Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
mika06

Oljefunderingar

Rekommendera Poster

Årliga oljebytet ska denna gång ske nu på hösten efter tipps om detta. Denna procedur brukar vara tämligen odramatisk med vanlig oljesug genom hålet för stickan och lite pumpande.

Till min stora förvåning fick jag endast upp ca 7 liter mot de 10-11 som brukar vara brukligt i en AD40. Ingen olja under motorn, inget rykande vid färd eller missljud eller tappat oljetryck på mätaren, ej heller vatten i oljan, vart har oljan tagit vägen?

Kan det vara så att det finns olja kvar om sugslangen av någon anledning inte varit i rätt läge?

Finns det någon oljeplugg att ta bort för att vara säker på att all olja är ur? Hur brukan ni byta olja smidigast?

Som en liten detalj kan jag nämna att motorn tappat kraft unde de senaste turerna under hösten och varvar inte ur som vanligt, tappat ca 3-400 varv och att vattentempen stigit dramatiskt under belastning. Kan det vara så att turbon lagt av och det på något vis påverkat oljeåtgången? Båten är en Saltö 31.

Tacksam för alla tips o trix ang. olja och (ev) turbobyte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma i AD41 för mig. Får ofta ut bara 7-8 liter, och då är oljenivån ändå rätt enligt stickan (det ska gå i 11 liter enligt spec). 

Det ligger väl och skvalpar någonstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt kan man ju tycka. Jag har inte heller märkt något på stickan, vart tar oljan vägen och hur mycket olja kan försvinna innan det börjar bli riktigt otrevligt? Jag tycker nog att jag fått ur mer olja tidigare vid byte.

Finns det något sätt att kontrollera om något tagit skada måntro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt nivå på stickan har den ju inte försvunnit. Den ligger bara och skvalpar någonstans i motorn. Eller så suger pumpen (höhö) som inte får upp allt.

Får jag ur 7 liter fyller jag bara på med 7 liter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte dessa liter ligger och skvalpar  och dessa  3-4 liter har förbrukats på ett eller annat sätt och jag bara fyller på med motsvarande mängd jag pumpat upp så skulle det innebära att jag redan från start i värsta fall fyllt på med 3-4 L för lite. Därav min fundering på oljeplugg så att man säkert vet att all olja är ur motorn innan påfyllning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyll på så att oljenivån hamnar på max, inte mera olja än så i motorn.

Det är inte ovanligt att en del gammal olja blir kvar när man suger ur den. Brukar dock inte vara ett jätteproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är ju inte bra om 3-4 l av den gamla oljan finns kvar i motorn. Har du slang eller rör som du sticker ner i oljestickehålet? Försök måtta med slangen eller röret utanpå för att se hur långt du ska sticka ned för att komma till botten av tråget. Om du ha slang är det inte bra att sticka ned för långt eftersom slangen böjer sig mot botten och sticker uppåt igen. Det brukar allt gå att få upp det mesta.
Kanske står någonstans i tråden, men vet du att du hade fullt på stickan innan du började suga ur?

Hälsningar,
Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fyllt på igen och det gick i 11 liter vilket ska stämma. Jag har också kunnat konstatera att det är olja runt turboanslutningen till motorn (underkant) samt att der ser ut som en del olja fuktat vissa skarvar på motorn i övrigt. Övertryck?

Jag har ingen olja i kölsvinet vilket skulle antyda att oljan åkt ut med avgaserna. Kraften är som sagt borta så en skjuten turbo verkar troligt, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

I ditt fall låter det som att du bara har haft 7-8liter olja i motorn då du fick i 11.

Annars kan det bero på hur mycket motorn lutar i båten.

I manualen till min motor en VP Tamd63p står det olika värden på hur mycket olja som går att får ur beroende just på lutning, mellan 14-20 liter.

//Calle



Senast ändrad av schulzan | 02 november 2011 | 18:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Calle,

Ja, 7-8 liter gick att pumpa ur men jag hade fyllt med 11 L tidigare så 3-4 liter har försvunnit. Inget i kölsvinet som sagt så då återstår väl bara avgaserna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om 3-4 l hade försvunnit borde du ju ha sett på oljestickan att det fattades. Kollar du aldrig den?

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sven,

Det är det som är grejen, jag kollar alltid stickan löpande under sommaren. Den saknade orken i maskinen har kommit i de två senaste turerna och då har jag inte kollat stickan.

Stora frågan är om turbon har lämnat in och oljan på något sätt tagit sig ut med avgaserna?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft turbohaveri på en marin diesel,däremot på en bensin motor i bil, och där såg man på avgaserna att den slukade olja=blåa avgaser.

3-4 liter på två turer, låter mycket, (utan att veta hur långa de två turerna var)

Jag har tyvärr inget klockrent tips...

//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...