Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
matsmats

Spisplåt "runt" spritkök

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har ett spritkök i min Saga 27, problemet är att lågorna slickar platsen på sidorna så det blir väldigt varmt där...och sotigt. Jag vill ha  tag på en rostfri plåt som passar och som samtidigt höjer spisen 4-5 cm.

Finns det färdiga att köpa eller är det plåtslagare som gäller? Jag har kollar runt på nätet men inte hittat något lämpligt.

Tacksam för alla ev. tips och råd/ Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller byta kök till något annat, kan förtfarande känna den stickande känslan i ögonen när jag lagade mat på spritkök.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att byta spisen är ju också ett alternativ såklart, sökte lite på dieselspis för jag tänkte att diesel har man ju alltid med sig men då blir det till att slanta upp rejält.

Tackar dock för tipset...alla tips och råd är ju som sagt välkomna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den intensivt stickande känslan i ögonen uppkommer - i mina ögon;) - av nåt helt annat, nämligen glödande ytskikt hos bränslebehållarnas ludd.
Detta undviks lätt genom att s.a.s. fylla på i tid!
[För håller man ständigt behållarna hyfsat fyllda så uppkommer helt enkelt aldrig någon stickande ögonkänsla. (Det är själva luddet i luddburkarna som börjar glöda, något som ger både ögon-irritation plus senare brännarproblem. Ytsotet som bildas på luddytan förhindrar sedan normal förångning, själv har jag f.ö. fixat en särskild kam för att krafsa bort detta. Förångningens mikroskopiskt sett invecklade, och därmed jättestora yta, avgör kort sagt hela kökets beteende.)]

Men håller man som sagt sitt spritkök ständigt någorlunda välfyllt så uppkommer aldrig detta ögonsvid/ sotyte-problem!

Däremot så kan nog stora kastruller/stekpannor avleda lågorna horisontellt så att det bränner trävirket i kökets inbyggnads-kanter? Luktar brandrök i så fall, och lösningen är nog då att - i likhet med mig - fixa nån sorts enkelt plåtskydd där hettan är som värst?
(Själv öppnar jag ett trälock för att använda det inbyggda köket, och lådutrymmets sidokanter är numera försedda med enkla alu-plåtar som dessutom fjädrar ner litet när jag stänger locket. Fungerar alldeles utmärkt för att avleda och sprida stekpanne-lågornas sidovärme. Har dessutom en enkel fjädervåg för att i tveksamma fall avgöra bränsleinnehållet genom vägning. Vill ju enligt ovan förebygga ögonsvid&tändproblem.)

Sammanfattningsvis:
Spritkök är otroligt pålitliga när man väl lärt sig dess små nycker, behöver t.ex. noll vinterunderhåll/ gasläckage-koll. (Att sen effekten är lite svag och att kastruller sotar undertill får man ta. Håll det ständigt hyfsat fyllt och förebygg sidolågors slickande av trävirke, så funkar det fullt okej för sommarens enstaka utflykter.)  Nåt sånt? ... :-)
Har själv ett äldre Origokök men alltså otroligt välfungerande och helt snarlikt det på bilden, ger 800 W till kastrullen vilket väl är någorlunda i klass med elspisars effekt. I just denna sorts kök kan man lätt sticka ner ett kamverktyg enligt ovan och då trimma luddytan till nyskick, ifall man gjort misstaget att köra slut bränslet. Bilden f.ö. snodd ifrån båt-skrotföretaget Båtmats ... http://www.batmats.nu/lager.asp

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 05 november 2011 | 17:26

post-10006646-1394236867,7452_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I min Saga 27 från 1971 har tidigare ägare bytt ut spis och diskho till en hel rostfri bänk med gasolspis och fyrkantig diskho i ett stycke. Funkar bra och är lätt att torka av och hålla ren.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack till Rascal och speciellt tack till Thomas-1 som bemödade sig att skriva ett långt och utförligt mail om sitt spritkök. 

Ja det är förmodligen ett (nej ingen har skrivit det)  lyxproblem att det sotar lite och det bränner lite runt kanterna, men känner dock att jag bör göra något åt det, enkla plåtar kan vara en lösning, kanske kan jag fixa det själv men jag vill ha något snyggt och funktionellt då det är en relativt ny båt (2001)...kan göra mycket själv men vika plåtar är inte min grej (vet av erfarenhet).

Tackar för erfarenheter, tips råd och info, lägger till i min infobank/ Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen i min båt kräver inget eget plåtbockande då det är en färdigköpt enhet.

Det går ju även att beställa måttanpassat från firmor som svetsar i rostfritt, det har en kompis gjort.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar inte mycket pengar att be plåtslagare bocka till ett par slickplåtar och förhöjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://myrablogg.rodarummet.net/#post14

Jag  byggde om köket i min Myra 23 då gjorde jag en låda i plywood som har en luftspalt på ca 3 -4 cm  och klätt med kakel. . Kakel isolerar i motsats till stål somleder värme.

(vill ha kan du få måtten,)  köket har en lucka över sig i ek som ju  är ett hårt träslag som står emot värmel

Det funkar utmärkt, Under sommaren har vi lagat mat och bakat paj och spisen har fått jobba för att göra mat till fyra personer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har nu löst problemet genom att tillverka en träskiva som sitter ungefär i mitten (höjdmässigt)   av spishålet. Då kommer spritköket så pass högt att lågorna går ovanför sidorna och det blir också bättre höjd på det...funkar bra tycker i alla fall jag.

mvh/ Mats

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...