Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mambo

Ebersprächer svårstartad

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev IngemarE:

Men nu menade jag just varm värmare, inte FÖR varm värmare....

 

Låter som att du slår på termostaten igen för att få den att återstarta  innan den fullbordat nedkylnings/avstängningscykeln och stannat helt.

Jag förstår din poäng!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu är batterierna bytta men problemet med återatarten kvarstår. Värmaren går tills kupén är varm och stannar sedan som den ska, men startar inte igen när temperaturen sjunkit. Felsökningen fortsätter. Jag tar gärna emot tankar om ni får några! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Desiresa:

Hej igen!

 

Nu är batterierna bytta men problemet med återatarten kvarstår. Värmaren går tills kupén är varm och stannar sedan som den ska, men startar inte igen när temperaturen sjunkit. Felsökningen fortsätter. Jag tar gärna emot tankar om ni får några! 😊

Vad jag förstår ska värmaren gå ner i lägsta läget när kupén blivit varm och sedan stanna i det läget tills/om mer värme behövs.

Har du kollat denna?

https://www.t3-infos.de/images/Eberspaecher_D3LC.pdf

 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, den ska starta igen när tempen sjunker. Eftersom det är mellan -10 och -20 ute så är det tydligt att den inte går igång igen eftersom tempen inne sjunker ganska snabbt och bör trigga en uppstart.

 

Jag ögnade igenom lite snabbt men det får bli kvällsläsning. Mest har jag läst på dessa sidor:

 

https://www.manualslib.com/manual/1588951/Ebersp-Cher-D-3-L.html?page=14#manual

 

http://www.letonkinoisvarnish.uk/eberspacher_fuel_1.html

Redigerad av Desiresa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Desiresa:

Hej igen!

 

Nu är batterierna bytta men problemet med återatarten kvarstår. Värmaren går tills kupén är varm och stannar sedan som den ska, men startar inte igen när temperaturen sjunkit. Felsökningen fortsätter. Jag tar gärna emot tankar om ni får några! 😊

Vilken modell på termostat har du?

En del termostater går att utläsa felkoder från. Det kan i så fall ge viss vägvisning om vad som är fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Lintott:

Vilken modell på termostat har du?

En del termostater går att utläsa felkoder från. Det kan i så fall ge viss vägvisning om vad som är fel.

Den ser ut såhär, så jag antar att artikelnumret också stämmer. 

Screenshot_20211214-075631_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Desiresa:

Den ser ut såhär, så jag antar att artikelnumret också stämmer.

Den modellen ger tyvärr inga felkoder så då var det rådet inte till någon hjälp....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Den modellen ger tyvärr inga felkoder så då var det rådet inte till någon hjälp....

Ok, då fortsätter jag att mäta. Ger den en startsignal så är felet någon annanstans. Tack för tanken! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-14 vid 07:57 skrev Desiresa:

Screenshot_20211214-075631_Chrome.jpg

Jag har en sådan liggande som jag lät bli att montera i samband med en värmarinstallation (gjorde en egenkonstruerad brytare som passade bättre i min installation).

 

För att få min egenhändiga konstruktion att fungera som jag ville ha det så kollade jag först hur termostaten på bilden fungerade. Den var synnerligen enkel. När strömbrytaren slås till så spänningssätts en styrkabel som går till värmaren. När termostaten bryter så bryts signalen till värmaren och när temperaturen sjunkit så kopplas anslutningen till värmaren in igen.

 

All annan funktion för att styra glödstift, bränslepump, fläkt, överhettningsskydd, mm finns i en elektronikbox som sitter på värmaren. Att felsöka o mäta i den elektronikboxen är nog lite mer komplext (jag har aldrig "lyft på det locket").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har en sådan liggande som jag lät bli att montera i samband med en värmarinstallation (gjorde en egenkonstruerad brytare som passade bättre i min installation).

 

För att få min egenhändiga konstruktion att fungera som jag ville ha det så kollade jag först hur termostaten på bilden fungerade. Den var synnerligen enkel. När strömbrytaren slås till så spänningssätts en styrkabel som går till värmaren. När termostaten bryter så bryts signalen till värmaren och när temperaturen sjunkit så kopplas anslutningen till värmaren in igen.

 

All annan funktion för att styra glödstift, bränslepump, fläkt, överhettningsskydd, mm finns i en elektronikbox som sitter på värmaren. Att felsöka o mäta i den elektronikboxen är nog lite mer komplext (jag har aldrig "lyft på det locket").

Oooo, men då kanske jag får köpa lös den rackaren ifall termostaten behöver bytas!? Jag ska dock kolla lite på grejerna först. Både styrenheten och termostaten har jag mätt på och båda beter sig som de ska då strömbrytaren slås på. Frågan är vad som händer, eller inte händer när temperaturen sjunker och tanken är att köra värmaren, sänka temperaturen i bilen snabbt så att den borde starta och då mäta om termostaten ger signal eller inte. Gör den det så måste det vara någon annan givare eller styrenheten som spökar. Flamvakten, kan den ha med saken att göra? Ger termostaten inte signal så ska den bytas, om jag nu inte hittar något som i sig skulle kunna vara fel i den och som kan fixas.

 

Även om värmaren gärna skulle ha fått funka nyss, så gillar jag ändå felsökningen och all ny kunskap. Så tack för input! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Desiresa:

Oooo, men då kanske jag får köpa lös den rackaren ifall termostaten behöver bytas!? Jag ska dock kolla lite på grejerna först. Både styrenheten och termostaten har jag mätt på och båda beter sig som de ska då strömbrytaren slås på. Frågan är vad som händer, eller inte händer när temperaturen sjunker och tanken är att köra värmaren, sänka temperaturen i bilen snabbt så att den borde starta och då mäta om termostaten ger signal eller inte. Gör den det så måste det vara någon annan givare eller styrenheten som spökar. Flamvakten, kan den ha med saken att göra? Ger termostaten inte signal så ska den bytas, om jag nu inte hittar något som i sig skulle kunna vara fel i den och som kan fixas.

 

Även om värmaren gärna skulle ha fått funka nyss, så gillar jag ändå felsökningen och all ny kunskap. Så tack för input! 😀

Om du får startsignal från termostaten, brytsignal när temp stiger o återstart när temp sjunker så är det sannolikt inte där felet finns. Allt detta är lätt att mäta om du kopplar ur kablarna, matar med plus o minus och mäter på ledningen som går till styrelektroniken på värmaren. (Om du kopplat ur "startledningen" från värmaren så är det bara att vrida på tempratten för att se att det blir till/från på startledningen.)

 

Det är nog mer givande att leta efter felet i värmaren. Temperatursensorer, flamvakt, bränslepumpstyrning eller någon komponent i styrelektroniken som krånglar. Eller fel i bränslesystemet: igensatt stigarrör, igensatt filter, läckage i bränsleslangen så den suger luft.....

 

Det sitter en kort gummislang mellan bränsleslangen och bränslepumpen (på tanksidan). Den slangen har olika diameter i de båda ändarna och ska vara vänd på rätt håll för att inte riskera att bränslepumpen suger luft. Det felet brukar visa sig genom att värmaren gör flera startförsök för att sedan "ge upp".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Lintott:

Om du får startsignal från termostaten, brytsignal när temp stiger o återstart när temp sjunker så är det sannolikt inte där felet finns.

Men vänta nu ett tag… Har inte den värmaren flera steg så att när inställd temperatur har uppnåtts så ska den gå ner i effekt ett tag? Har för mig det är tre eller fyra stegs effekt.

Då ska det ju i första läget inte bli ”stopp” när värmaren har uppnått rätt temperatur, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Men vänta nu ett tag… Har inte den värmaren flera steg så att när inställd temperatur har uppnåtts så ska den gå ner i effekt ett tag? Har för mig det är tre eller fyra stegs effekt.

Då ska det ju i första läget inte bli ”stopp” när värmaren har uppnått rätt temperatur, eller?

Det är möjligt att värmaren har flera steg men termostaten har bara on/off.

 

Jag fick med den termostaten till en Eber D3W vattenvärmare. Den ger bara on/off. Värmaren skiftar mellan hög och låg effekt med de inbyggda termostaterna. Sedan ska temperaturen i båten regleras med flödet i elementen på något vis. Det har jag inte djupdykt i. Jag har bara värmaren för att värma varmvattenberedaren och då behövs ingen rumstermostat inne i båten. Det var därför jag ersatte den med en vanlig on/off strömbrytare (kompletterad med en timer som ger eftergång på cirkulationspumpen vilket inte finns i "orginaltermostaten" vilket jag tycker är en brist. Men nu blev det visst lite OT vad gäller felsökning av trilskande värmare...)

 

Schemat för den termostat TS lagt in bild på ser ut så här:683279369_Eberspchertermostatschema.png.2c0bd66aa5161ea325e61700381e4d78.png

 

För att få stegvis hastighet på värmaren så behövs den digitala termostaten 801, artnr EB292100810003. Om TS värmare kan gå med flera hastigheter har jag inte kollat.

891325145_Eberspcherdigitaltermostat.png.1a77ba9b53dc63737a33fa21ab06ac87.png

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Om TS värmare kan gå med flera hastigheter har jag inte kollat.

Enligt manualen jag länkade till iaf:
Fuel Consumption (±10)
12,000 BTU/hr Boost 11,000 BTU/hr High 5,100 BTU/hr Medium 3,400 BTU/hr Low

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några väldigt bra sidor som beskriver Eberspächer-värmare i detalj:

https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/eberspacher_intro_1.html

 

Där finns bl.a. en beskrivning av D3L som du säger dig ha.
Där finns denna bild över D3L-controllern som verkar väldigt enkel. Saknar termostat och vred, så du kanske inte har en D3L utan en lite nyare?

image.png.ba30a93c6bdbda49705fe4e7d48b12d5.png

Den controllern du visar foto på är nog denna, och då har du kanske en D3LC:

 

image.png.3d2cd0f06e79ba0fa0787aeb0a7dccea.png

 

image.png.cf19fa7f9707b1caed9048d7bef4b253.png

 

 

Mer info om värmaren finns på dom sidorna liksom info om möjligheterna att blanda controllers. Obs alltså att det skiljer en del mellan D3L, D3LC, D3LCC, D3LP, m.fl., men läs så får du veta mer.

 

Dom har mycket användbar information för alla typer av Eber-värmare, även moderna, för den som vill göra kompletteringar, förbättringar eller laga något själv. Här finns kanske mer att läsa om ditt egentliga problem också, ta en titt på dom sidorna 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Enligt manualen jag länkade till iaf:
Fuel Consumption (±10)
12,000 BTU/hr Boost 11,000 BTU/hr High 5,100 BTU/hr Medium 3,400 BTU/hr Low

 

3 timmar sedan skrev Lintott:

Det är möjligt att värmaren har flera steg men termostaten har bara on/off.

 

Jag fick med den termostaten till en Eber D3W vattenvärmare. Den ger bara on/off.

- - -

Jag kollade lite i "din manual" och mycket riktigt så har värmaren flera steg och termostaten används annorlunda där än till min vattenvärmare.

 

D3LC compact har fler kablar att ansluta till termostaten som då får en annorlunda funktion än bara on/off.

 

Jag var lite fundersam när jag skulle installera min värmare att det fanns så många anslutningar men så få som jag "hade nytta av". Nu är det mysteriet löst...

 

Det är nog samma konstruktion o funktioner i min o @Desiresa termostater.

 

Felsökningsmöjligheten för termostaten är nog i alla fall rätt logisk med elschemat i den manual @ChristerN hänvisade till.

1458993049_EberspchertermostatD3LCcompactmanuell.png.10a2abc70bf8f8ce1a8f6b572c8842ac.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det är en D3L compakt som jag har. I vintras fick jag den att gå fint i -20, med omstart och reglering med termostaten. När det blev varmare uppstod dock problemet igen vartefter den har stått i två månader. Nu får den inte startström. En gång startade den och då drog den 30A från batteriet men vid andra startförsök så pendlar den bara upp till 15-16A. Tack för läsningen ovan, jag sk gå igenom det och se om jag hittar någon ny idé. Gör jag inte det så måste jag nog se mig besegrad av denna värmare och beställa en ny. Fläkten har även gått ojämnt på låg effekt, vilket jag hört är ett tecken på att maskinen är slut.

 

Tack igen för all input och kunskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...