Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Thompa78

Tohatsu som varvar utan att öka i fart?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Tohatsu 50hk enkel 2takt från 2003 som sitter på en Uttern 510 450kg från 1977 som nyligen börjat öka i varv utan att för den delen öka i fart. i början av sommaren gick den jättefint. Men nu när jag gasar så ökar bara varvet i motorn men ingenting händer. Jag har powertrim och ibland när jag höjer och sänker för att hitta rätt vinkel så är det som om hela båten får skjuts framåt. Men nu går den knappt upp i planing och det känns som om propellern suger luft. Någon trodde det var snäckor men jag åkte vattenskidor efter den i september men känner att detta är problemet även om det så klart påverkar planingseffekten.

Tacksam för tips.

Mvh Thomas

 



Senast ändrad av Thompa78 | 03 november 2011 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla propellernavet. Där finns en gummivulkning som kan slira. Fungerar som en koppling som blir sliten. Har du den känslan? Låg effekt klarar propellern utan att slira. Blir sämre och sämre särskilt om du kör på hög effekt.

Testa genom att lägga i växel och vrid propellern för hand. Du får kanske ta i rätt duktigt och den ska inte slira i första taget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och när du gör detta, koppla bort tändkablarna från tändstiften. Det brukar jag alltid göra när jag pysslar med propellrar.

[jag vet att det skall räcka att  ha dödmansgreppet bfrånkopplad, men det känns mycket bättre att samtidigt ta bort tändkablarna]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med beväxningen på skrovet? Båten kan tappa åtskilliga knop i toppfart på grund av att det vuxit på skrovet under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn överhuvudtaget driver så tror jag inte att du han påvisa slirningen genom att med handkraft försöka vriva propellern tunt navet.

Sätt istället en liten färgklick på periferin av propelleraxeln och ytterligare en klick mitt för denna på hylsan/röret genom vilket avgaserna passerar ut. Kör. Om märkena flyttar sig inbördes behöver du en ny propeller eller repa den du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för samma sak själv på lill-båten i somras. Bara att köpa ny propeller så är problemet löst.

Min gamla propeller luktade bränt gummi när jag tog bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för samma sak själv på lill-båten i somras. Bara att köpa ny propeller så är problemet löst.

Min gamla propeller luktade bränt gummi när jag tog bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis den känslan finns när jag gasar. Det är som om när jag gasar så ökar bara varvet och så blir jag orolig och drar av på gas. Jäkligt skumt att förklara att den även vid olika tilltningar börjar varva upp på samma sätt. Kan man inte ta loss propellern och kolla ? Syns det om den är sliten?

Jag har kört mycket båt och vet att det inte är beläggningen som så klart också påverkar men då går den bara båten segare men man känner draget i motorn. så är det inte i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är vid väldigt hög effekt den slirar kan du kanske fortfarande använda motorn med måttlig fart. 

Annars kan du få fram felet om du kör med full gas ett tag. Det blir snabbt sämre och då kan du snart dra runt propellern för hand. Markeringen som du fick tips om här ovan är ett bra sätt att kolla. Nästan alla propellrar har en sån här gummibussning som kan börja slira. Fick själv byta på en lite 8 hk utombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...