nostalgiska och designmässiga skäl. Personligen skulle jag aldrig vilja ha t ex en ny Örnvik (de är så vansinnigt fula i mina ögon) utan mitt hjärta klappar väldigt mycket för äldre design. Därför köpte vi en Finmar SeaCabin från slutet på 60-talet. Allt handlar ju om tycke och smak samtidigt som marknaden bestämmer. Om jag var ensam om att gilla gamla båtar så skulle jag kunna köpa dem väldigt billigt!

OT så hoppas jag bara på att Euron ska sjunka rejält inom ett par månader till jag slår till. Fattar inte varför den står sig så bra när sydeuropa går så kass.  

Det är väl precis som var tanken med euro-samarbetet, att se till att valutan kunde hålla sig stabil trots skakiga tider...

Ännu mer OT så har jag många gånger undrat hur bra en båt skulle kunna vara och hur billig den skulle kunna vara om den tillverkades på samma premisser som modern bilindustri. Idag kostar ju många båtar flerdubbelt mot bilar och känns ändå ungefär som min första Amazon från -66, inte hitech direkt alltså.

Jag tror det handlar om volymer. En riktigt populär båtmodell tillverkas kanske i några tiotusen exemplar medan en riktigt populär bil tillverkas i hundratusentals. Sen har du hela service- och reservdelsmarknaden som göder biltillverkarna på helt andra sätt än vad det gör för båttillverkarna. Dessutom är konkurrensen bland bilar enormt mycket större med långt fler märken och modeller vilket pressar ned priserna. 

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkanvrak? Vad är det? Har aldrig sett något under många besök på marinor i USA. Däremot en mängd välskötta båtar som är upptagna på dävertar när dom inte används. Korta gångtider och mycket elektronik.Bländande ytfinish. Varför alla dessa fördomar? Bara struntprat. Obs jag är inte i importbranschen men äger en USA båt.

Bavaria båtar tillverkas enligt löpande bandprincipen. Mycket billigare men med tyvärr mycket ojämn kvalitet. Allt marint är tyvärr sanslöst dyrt i Sverige!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, verkar nog som båtar i USA sköts bättre än här, vad jag sett.. En annan intressant jämförelse mellan båtar och bilar är ljudnivån på motorerna. Inte ens en småbil idag har just något motorljud alls trots att man sitter typ 50cm från den. Varför är båtmotorer så bullriga fortfarande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt stor skillnad på var och hur båten handhafts i USA. Saltvatten/insjö. Legat i/tagits upp. Tak på marinan skyddar mot sol osv,,,

kruxet är väl att fol vill tro att det billigaste objektet också ska vara bra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.dagensbatliv.se/importera-begagnad-bat-fran-usa-las-detta-forst

Självklart tror jag att dom flesta sköter sina båtar lika bra i USA som här, kanske t.o.m. bättre. Jag menade bara dom stackars båtarna som misshandlats av Orkaner, putsas till och sedan exporteras. Kanske är väldigt få, men jag skulle inte våga chansa. Köper man nyss så är det väl lugnt antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst den artikeln förr. Den besiktingsmannen har verkligen noll koll på hur saker o ting fungerar i USA. Är rätt säker på att det är Sweboat som står bakom även denna skrämselartikeln. Det är inte den första...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ronald hatar amerikanska båtar ! Han besiktiga min SR sundanser åten en köpare , och hittade på så många fel att till och med köparen reagerade !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RR är en idiot av stora mått mätt, skamligt av branschen att låta han hållas, detta skapar bara en totalt oseriösthet till Sweboat som tydligen håller honom om ryggen. Googla på RR och bilda Er en egen uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppar tillbaks till mitten av tråden eller så, där olika prisnivåer vid nyköp och begagnatköp var på tapeten.

Jag vill påminna om att det finns inflation som ständigt verkar glömmas bort.

En ny båt man 1988 betalade 400 000:- kr skulle i dagens penningvärde ha kostat 690 000:- kr. Värdeminskningen - om man får den såld för 450 000:-  idag - är alltså 240 000:- kr. Man har inte tjänat 50 000:- kr utan förlorat 240 000:- kr.

Mackey

PS
Äger själv en båt från 1980. Priset 1980 var ca 250 000:- kr, i dagens penningvärde 760 000:-  kr. 2011 såldes Comfort 32:or för cirka 380 000:- kr, en halvering av priset alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande USA marknaden så kan jag informera om att jag pratade med en god vän där i förrgår och vi kom in på beg. motorer eftersom jag letar en sådan till vettigt pris.

Enligt honom så får man ge för en Johnson i min storlek dvs 90-150 hk in absolute mint condition max runt 10k sek men o andra sidan är deras marknad en helt annan. Dom har 100 ggr fler båtägare och 1000 ggr större utbud vilket även det gör att priset blir ett annat, både på motorer och båtar.

En annan sak som är lite intressant och detta har han faktiskt fantastiskt rätt i,
Så länge köparen tycker han gjort en hygglig deal och säljaren tycker detsamma så är det en god affär oavsett hur många pengar man bytt med.



Senast ändrad av zymox | 01 december 2011 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med om att en god affär inte har med priset att göra utan med om parterna är nöjda. Dessutom blir det ju kanppast någon affär om den ena parten inte är nöjd...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visa mej på en nimbus 26 som gått för 450000 i år....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 26 skrev han ju dock inte men jag tror säkert någon haussad Nimbusentusiast kan ha pungat ut 450.000:- ifall motorn var bytt även ett år som detta... Men däremot vet jag följande avslut som är ganska intressanta: Nimbus 31 Ultima 640.000:- Scand 27 Nordic 325.000:- Coronet 32 Oceanfahrer 295.000:- Fjord 775 Dolphin 375.000:- Scand 29 Baltic 725.000:- Nimbus 3003 585.000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...