Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Smuggler-24

Vilken motor till Ockelbo B16

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på vilken motor jag ska ha på min nyinhandlade Ockelbo B16.

Det är en av de äldre modellerna. Enligt mig den riktiga B16.

Jag kommer inte ha råd att köpa någon nyare motor. Framförallt inte någon 4-taktare.

Men en bra 2-taktare.

Vilken ska jag välja?

Tacksam för tips.

mvh,

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa en beggad så satsa på en så ny som möjligt - märke spelar mindre roll.

Men jag även om det är tråkigt  så vill jag nog säga  att  två-taktare törstiga bullriga och ljöligt överprissatta på begatnat marknaden.  (och anledningen att de säljs på Blocket är att handlare ofta inte vill ta dem i inbyte) Och det handlar alltid om att köpa grisen i säcken.

Båtskrov håller i tusentals år men gamla tvåtaktare sjunger på sista versen och (om det finns) reservdelar så är motorerna dyra att lag om du inte kan skruva själv. Så jag får tyvärr säga om du ine kan renovera motorn själv så är det bättre att budgetera för en nyare motor. i alla fall på lite sikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Grattis till en fantastisk båt!!

På min B16 hade vi en 60 hk Mercury 2-takt och då gjorde den väl över 30 knop. En perfekt motor tycker jag.

Vi hade den under många år och under den tiden renoverade vi akterspegeln,  som började bli svampig av inläckande vatten. Kan upptäckas enkelt om du ser att motorbultarna sjunker in i akterspegeln=distansmaterialet börjar luckras upp.

 

Lycka till

 

mvh

skarv

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipsen.

Att köpa en gammal 2-taktare är förstås lite vanskligt. Men det får nog ändå bli en med 2-takt.

Jag har själv varit inne på ungefär 50-60 hk.

Vad tror ni om en Yamaha 85 hk? jag har ev. en på gång från mitten 80-tal. Är det för stort och bränsletörstigt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många äldre 2t som snurrar på bra fortfarande. Jag själv haft ett antal Yamaha som fungerat perfekt.

I den effektklassen är Yamaha 90hk min favorit. Stark, pålitlig, hyffsat lätt och ja kan inte komma på några nackdelar egentligen...

85hk utan separatsmörjning kan vara den gamla konstruktionen som drar mer bensin än den nyare. Annars helt ok.

Mitt råd: Köp så ny Yamaha 75-90hk som du har råd med till båten så kommer det blir roligt att åka:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 85:an jag kollat på är inte separatolje modellen.

Vad kan en sån motor dra.

Om jag skulle satsa på en i 85 hk klassen så måsta jag väl byta styrning också, eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vanlig teleflex på min yamaha 200hk. Funkar bra, men är såklart skönare med hydral. För mig faller det på att jag tycker det är för dyrt.

Svårt att säga vad den kommer dra, men inte omänskligt mycket om du ligger på rätt varv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 5-metersbåt (impuls 17) med en mercury 85hk -77 på. Den drar med 5 pers och lite packning runt 0,8 l/nm. Ta det med en nypa salt. Jag har oftast mycket bra koll på sträckan men litrarna måste jag alltid gissa mig till. Dessutom är det ju inte fråga om konstant körning och jag vet inte heller i viken hastighet den drar minst.

Lite buller och rök hör till tycker jag. Vågar jag berätta att jag tycker det luktar gott...?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Yamma 90 eller 85 drar ca 35 liter i timmen med spaken i botten och drar man av ca 1 000 rpm från det drar den ca 25 liter i timmen. Förutsätter att motorn är korrekt proppad till ett maxvarv på 5 500 rpm. Förbrukningen per sjömil blir ju avhängigt vilken fart du når vid dessa varv. En gissning är att förbrukningen i genomsnitt landar runt 0,8 - 0,9 l/nm om du kör som folk :-) Kan för övrigt bara hålla med i hyllningarna av Yamahas 3:or. Fantastiskt bra motorer!

 

Senast ändrad av jarb | 16 november 2011 | 04:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket för alla tips.

Det är härligt med alla ni kunniga och och båttokiga människor.

Jag kanske ska satsa på Yamaha 85:an. Det verkar ju vara en bra motor och inte alltför törstig.

Jag håller med att det luktar gått från utombordare. Minns när jag tävlade i offshore. Jag var inte någon stjärna så jag kom alltid efter i starten. Men det gjorde ingenting för jag fick känna lukten av alla de andra som drog iväg före mig. Mmm.

mvh,

Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tånk också på att i en gammal tvåtaktare passerar hälften av bränslet oförbränt genom motorn, dvs att för var dunk soppa du kör upp häller du faktiskt bokstavligen ut sex liter bensin och pengar  i sjön.

jag säger ingenting om man har en gammal fungerande motor, då kan man gott köra slut på den, men att köpa en gammal tvåtakt, då är det nog risk att  snålheten  bedrar visheten.  Man kan ju fråga sig varför någon säljer den?

Men om du ska köpa en beggad så köp en som är sötvatenskörd, havsvatten är elakt.

 



Senast ändrad av Marrexxx | 16 november 2011 | 08:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade en B16 från -69 gul o tuff. Den hade jag en Yamaha 70 3 cyl gjord 37 knop när den var på gott humör.

Letar idag igen efter  10 år efter denna grymma båt och då skall jag ha samma sorts maskin.

Det lilla man kör tjänar du aldrig in en 4 takt och den kommer inte bli snodd. Om du kan meka lite så kan du laga den om den går sönder. Ex byta kolvar och lämmna in cyl för borrning. Inget svårt jobb.

Den drog ca 24 lite /h runt 30 knop.

I vår hamn ligger 4 st B16, med 4 takt yamaha= trött.  4 takt 50 mercury = trött. En med en gammal 4 cyl 2 takt 50 mercury rätt pigg Och en med 50 evenrude nyare 2 takt, går riktigt bra.

Men inget i hästväg mot min gammle 70 yamaha.

Drog upp 2 st vattenskidåkare på en skida. Fast då vägde vi ju  inte mer än 55 kg men ändå.

Hoppas lite nyttigt.// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fick välja vilken motor jag ville (utan att betala) till en båt runt 16 fot skulle det bli sista årsmodellen av yamaha 3cyl 90hk förgasar 2-takt. Ingen ny 4-takt eller direkt insprutad 2-takt. Om man inte köper helt ny båt eller använder båten i yrket, finns inget som försvarar att lägga 100kkr på en ny motor då man kan få en i mina ögon bättre motor för 25kkr. Visst förgasarmotorn drar lite mer soppa (inte i närheten av 50% men förmodligen runt 20% mer). Detta är dock försumbart för de allra flesta då det oftast handlar om få gångtimmar på ett år. Den stora fördelen med förgasarmotorn är att i princip vem som helst kan laga dem och serva dem. Om något händer slipper jag traila in båten till märkesverkstad och vänta 4 veckor på att de skall fixa problemt, och kan istället fixa problemet själv. Skulle jag mot förmodan inte hitta den del jag söker i sverige, finns näst intill alla delar till alla utombordare tillverkade från 1960 och frammåt att få tag på Amerikanska web-shopar, med snabb leverans. Därtill är de gamla 2-taktarna i regel väldigt lätta och kompakta jämfört med 4-takt (även direktinsprutad 2-takt, titta på 75hk optimax= ett hus på akterspegeln) samt upplevs betydligt rappare och låter underbart. Att man fortfarande får ge 15000kr för en fungerande 50hk-90hk utombordare från 80-talet, talar sitt tydliga språk, marknaden har aldrig fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att 2-taktare släpper igenom en del bränsle är ju känt. Det är förstås inte bra.

I och med att jag kommer köra rätt lite varje sommar så kommer aldrig en 4-taktare betala sig. Dessutom har vi ju stölsynpunkten.

I vårt område har ungefär 3-5st 4-taktare stulits varje år. En gammal 2-taktare får man nog ha kvar i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore väl ett stilbrott med något annat än en tvåtaktare på den båten. Många Evinrude/Johnson och Mercury har haft samma motorblock i decennier. På flera av dessa går det att sätta kåpan från en sextiotalare på en relativt ny motor, inte helt utan pillande, men i alla fall. På så vis får man lite klassisk stil även om motorn under kåpan är från nittiotalet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en fyrtaktare kör ungefär lika mycket, så det är ingen anledning till att man ska ha en fyrtaktare. Ingen bensinmotor har högre verkningsgrad än 30% . Så tvåtakt eller fyrtakt är mest en prisfråga, finns mängder med tester som tar bort myten om att ljudnivå och bränslfeörbrukning skulle vara överdrivet mycket bättre på en fyrtaktare. Dessutom kan förbrukningen kanske kvitta om man ska betala kanske 50-100% mer i inköp av en fyrtaktare. Många självutnämnda experter som vanligt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.batmiljo.se/?id=7097

http://old.sxk.se/tekniska/btf/miljo/migift.htm

Det där med utsläpp har jag ju inte hittat på själv. Men när det gäller reservdelar så stod jag för inte allt för många år sedan med ett fynd med en Yamahamotor på akterspegeln, som det tyvärr inte fanns att uppbringa  drev till växeln på. Så det blev att skrota ut den. Som sagt om man äger en motor som funkar är det väl helt ok att köra vidare på den. Men att att köpa en gammal beggad motor, njae..... Tror inte det.  Och även om det går att fixa själv så finns det väl roligare saker att göra en fin sommardag än att skruva på båtmotorn?

så mitt råd är att köpa en så ny sötvattenskörd motor som möjligt, oavsett märke.

Men det är klart står man mellan att köpa en rostig Toyotaf från -84 eller inte ha någon bil alls så kan jag förstå att man hellre köper den där rostburken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att välja. Miljösynpunkten väger ändå tungt.

Utsläppen med en gammal förgasar motor ligger ju mycket högre än en med insprutning. Båda i 2-takt. Sedan släpper ju en 4-taktare ut än mindre.

Om man sedan jämför nya motorer så ligger ju 2-taktarna på ungefär samma nivå som 4-taktare.Evinrudes nya motorer är ju väldigt rena. Tekniken idag ger rena motorer, varken de är i 4- eller 2-takt.

Som flera av er nämner så är de gamla 2-taktarna högt prissatta. Men vad bör man betala för en 50,60,70, 80 hk av äldre modell? Kanske 80-90 tal.

Jag vill helst ha powertrim på motorn, så det höjer väl prisbilden en smula.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ge en 15-20 tusen. för 90 talare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ganska övertygad om att det totalt sett är betydligt mer miljövänligt att hålla liv i en gammal motor som släpper ut lite mer jämfört med att tillverka en helt ny och skrota den gamla... Och nej, det är inte speciellt roligt att skruva själv om något går sönder på motorn, men eftersom alternativet (om man har en ny motor) i regel är att ta upp båten, traila den till en auktoriserad märkesverkstad, vänta tills de behagar undersöka felet, traila tillbaka..... Så mekar jag mer än gärna själv, för att få åka så mycket som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Kan man köra en gammal 80-90-talare på Alkylatbensin utan problem?

En del sjömackar har ju Alkylat i pump nu, så det är ju enkelt att tanka. Vilken prisskillnad är det jämfört med vanlig bensin?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag köpt en motor.

Det blev en Yamaha 85 hk från mitten av 80-talet.

Allt verkar bra. Nyare topp, fint växelhus, power trim.

När jag försökte få upp den på en motorbock så skadades skäddan en smula. Den vek sig lite i förliga vinkeln.

Har någon tips hur jag böjer den tillbaka.

Går det mekaniskt att böja tillbaka eller behöver man värma samtidigt?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

mvh,

Uffe

PS. Är det någon som har en ägarmanual till en Yamaha 85:a. Eller kan ta kopia av en DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...