Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mambo

Var gör jag av gammal giftfärg?

Rekommendera Poster

Jag tänker avlägsna min västkustkvalité-bottenfärg nu när jag har båten på land. Tänkte täcka marken med något för att samla upp den färg som tas bort. Vart tar man färgresterna? Risken är väl att den lokala återvinningscentralen slår ifrån sig och att man måste slutförvara de giftiga färgresterna i något bergrum tills en kommande generation uppfunnit någon metod att neutraliserat färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det fungerar i Stockholm men i Göteborg tar återvinningsstationerna emot det, har själv lämnat en plastkasse full med flagor och skrap för ett antal år sedan. Ring och hör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De festa återvinningscentraler har en avdelning för farligt avfall. Vad jag vet så är enda begränsningen explosiva ämnen, annars ska de ta emot allt. Bottenfärg är ju inte speciellt giftigt per...jag tror dock att miljödebatten gjort att många människor tror att vi åker omkring med typ nervgas under båtarna...så är det ju inte, giftigheten ligger i biocider som är skadligt för organismer men för oss människor är det inte speciellt farligt. Självklart ska man vidta skyddsåtgärder vid hantering av produkterna men det krävs ju inte hazmat-utrustning, typ CSI, direkt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenfärg med koppar kan man nog anse som mindre giftig för människan då vi har förmågan att ta hand om denna tungmetall. Men så finns det bottenfärger med bly och denna typ av tungmetall lagras i människokroppen.

Sedan finns det de med tennföreningar, t.ex. Tributyltenn och detta är ett gift som inte är trevligt då det påverkar hormoner i människkroppen och kan störa reproduktionsförmågan.

Finns sedan ett antal mer ämnen som inte hör hemma mer än på återvinningsstationer.

Så därför är det dumt att nonchalera bottenfärgers giftighet.

Förutom att ta väl hand om det man skrapar eller slipar bort bör man använda skyddskläder och mask.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...