Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gunkorp

Varning Volvo Pentaägare

Rekommendera Poster

Någon mer än jag som har problem med Volvo Pentas CDI system. Trots ideliga varvsbesök får jag ofta felindikationer. Varje säsong har motorn stängts av ett antal gånger i öppen sjö. Detta är ju livsfarligt.

Det enda jag säkerhet vet (enligt expertis) är att systemet är överkänsligt. Det är otroligt att det finns motorer på marknaden som plötsligt stannar för att systemet falsklarmar.

Jag har fått rådet att byta motor. Det kostar ett par hundra tusen och jag vet ju ändå inte om den jag får är bättre.

Snart enbart bryggseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert en D3.. Den har VP porblem med.. 

 

Jag har kört 1500 nm med min D4 i år, den har totalt gått 250 timmar - inte ett enda problem :) 

Förra sommaren körde jag 900 nm med en D6, inte några problem med den motorn heller. 

Däremot har VP problem med styrslangarna till DP-H och DP-R dreven där skall man hålla koll! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Jag har hört fler som har samma problem. Grejen är ju att motorn när som helst kan stanna. Jag kan snart inte använda båten längre. De kostsamma verkstadsbesöken har aldrig givit något bestående resultat. Vad göra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med en auktoriserad penta verkstad om det finns uppdateringar för just din motor eller styrsystem, och om det finns några andra kampanjer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Volvo Penta och förklara dina problem, trots upprepade verkstadsbesök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört folk med d3 på Ryds 23 dc som haft problem liknande dina. Tur i oturen att man kör en gammal ad40 b som bara tuffar på utan problem ...å tack vare att den är omodern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kontaktat Volvo Penta. De erkänner inte probemet utan hänvisar till auktoriserad verkstad. De verkstadsbesök jag gjort har aldrig givit något bestående resultat. Jag befinner mig alltså i moment 22.

Jag står ut med alla övriga typer av larm som hela tiden dyker upp ( vatten i bränslet tex fast det inte finns en droppe i filtret) tom att motorns varvtal sänks pga larm bara den inte stannar. Jag kan aldrig vara säker på motorn när det är dåligt väder.

Kan någon förklara varför denna typ av larm som stänger av motorn överhuvudtaget finns. Det blir ett ytterligare riskmoment. . I kombination med ett överkänsligt övervakningssystem borde motorn inte få finnas på marknaden eller så borde Volvo Penta ta sitt ansvar och erbjuda omprogrammering eller utbyte. Ja undrar vad som skulle hända om en allvarlig olycka inträffar pga ett motorstopp orsakat av övervakningssystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har du fått för felkoder när den har stannat då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engine elecrical fault kommer upp dispalyen som regel. Vid felsökning på varvet brukar systemet visa att filter eller givare skall bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varven har säkert kollat detta, men jordningen av motorn är extremt viktig på moderna dieslar. Tappar man jorden eller får dålig kontakt får man precis de symptomen du beskriver. Alla givare svarar med fel värden och databoxen får spelet.... Med vänlig hälsning, Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se mitt inlägg; VP i blåsväder! tror du har samma fel, filterkonsolen till bränslefiltret är felkonstruerad, måste bytas. Detta har VP vetat om i flera år men tigit som muren för att inte få dåligt rykte. De vägrar fortfarande att erkänna problemet och vägrar informera om det. Livsfarligt var rätta ordet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Det enda jag säkerhet vet (enligt expertis) är att systemet är överkänsligt. Det är otroligt att det finns motorer på marknaden som plötsligt stannar för att systemet falsklarmar.)

Undrar om Volvo Penta har med dessa motorer och de relaterade problemen någon utlandsmarknaden, t.ex.: i USA?  Om svaret skulle vara JA, hur är deras GoodWill ..???

Varför inte satsa på utländska fabrikat som kan vara mera trovärdigt? Strunt i VP..

Mvhälsningar,

The Pilot

PS., om ni undrar, så sitter en md 32A i min Nimbus 26! När jag vill färdas fortare än..(8 kts)...då sticker jag till flygklubbencool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en D3 190 som strulade från böjan till slut... Det som gjorde bäst nytta var att byta luftliteret till tubon. Detta är en felkonstruktion. Jag föpte Fultema´ s öppna filter som är ett blått koniskt filter som passar rätt av.. Bara en slangklämma och saken är biff. Det är tydligen så att när filtret blir fuktigt seller får minsta möjliga skit i sig, så räcker inte luftmängden till turbon. Då får man felkoden Electic.... BYT till detta och feel är avhjälpt för ca:150kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var de första motorerna de släppte ut på marknaden som hade för täta luftfilter. Detta åtgärdades ganska snabbt. Problemen med bränslefiltret visar sig först efter några byten, man får dra det hårdare och hårdare för vart byte och till slut måste man byta filterhållaren. Detta upplyser inte Volvo Penta om! Många har fått stopp i livsfarliga situationer utan att veta varför! Volvo Penta vägrar svara på alla frågor om detta. Företaget saknar helt etiska regler och moral hos de anställda i ledningen, något annat kan man inte tolka det som!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gjordes en ändring med ett metallgaller nästats Turbon. Detta motverkade att filtret inte sögs in i turbon vilket kunde ske med pappfiltret som fanns frÅn utgiva ett. Det är dock fortfarande samma dåliga filter lösning idag. Ytan på originalfiltret är för liten så luften stryps tyvärr ! Testa med förslaget om ett koniskt filter typ Biltema edl. Så andas turbon igen och man slipper felkoder och stopp av denna orsaken iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla givare till bränsle insprutningen är 2-poliga och går inte på jorden i motorblocket all komunikation mellan ECU och givare, aktuatorer ( injektorer M-prop ) är 2-polig. dvs, att tempgivare har ref jord från ECU´ n Tryck givare har spännigsmatning ref jord och signalkabel från ECU 

Tänk dessutom på att alla båtar i metall har 2-poligt elsystem, dvs inget - i blocket

dessutom är all ström matning separat till ECU´ .n

( vill inte slå någon på fingrarna, men jobbat med elektroniskt styrda dieslar sedan 96) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte hur det är med Penta men inte alla motorer är dubbelpolig ofta får jag beställa de som dubbel eller en och en halv polig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs vad jag skrev, alla givare och aktuatorer till bränsleinsprutningen är alltid 2-poliga.

sedan finns det 1-poliga vakter/givare till instrumenten,till stopmagnet på mekanisk motor mm, men du är välkommen att presentera ett 1-poligt dieselsprut, ja eller bensin för den delen med tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte men det finns fler delar som inte är dubbel som generator, startmotor mm.

De säljer ju motorer som en eller dubbelpolig eller en och en halv när startmotorn är enkelpolig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åter igen jag pratar om bränsle insprutningen, inte start eller generator

Att dålig jord till en startmotor skulle göra att en motor går illa finns inte på kartan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...