Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TjippmanTjotta

Segla i värmen men få svalka i ruffen. Hur?

Rekommendera Poster

Halvgamla är vi. Och halvsjuk är jag, men jäklar i min låda: -Nu ska här seglas!

I augusti tar vi kurs mot europas kanaler och Medelhavet. Ett år är tanken, med övervintring
hemmavid de 3-4 värsta vintermånaderna. Båten är en välutrustad o trygg orustseglare, men ett problem måste lösas:
Jag har hjärtproblem och måste kunna hålla svalt (18-23 grader), om inte i hela båten och hela tiden, så åtminstone nattetid och i förpiken där vi sover.

Vi har landström, och 6x120 Ah, 12 V marinbatterier, varav 3 är i förbrukarbank. 4x40 W solceller. Ingen separat elgenerator.

AirCondition via landström i marinorna är ju en uppenbar lösning, men vi avser att ligga mycket på svaj i vikar och vass...och 2-3 dagarsseglingar över öppet hav.
 

Helst bara en teknisk lösning ombord, men hur gör man??
Någon med erfarenheter därute??

Jag har tidvis bott i varmt klimat och alltid föredragit stora takfläktar före nedkylning. Men nu krävs alltså säkning av ombordtemperaturen. Det räcker inte med enbart avfläktning av gubbjäveln!

 

Alla erfarenheter mottages med största tacksamhet!!!        /Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget bra svar. Ingen egen erfarenhet. Jag har dock läst en hel del på nätet. Alltså... en AC räknas som det som drar mest el av allt man har ombord - en induktionshäll inräknad.

Men följande tycker jag spontant:

- Klart du ska ha en AC, det är ett måste för dig, uppenbarligen? Köp och installera!
- Den drar mycket så när du kommer till landström måste du har en bra laddare?
- En kombinerad laddare med inverter är väldigt flexibel ( tänker på Victron Multi här )

- Ändra i din installation av batterier så du har bara ett batteri för motorn ( behöver du mer kräm så installerar du självklart en brytare som kopplar ihop bankarna alternativt ett Blue Sea automatisk relä med inbyggd fjärrkontroll )
- Kan du få in flera solpaneler? kan du få in fler batterier?
- en fristående generator ( typ en 2KVA Honda ) som du ställer på badbryggan väsnas inte så mycket att du avstår... den kostar en tiondel av en fast installation i båten och ger precis så mycket att den driver en AC - det har jag läst på forum för husvagnar... de gillar Hondan! Fördel med att koppla en sådan här via en Victron Multi, dvs 230V, är att du laddar batterier samtidigt...

Allt annat är stora och kostsamma installationer bedömer jag. Ska alltså förtydliga, på det viset får du samma installation vare sig du är i marinan eller ligger själv. Samma sladdar så att säga, du ändrar inget utan slår bara på AC´ n och njuter... 

Återkom gärna med lite fakta om AC - fåtal här vet något om sådana grejor? Har du tänkt köra AC på 12V eller direkt på 230V till exempel? 



Senast ändrad av Funkis | 08 november 2011 | 10:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En person på ett annat forum tpisade om följande för kylboxen, att man använde en stor färskvattentank (för förbrukning som ändå fans) med rörslingor i botten till värmeväxlaren för kompressorn.

Vanligt utomlands är tex sjökistor eller yttre rörpaket, typ kölkylare. Bäst verkar de vara som består av många fina rör men det fungerar även med ett långt koppar rör om man dimmensionerar det rätt. Det finns även kompakt kylare av kapilärtyp med metallcinter men vet ej hur effektiva de är för detta. Men annars borde ett par sådana nog fungera om de går att seriekoppla.

 

_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid torr värme, som vid Medelhavet sommartid, fungerar avkylning genom avdunstning av vatten, alltså utan kompressor (men med vattenpump och fläkt). Kylanläggningar som arbetar med denna princip drar obetydligt med el och finns att köpa genom husbils- och husvagnshandeln. Men jag kan tänka mig att din begränsade tillgång till sötvatten utgör ett hinder för denna lösning.

Vid resa i Afganistan i min ungdom (1964 - 1965) såg jag en finurlig lösning på problemet. Man hade ersatt den vägg i huset som var vänd mot den nästan permanenta ökenvinden med ett tjockt lager palmblad och på palmbladen öste man upp vatten någon gång per timme, med resultat att man nästan huttrade inomhus trots mer än 40 utomhus. Ngt liknande borde gå att ordna ombord, med en lämplig väv uppspänd på däck vid ingång till kajutan och en fläkt?

aake 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aakeoe:
Den afghanska metoden kan kanske vara problematiskt för just båtar, luften bör tydligen vara riktigt knustorr för att inte ge alltför fuktig inneklimat? Men som sagt, kanske nån sorts tvåstegs evaporative cooler skulle fungera?
http://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler

Har f.ö. tidigare funderat lite löst på en enkel pilsnerkyl, men förkastade idén bl.a. för sötvatten-åtgången.
I kamelkaravaner* användes tydligen oglacerade dricksvatten-lerkrus där vattnet sakta trängde ut och avdunstade. Så vattenåtgången är nog inte så stor ändå, om man kan slösa vatten på kylning i ökenkaravaner?
Har man ett poröst kärl med vatten så är det väl bara att lägga i pilsnerflaskorna och vänta. Samt se till att vinden blåser på kärlet och måhända helst också skugga det.
Borde nog funka, iaf om det är törstdrivande gott torkväder?? ;-)

Mvh Thomas

Edit, ev minneslucka:
*) Om det nu användes i karavanerna, kanske var det bara i oaserna med bättre vattentillgång?

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 08 november 2011 | 13:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oglaserat lerkrus fungerade bra för att hålla dricksvattnet svalt i ökenvärme. Obetydlig vattenförlust, men duger inte för att kyla annat än vattnet i kruset.

 

aake

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du kommer att ha det med frys/kyutrymme men ett knep jag har när det är för hett är att ta med mig några kylklampar inlindade i tyg (tex ett kuddöverdrag) till sängen. Fungerar ganska bra och kan användas tvärt om - man hettar upp dom i varmt vatten om det är kallt och har som värmekrus.

Några som har luftkonditionering ombord (naturligtvis) är Arne och Helena Mårtensson på Yaghan. Men dom har ju också minst ett stort elverk ombord. Kanske kan du hitta något om erfarenheterna av detta på deras blogg http://yaghanvoyages.blogspot.com/
 

Där hittar du också massor av film från jordenrunt-seglingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikar o vass låter som Mälaren och Ostkust. I Medelhavet är det mest hamnar i vikarna som är naturligt skyddade. Dom blir bebyggda hamnar i första hand tyvärr och så har dte nog varit sen Paulus reste runt. Det finns förstås undantag så där kanske luftkondioneringen drivas med generator som du redan fått tips om.

Vi gjorde en resan förra sommaren till England och Frankrike och Holländska kanaler. Välutrustade med ankare och kätting som inte användes mer än ett par gånger. Den ena för att testa ankaret som vinstallerat på vägen. Den andra för att orientera oss efter grundkänning då leden på vårt gamla kort försvunnit efter igensandning. 

Frågan är om du kan använda motorn som alternativ till en bensingenerator. Det blir ju en del körning i kanaler och det kan bli rätt varmt på land. Men det kanske är OK utomhus med fartvind, den kyler ju. 

Vi åkte med familjen ett par gånger i en skäpbil och hade några sömnlösa nätter i syditalien mitt i juli. Gick ju bra dagtid och om motorn fick gå med AC:n som effektivt kylde även sovutrymmet men några minuter efter att motorn stoppades blev det tvärvarmt igen. Vi försökte att ersätta lakana med våta handdukar men de kylde inte så  bra. Allt blev vått och kladdigt istället. Nattetid på sjön tror jag det blir acceptabelt ändå om man har myggnät och kan ha helt öppet. 

Du har ju ändå nästan alltid möjlighet till brygg-el. Kan ibland vara begränsad effekt menn  det kan du nog jämna ut med batterierna. Om inte AC:n är tvungen att gå hela tiden förstås. De minsta AC:erna, 700W eller kanske ännu mindre.

Det är ju ändå inte hela båten du ska kyla så en ganska liten AC borde räcka. Man kan ju också minimera ett litet utrymme, t.ex med en mellanvägg, draperi eller riktigt minimalt om man sover i ett tält i ruffen. Typ vindtunnel.

Annars tror jag att även den minsta AC:n för 12V kan duga för förpiken och sänkning några grader. Ska googla lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl ett litet elverk som man bygger in där det finns plats som driver ACn när det behövs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni är fanta fantastiska!!

Jag försöker svara alla i samma pratbubbla:
-Ja!!! Att segla omkring i medelhavet med massa bananblad surrade på lovartsidan och med
ett gäng blöta lerkrukor med pilsner i på fördäck. Sånt gillar vi!! Vem vill egentligen segla omkring i
en tristvit seglare med blå snobbrand (nåja. röd i vårt fall..).
Man borde väl ha ett kamelskrälle som trampar runt på däck o driver div pump- och fläktanläggningar!
Kamelskiten kan man ju elda med när det blir för kallt i förpiken!!?? cool

F.ö låter förslaget från Thomas-1 lovande. alltså tvåstegs avdunstningskylare (evaporative cooler) fantastiskt med den mycket låga energiförbrukningen i den tekniken. Frågan där är väl om vi kan använda vårt sötvatten i processen. Vi har 700 liter i tanken. Blir inte det uppvärmt då...ruttnar????

 

Jag startade samma tråd på sxk.se/medelhav, vilket gav följande förslag från Tom på s/y Monsun:

===================================== början citat =====================

Hej !
Ombord på Monsun har vi en motorrumsfläkt monterat i förpiken med en 90 mm luftslang ned under durken.
Den drar upp den kallaste luften vi har ombord, den under vattenlinjen och blåser ut den i förpiken, där vi sover.

När det är 40 grader ute kan vi få ned luftemperaturen i förpiken till nära vattentemperaturen där vi ligger, oftast till ca 25-29 grader under den varmaste sommarperioden..Alltid något !
  /Tom
 

8 nov 2011 kl. 16:37 - Thomas Hedmalm

Hej!
...inte illa ..inte illa. Och så enkelt och strömsnålt!
Men är det inte lite riskabeelt och ligga och dra i sig lägstaluften ombord,
kanske man kunde ha en enkel värmeväxlare emellan???

Undras om det finns andra lösningar för att utnyttja havsvattnet?
Tex att köra en kylkompressor/värmepump baklänges och utnyttja värmeskillnaden mellan
ruffluft- och vattentemperaturerna.
I en normal bergvärmeanläggning brukar man ju få tillföra 3 enheter elenergi (för att driva värmepumpen) för att få ut 10 enheter värmeenergi.
Men jag tänker kanske fel här...
(som Blandaren skrev: Han är inte dum. Han har bara otur när han tänker.)

Fler erfarenheter och ideer därute...??

/Undrar Thomas med besättning
=================================== slut citat =======================

Elverk då?
En liten Honda ombord/på bryggan/i skogen. Tja, bjuder mig emot att släpa omkring ett helt elverk, troligen då 2-takt bensinare för att få ner vikt, volym och pris? gillar inte bensin i båten och vill bara ha ett bränsle ombord (vi har tex. dieselvärmare, dieselspis och dieselugn ombord).
Men detta skall jag naturligtvis kolla upp pris/funktion på. Kanske blir nödvändigt. Men hur gör man på svaj och på havet då??? Återstår att lösa! (jaja, elgenerator ombord..)

En AC blir kanske lösningen, men allt som är strömsnålare/effektivare vill jag överväga först, och ett
exempel står det lilla vassa marinteknikföretaget OZmarine i Göteborg för.
Deras lilla OZ-cooler, en vattenkyld termoelektrisk värmepump -helt utan rörliga delar - är otroligt energieffektiv.
Läs mer här:
http://www.ozmarine.se/Produkter/Swe/ProdukterSwe.html
Jag antar att den i mitt fall måste kopplas till en enkel värmeväxlare och att värmen dras ur förpiken mha en liten tyst fläkt. Dom ska numer ha en värmepump med effekten 100 W, men frågan är hur mycket nerkylning det ger (jag måste nog kunna sänka temperaturen med 10-15 grader ).
 

Finnes fler erfarenheter och förslag?????

Jag lovar att löpande meddela mina findings, och senare, hur vår slutliga lösning blev.

 

Navigare NON necessee est! ...man kan strunta i allt tjafs och TV-segla i stället.
Nu ska jag kolla in havsseglingsvideorna som nämndes i ett av inläggen...
/Thomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....

Fr info saxar jag in delar av den snarlika tråden från Medelhavsseglarna på www.sxk.se.
Det är Anders Rydin (s/y Ellinor) som skriver:

======================================= citat börjar =======================
8 nov 2011 kl. 18:56 - Anders Rydin 
Hej, efter många år i Medelhavet och några år i Karibiska sjön har vi kommit fram till att vi vill minimera allt som gör oss beroende av land och marinor. Det enda vi behöver tanka är diesel och gas numera.

Vi gillar också att dyka och då behöver man en kompressor om man vill hålla sig borta från land. Och watermaker till att skölja dykgrejerna med. Allt detta drivs med en rejäl batteribank som vi fyller på via en dieseldriven generator. Av vad jag förstår har du 360 A startbatterier, Vi har bara 50 A (Optima) till en Yanmar 100HP. Reserven till startbatterier har vi från startbatteriet till generatorn och förbrukarbanken.

Vi har tom rationaliserat bort solceller och vindgenerator. Alla system ombord (segel, winschar, centerbord) drivs av hydraulic och när vi seglar har vi en släpgenerator och med den är vi i stort sett självförsörjande på el.

Så vad jag skulle göra är att installera en generator om du har utrymme och på så sätt alltid kunna driva din AC som jag förstår är en livsnödvändighet för dig. Vår avsvalkning sköter vi med 24V fläktar på strategiska ställen.

För oss har det betytt oberoende, lyx och frihet
8 nov 2011 kl. 23:16 - Thomas Hedmalm Ta bort   Redigera

Hej!
Jag båtens elsystem slarvigt. Vi har 6 st x 120 Ah, 12 V: 
1 startbatteri, 3 förbrukar, 1 bogprop, 1 förlig ankarvinch.
230 V inverter finns som ger max 450 Watt. Landström, bra laddare.
4x 45 W solceller för underhållsladdning av batteribankarna.
Vi har enbart diesel ombord (motor, värmare, spis, ugn).

Jag kommer att skanna av marknaden för elsnåla, alternativa kyllösningar.
Det är kanske ändå så att vi måste installera en dieselgenerator och en liten
A/C för båtbruk. Vet inte om generatorn får plats någonstans! Den ska väl
husera i eget, välisolerat utrymme?
Vi får se vad det blir...

Vad har ni för generator? Placerad var? Låter mycket?
Kanske har ni nån blogg/hemsida som beskriver ombordlösningar...??

Bästa hälsningar,   /Thomas

9 nov 2011 kl. 02:16 - Anders Rydin 
Vi har en Mastervolt Whisper 3,5Kw. Den kan man ställa var som helst. Ja, den låter mycket trots namnet, men man behöver ju inte ha den igång när man vill njuta av tystnaden. Vi kör 1,5 tim varannan dag när vi ligger stilla så det är OK för oss.

Min erfarenhet av halvlösningar är att det snarare snarare begränsar än ger fördelar. Om A/C är centralt skulle jag prioritera en fullödig lösning. Då slipper ni att alltid fundera på detta .Det skulle nämligen jag göra i er situation.

Vår hemsida är www.hmpge.com/ellinor, och vill du ha en egen hemsida/blogg är det bara att beställa en likadan, antingen via Medelhavsseglarnas hemsida eller på www.hmpge.com

Och tänk på att seglarlivet har stora inslag av felsökning, underhåll och väntan på reservdelar. Förenkla så mycket du kan.
 

================================== citat slut ===========================  
 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Tack för en mycket spännande tråd att följa!

Som Funkis var inne på i ett tididare inlägg skulle jag definitvt fundera på att planera om batterierna.

Om jag förstod rätt av det du saxade in så har både winschen och bogpropellern helt egna batterier. Det verkar inte optimalt då de knappast utnyttjas till max.

Jag skulle sätta ett ellet max två som startbatterier och resten till förbrukning. Varken winshen eller bogpropellern använder du utan att ha motorn igång (i alla fall inte mycket) så dessa skulle du kunna ha på vilken bank som helst, jag skulle nog sätta dem på förbrukning, men någon annan mer erfaren kanske har bättre tips angående detta.

  /Marcus



Senast ändrad av rejas | 09 november 2011 | 09:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolerado använder tydligen principen indirect evaporative cooling.
Filmsnutten i sajten visar en bjässe-anläggning för 280 kvadratmeter (ca 650 m^3). Drar tydligen eleffekten 600 W, alltså tiondelen av en motsvarande konventionell. Sägs kunna sänka tempen från 49 grader till 18,5 utan att öka luftfuktigheten inomhus. Drar ca 15 liter vatten i timmen och verkar  inte oväntat funka bäst i torr luft.
http://www.coolerado.com/products/how-it-works/

Tekniken verkar gå att skala ner ända till fritidsbåt-storlek, men blir kanske ändå rätt klumpig att ha på däck? Sen är väl som sagt havsluften ofta fuktmättad, men avfuktare och ökad storlek kanske delvis kan råda bot på det?? (Håller nog f.ö. själv också på traditionell teknik i detta fallet, men men.)  

Som jag begriper saken så kan alltså tempen sjunka t.o.m. under vattnets temp, i såväl pilsnerkylaren som cooleradon.
Ganska märkligt egentligen eftersom tempskillnader alltid driver naturliga värmeenergi-transporter i stillastående vätskor och fasta material. Värmeenergi-transporten avstannar därför alltid vid en mellanliggande jämnviktstemp.
Krånglig termodynamik, men i grunden kan nog trixet uppfattas som att främst vattenmolekyler med den högsta värmerörelsen lyckas bryta sig loss och avdunsta. Så efterhand kommer de coolaste alltmer i majoritet, nåt sånt?
Restvattnet i båtens tank borde väl då snarast bli svalare men behöver knappast påverkas alls om så önskas, för man kan ju eventuellt sätta en liten fristående reservoar emellan? Som sen bara fylls sporadiskt vid behov ifrån huvudtanken??

Men skulle det lik förbaskat börja ruttna så får du väl göra som ostindiefararna, alltså blanda i redigt med brännvin. ;-)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan självklart inte säga vad du behöver rent medicinskt men prata med din läkare om det. Men frågan är om du verkligen behöver AC som drar massor med ström.

De flesta båtar har för lite och för dålig ventialtion. Att det bir varmt och kvavt både natt och dagtid i båtar beror på att  bristen på luftcirkulation. För faktum är att det är sällan i Europa som temperaturen nattetid är över 23 grader

http://www.medeltemperatur.se/frankrike/nice

Börja därför med  att göra en bra ventilation i båten med hjälp av intag och tex. ventilatorer med solceller som ladas under dagen.  Då får du det betydligt behagligare och på köpet en lägre temperatur. Praktikst Båtägande skrev om det i år (minns ej vilket nummer, kanske ngn annan vet.?)  De tog då också upp den sk kallaväggens princip för ventilation. som kanske är en enklare lösning som inte drar massor med el. Se.

http://www.seniorseglarna.se/teknik-filer/kalla.htm

Tänk också på vindens kylande effekt, en liten 12-volts fläkt som blåser på en när man ligger och sover svalkar skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...