Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ljunghall

Hur tvättar man motor och motorrum?

Rekommendera Poster

Det känns som att man vill tvätta motorn utvändigt före nästa säsong, liksom motorrummet. Finns det några specialknep eller blri det till att putsa med avfettningsmedel och trasa?

Det gäller två Volvo Penta i en Storebro34.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda miljöavfettning och ljummet vatten, suger upp det med grovdammsugaren för att slutligen dumpa på miljöstation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man gör på samma sätt som när man motortvättar en bil: kall motor, skydda fördelare och andra känsliga elkomponenter, spraya på riktigt med avfettning (vilken typ avgör samvetet), gärna lite skrubbning med diskborste, spola av med så hårt tryck man orkar städa upp (det stänker ju en hel del) och sug upp vattnet. Avsluta med att varmköra motorn så att allt kvarstående vatten ångar bort.

Jag har idag sprayat en hel burk 5/56 över hela motorn (som var helt torr) för att ge ett skyddande skikt över vintern. Tvättar bort det i vår innan första start.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stark lösning med yes diskmedel och en omgång med en diskborste fungerar mycket bra och är billigt, frågan är ju vart man sedan skall göra av vattnet man spolar av med, det är där miljösamvetet kommer in.



Senast ändrad av MartinX | 06 november 2011 | 21:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det gammal olja som ska tas bort rekommenderas wd-40, snällt mot oringar och en bra skitlösare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grovremt fungerar utmärkt i motorrummet. Brukar blanda 50/50. Sedan skrubba lite löst med borste om det är grov smuts annars bara spola av med vatten efter.

Det är sånt som man brukar tvätta fasaden på hus med.

Använd det inte på den blanka och fina gelcoaten i och utan på båten, sitter det för länge kan det bli fula gula ränder.

Men i motor utrymmet fungerat det så bra att man tror inte det är sant.

Jotun Kraftvask är ett kraftigt tvättmedel baserat på alkalier och andra biologiskt nedbrytbara råvaro

 

 

 

post-6970-1394236869,9152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättade motorn och  motorrummet i helgen (med avfettning och ljummet vatten). I kölsvinet blev det kvar en geggig svart vätska. Jag försökte pumpa med olika pumpar, men det blev kvar gegga i botten som jag inte kom åt.

Sedan såg jag Flipp760s tips och var igår och köpte den billigaste våtdammsugaren jag kunde hitta (Rusta 400kr) för att kunna testa. Det var helt magiskt. Från svart gegga till skinande vitt i botten på båten på nolltid. Hur kul som helst.

Dammsugaren jag köpte är säkert billigt skit, men går den sönder nu (vilket inget tyder på) så är jag nöjd ändå. Skulle den gå sönder kommer jag köpa en dyrare då det är ett fantastiskt redskap som helt gått mig förbi.

Så skall jag tipsa om ett specialknep så är det en våtdammsugare. :-)

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula lämnar ju garanti på sina grejer så går den sönder inom garantitiden är det ju bara att reklamera! yes

Jag använder också deras våtdammsugare, dock den lite dyrare modellen (599 kr) då jag ville ha automatisk start när man använder den med en elmaskin.  Jag kombinerar med en oljesug för att komma åt där det är trångt och för det sista lilla som inte damsugaren kommer åt. Fungerar ypperligt!

Speciellt oljesugen måste jag säga är grym! På min V6:a samlas en del vatten i små pölar på insuget som är svåra att få bort med dammsugarens stora munstycke. Det blir också alltid lite vatten kvar i kölsvinet efter att jag dammsugit och det tar oljesugen perfekt! Oljesugen är den modellen med en hög vit plastbehållare med ett handtag som skapar undertryck och med utbytbara slangar i olika dimensioner.

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 08 november 2011 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk även på att alltid försöka skydda motorupphängningens vibrations-tassar ifrån alla slag av feta vätskor, deras vulkning mellan gummit och metallen är litet känslig.
Klart bökigt att byta, och tassarna är dessutom otroligt dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...