Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
moffatyson

hjälp snälla vp-d4 260 som ej startar

Rekommendera Poster

Jag har en vp d4 260 som inte vill starta , lämnar bara en fel kod att den inte får kontakt med evc. Det började med varning vatten i filter.efter bytt filter började den gå sämre och sämre tillslut stannade . Gjorde rent tanken ,bytt alla filter vill inte starta. Enda som händer ,varning evc 1 . Att den ej har kontakt med evc Om någon kan el vet nåt/någon Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju större verkan detso mindre orsak. Jag misstänker starkt glapp i elkablar, brukar kunna orsaka de mest konstifika problem.

Följ alla kablar som finns på motorj-veln, ta isär kontakter, spruta i 5-56 och tryck ihop dem igen.

Kabelbrott inuti kablar är luriga och nästan omöjliga att upptäcka. Alltså där kopparledningen inuti gått av men isoleringen är hel och kabeln ser hel ut utifrån. Kan märkas som man vrider lite försiktigt på kablarna.

Bara en koll; du har väl kräm i batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dessvärre inte hjälpa dig. Min D4-260 stannade i midsomras och helt utan felkoder. Efter 105 dagars väntan (!!??) fick jag tillbaka båten med beskedet att det varit något fel på spridarna, men efter reparation var de nu ok. Körde 3nm och stannade motorn som då gått perfekt. Några dagar senare gick den inte att starta igen. Där är jag nu. Att VolvoPenta helt skärmat sig från att hjälpa till, är bevisat.Vi båtägare är helt hjälplösa. Man struntar i oss. Ingen vill verkligen förstå felorsaken så pass mycket att man tillsätter resurser. Kemisk analys av bränslet visade inget märkligt. Allt gott jag hört om D4/D6 har raserats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde bara att det va D3 som hade problem ... nu verkar det vara D4 åxå ... vad är  det för årsmodeller som det gäller? Skulle vara intressant att veta. Själv är jag på g att köpa en AQ HT  28 med en VP D6 på 370 hk (2010). Jag börjar mer och mer känna att VP inte tar sitt ansvar och att den elektronik som stoppas i båtmotorerena inte håller måttet ... vågar jag köpa en båt med en VP motor i??? Jag börjar mer och mer att tveka. Skulle fortfarande vara intressant att få en kommentar från VP ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min D4-260 sitter i en Nimbus 320 2006 men motorn är från 2005. Den har gått klockrent 305 timmar fram till midsomras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forst har du vatten i bränsle. har du bytat alla filtrar - Ner byta filtrar kommer luft till systemet och disel motorer starta inte om luft sana kvar i högtrycksystem, Prova ta bort luften

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har skrivit ett enda inlägg i detta forum i november 2011. Det han skrev ger intrycket att han då hade gjort allt själv, inte anlitat en auktoriserad verkstad. Förhoppningsvis har TS därefter tagit hjälp av proffs (för länge sedan) och problemet är löst.

Selis har lyft tråden, kanske för att han tycker att han har ett liknande problem. Men Selis verkar ha huvudproblemet att han har anlitat ett dåligt båtvarv. 105 dagar på varv utan att hitta felet, när motorn borde ge digitala felkoder? NÅGON felkod borde de väl få ut, annars är väl steg 1 att fixa så att motorn ger felkoder?

Utan ytterligare förklaring så tycker jag inte detta verkar som Volvopenta har gjort något fel, utan snarare borde Selis anlita ett annat båtvarv med kompetent personal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu vet inte du om Selis har lämnat in på ett bra eller dåligt serviceställe ? Din egna teori håller , eftersom du själv har skapat förutsättningarna! Tror det har hänt tidigare också :-) . fundera på det !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dessbättre så att jag anlitat två välrenommerade båtvarv med erkänt duktiga Penta servicemän, men det hjälper inte när felet är nytt och därför okänt. När jag skriver att inga felkoder finns på Vodia som hjälp för felsökning är det absolut så. Det kan självklart vara så att felet är unikt och därför heller inte programmässigt eller givarmässigt går att hitta, då Penta inte vid konstruktionen trott det behövts.  Även styrenheten byttes på prov men visade sig vara ok. Intressant i sammanhanget är att Pentas egen serviceorgansiation verkar ganska ointresserad i att sätta tänderna i problematiken och skicka upp en tekniker med bilen full av tänkbara komponenter för att systematiskt hitta felkällan. Det är den riktigt stora kritiken jag har. Båtvarven kan ju inte spendera all sin tid på bara min båt, utan har ju även andra åttaganden. Naturligtvis är det ytterst irriterande att det tar sådan tid då man kan tycker att en dieselmotor inte är någon raketvetenskap. Vad jag undrar över är om felet är unikt eller om Penta försöker mörka att felet finns. För den som undrar fanns vare sig vatten eller föroreningar i filtren och den kemiskaanalys som gjordes på dieseln visade inga värden som skulle förorsaka att spridarna felade. Det är just det som är pudelns kärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selis -- tack för ytterligare förklaringar. Berätta gärna hur det går med din motor framöver.

Jocke -- lägg av. Har du ens läst det du citerade? Jag citerar mig själv, med ändring till VERSALER (övriga markeringar fungerar ju inte i nya versionen av detta forum) så att DU kanske förstår att det jag skrev är en åsikt baserat på det lilla som Selis då hade berättat:

...Men Selis VERKAR ha huvudproblemet att han har anlitat ett dåligt båtvarv. 105 dagar på varv utan att hitta felet, när motorn BORDE ge digitala felkoder? Någon felkod BORDE de väl få ut, annars är väl steg 1 att fixa så att motorn ger felkoder?

UTAN YTTERLIGARE förklaring så tycker jag inte detta VERKAR...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selis, funderar på det du berättar. Du skriver i ditt första inlägg att läget nu är detta: Några dagar senare gick den inte att starta igen. Där är jag nu. Om jag fattar rätt så ligger din båt vid sin egen bryggplats nu och startar inte. I så fall finns det andra tänkbara orsaker som inte direkt har med motorn att göra:

(1) STARTBATTERIET: gissar att det har varit många startförsök under de 105 dagarna med dålig laddning. Så kanske har startbatteriet nu tagit så mycket stryk att det i höstkylan inte längre klarar att starta motorn?

(2) STARTSPÄRR: om du har en sådan, så har jag hört andra båtägare som har haft problem med larm och startspärr. Kanske har du så grym otur att det är ett fel där istället?

(3) OVANA: det är inte så lätt att starta en Volvopenta med startspärr. Min måste batteri, startspärr och EVC aktiveras i rätt ordning, annars måste jag börja om från början (slå av och på startbatteriet först).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit lite extra roligt om Selis lämnat in båten till Micab på Lidingö!:-) .. Att en båt ligger på varv i totalt 105 dagar har nog inget med antal timmar för felsökning och reparationer ! Behöver inte heller betyda att det är ett dåligt varv , som du vill få det till. Du nästan ifråge sätter Selis förmåga att välja service ställe ! Hoppas nu Selis ,att ditt motorproblem får en smidig lösning ! Lycka till ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fascinerande läsning. Jag tycker att utgångspunkten för denna diskussion om en dieselmotor som varvet behövde 105 dagar för att fixa är just att det är en diesel.

Det jag lärt mig är att det som är fantastiskt med Rudolf Diesels uppfinning är just att konstruktionen är så enkel och därför är den så driftsäker. Högt tryck gör att bränslet självantänder, så därför behövs bara att motorn roterar och bränsle sprutas in, så fortsätter motorn att gå.

Så hur kan felet vara svårt att hitta?

det varit något fel på spridarna -- jag tycker detta verkar orimligt. D4 har 4 cylindrar och det sitter datorstyrda insprutningsmunstycken på varje cylinder = 4 spridare. Du skriver att motorn tidigare fungerat helt utan problem, men sedan plötsligt startar den inte alls? Då skulle det ha blivit fel på alla 4 spridare samtidigt?

Smuts i bränslet vore logiskt, det skulle täppa till bränslefilter och/eller spridare. Men du skriver att de har testat bränslet och inte hittat något fel.

Fel på batteri eller startmotor vore möjligt, men det skulle varvet ha upptäckt direkt.

Återstår fel på datorerna eller kablarna, fel i elektroniken. Du skriver att varvet testat att byta ut en styrbox trots att den inte gav någon felkod. Men att varvet påstår att det inte är något fel på elektroniken. Tro dem inte är mitt tips, håller med de andra som skrivit att det är den mest rimliga förklaringen som finns kvar. Ring runt och leta efter varv som har någon som är duktig på VPs dieseldatorer, be dem kolla alla kablar, hela elektroniken.

Motorn är från 2005 skriver du, så den är 7 år gammal. Jämför med en 7 år gammal bil med problem med elektroniken -- valet är väl ganska enkelt: skrota bilen eller betala för att få ny elektronik. Då hjälper det inte att gnälla t ex Mercedes borde skicka hit en tekniker som gratis fixar min bil. Ursäkta att jag är hård, men det är din båt och du måste betala ett varv som klarar att fixa så att dieselmotorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Davidlus - temat har inget med vad jag är villig att betala utan det faktum att motorn stannade utan uppenbara orsaker och jag undrar om någon annan upplevt motsvarande driftstörning. Hade det varit en Mercedes och felet unikt dvs aldrig tidigare inträffat är jag säker på att Stuttgart intresserat sig även om bilen hade några år på nacken. Kör nämligen Mercedes när jag är på land sedan flera år och har lärt mig uppskatta MBs ambitioner med nöjda kunder. Just det faktum att spridarna fastnade (3st)är bara otroligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selis -- det är något som inte stämmer ihop hos dina inlägg i denna tråd. I det första beskriver du felet enbart det var något fel med spridarna... Några dagar senare gick den inte att starta igen. Men syftet med det inlägget verkar mest vara att klaga: Man struntar i oss.

I det senaste påstår du istället att orsaken är Jag undrar om någon annan upplevt motsvarande driftstörning.

Vilken då? Jo, där ger du ny info spridarna fastnade (3st)

Hur då fastnade? VAR det smuts i bränslet så att de kletat ihop? Eller VAR det fel på elektroniken i spridaren? ELLER glapp i kablarna? Vilken driftstörning är det som du undrar om någon annan har haft?

Det är också DU som nu påstår att felet är unikt -- så då har du ju redan svaret själv, unikt betyder att ingen annan har råkat ut för det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hjälp snälla... börjar rubriken på denna tråd. Men Selis... Det verkar inte som du vill ha hjälp?

Du har åtminstone inte svarat på något av de tips som du har fått, så jag undrar också varför du skriver i denna tråd.

Hur har det gått med din båt, har du provat något av tipsen? Har du startspärr?

Eller har du lyckats starta båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag beklagar att jag kanske varit otydlig och heller inte svarat på alla tips, men självklart vill jag få råd och tips.

Motorn stannade efter att ha körts i ca 1 timme och gick då på tomgång. Alla filter byttes och bara spår av lite vatten fanns i första filtret och inget annat. Jag fick tipset att det kunde vara ljuvluft i handpumpsmembranet, så hela den enheten byttes. Jag fick sedan varvshjälp att kontrollera om det fanns några dolda felkoder (Vodia) och som inte blinkades ut på min panel. Inga koder fanns. Bränsle kom fram till spridarna vilket kontrollerades genom mätkoppar på spridarreturen samt traditionell avluftning gjordes. Jag har ingen startspärr. Jag har full spänning fram till startmotorn och har återladdat vid behov. Efter att varvet gjort en hel del felsökningar, också haft kontakter med andra Penta.kollegor, kontrollerades spridarna som då inte släppte igenom något bränsle. Jag har inte exakt fått reda på vad som gjordes åt spridarna annat än att man bl.a bytt någon nål samt att man gjort rent dom med ultraljud (där är jag alltså osäker). Efter monteringen startade motorn klockrent och kördes en bra stund för säkerhets skull. Jag hämtade båten och då gick den perfekt. Fyra dagar sedan var det dags för uppdragning och då fick jag igång den med viss tvekan. Den fick gå på snabb tomgång (ca 1200varv) under en 15-20 minuter. När jag sedan drog ner till neutralen började den hacka och dog igen. Den gick sedan inte att starta helt utan hackade på kanske 2-3 cylindrar. Den kemiska analys som gjordes på dieseln, innan spridarna återmonterades, visade att dieseln var helt ok. Båten bogserades tillbaka till varvet och där har man nu för säkerhets skull pumpat ur tanken. Motorn har vid flera tillfällen körts från dunk, men då har det inte hjälpt till start. VolvoPenta är nu involverad och om felet är unikt eller inte får jag säkert reda på. Jag skulle självklart vara lugn om det ändå visade sig vara bränslet som spökat då ju det är ett alltmer känt problem. Det kan ju också vara ett elektronikproblem som stör spridarna men inte ger några felkoder. Det är ju annars konstigt att spridarna samtidigt lägger av. Jag lovar att återkomma när jag får reda på vad som hänt. Det positiva är att de flesta D4/D6 verkar vara riktigt driftsäkra då ju väldigt lite finns att läsa på bl.a annat denna blogg. Det kan kanske låta märkligt för en utomstående att jag har förtroende till de varv jag anlitat, men det har jag. Jag vet att dom kan det mesta och jag måste vara ödmjuk inför det faktum att felet för dom och deras kollegor verkar nytt och okänt. Det är inte alltid lätt att vara systematisk när systemen blir alltmer komplexa.För mig som  lekman verkar felet unikt, men kanske är det inte så. Jag får se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klarläggandet angående historikens detaljer, fel på flera elektronikstyrda spridarventiler samtidigt är osannolikt men tycks alltså här ändå vara fallet.
(Inget fel på bränsle-analys eller flerfaldiga försök med körning ifrån dunk tycktes hjälpa. Däremot så har ultraljuds-spridartvätt haft viss positiv effekt, kanske är elektronikens - förmodligen elektomagnetiska - styrkraft på spridarna alltför svag för att krossa mindre smutspartiklar??)

Vete kattzingen, men nyfiken på upplösningen blir jag ju. ;)
Kanske kan du rent av mejla firman en länk till denna tråd, bara som ett litet varsel om att fler än du numera otåligt  väntar på nyheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Selis :)

Värdefullt att du ger en så tydlig och detaljerad beskrivning. Lärorikt för oss som är amatörer och hittills inte råkat ut för så krångliga problem. Häpnadsväckande fel.

Hoppas verkligen att de lyckas få ordning på din D4 permanent. Som sagt, berätta gärna hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara dålig spänning t.ex.

Kunde vara bra att ha koll på den vid förarplats, t.ex med en multimeter och en sladd från matningen till elektronikenheten. Med kopplingschema  skulle koll direkt inne i elektronikboxen kunna ordnas och avläsas på en till voltmeter.

Det är alltid svårt att hitta fel i ett större system där många faktorer spelar in. Slutresultatet av många fel kan bli en stillastående motor. Just när felet inträffar är det bra att ha så många parametrar som möjligt förstås. 

Nya fel är det värsta för verkstaden. Har själv i servicejobbet med skrivare råkat vara den första att hitta ett fel och då har man fanan extra högt hissad. Att meddela ett fel vidare finns  i mitt fall ofta ingen kanal för men detta är ett av de viktigaste återmatningarna till tillverkaren. 

Den tillverkare som inte är intresserad av denna kommunikation ramlar snart ur ledet och får börja med nåt enklare att tillverka. Det är med stor produktion och ständig hörsamhet om kvalitet som en produkt småningom blir fulländad.  Ständigt nya modeller är en störning då minsta ändring påverkar den långa kedjan som aldrig får brytas för ett gott slutresultat i detta fallet en fungerande motor. 

Tror nog att Volvo Penta tar hand om detta men viktigt för dom är att veta att det inte är osäkerhet om spänningsmatningen t.ex. Eller installationen i motorrummet. Det ska helst vara som på provbänken på VP kan jag tänka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK Selis, schysst att du tog dig tid att förklara alla detaljer. Hoppas att du förlåter att jag var grinig i morse, men då förstod jag inte din felbeskrivning.

Nu förstår jag verkligen att du är frustrerad. Det du beskriver är ett konstigt mellanting, som inte verkar passa in varken som elfel eller bränslefel...

Elfel -- Nej, varför dyker det då upp igen gradvis: När jag sedan drog ner till neutralen började den hacka och dog igen. Den gick sedan inte att starta helt utan hackade på kanske 2-3 cylindrar.

Bränslet -- Nej, inget har fastnat i filtren utom lite vatten, bränslet är testat, bränslet är bytt.

Det enda jag kan komma på är att varvet eller Volvopenta skulle ställa upp med en annan D4 bredvid och sedan flytta över en del i taget, från din motor till den fungerande motorn = flytta  och byta ut en spridare, testköra, flytta över en styrbox, testköra, flytta över kablar, testa, köra den andra D4 med ditt bränsle, testa, och så vidare -- till slut har de flyttat över allt som får motorn att gå, men innan dess BORDE det vara en del som flyttas som gör att den andra D4-motorn lägger av. DÅ vet ni vilken del som orsakar felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...