Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
krypsocken

Uttern S56 2004 gelcoat problem

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nyligen skaffat en begagnad Uttern S56 från 2004. Den har gelcoat problem på några områden tex styrboard akter där det tidigre satt ett utern emblem.

Det ser ut som vita porer i den blå gelcoaten.

Är gelcoaten helt enkelt för tunn och det är den vita plasen under som tittar fram? Man kan fortfarande se var dekalen satt varför jag inte tror att all gealcoat är bortslipad/polerad.

Det finns liknande problem på ovansidan fast då med svarta porer i den vita gealcoaten, dessa minsakade när jag tvättade med högtryckssprutan.

Kan det vara så att det sitter tex vit polish/autosol kvar i porer?

 

MVH Krisoffer

 

 

 

post-10020746-1394236867,9555_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är inte gelcoaten som är tunn utan det är microskopiska porer i gelcoatens yta. Tyvärr inte mycket man kan göra åt det, börjar man slipa eller polera hårt blir det bara värre.

Porer i det vita syns ofta inte när båten är ny och ren men när smuts samlas i porerna blir det svarta prickar.

Enklaste sättet att snygga till det är att använda infärgat vax, det maskerar detta fenomen nästan helt.  

/Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag misstänkte att det var så, problemet blev värre när jag la på vitt polermedel och sedan vax.

Tips på bra färgat vax och ngt rengöringsmedel som är effektivt på vaxet/polermedlet i porerna?

 

MVH Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...