Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mambo

Ebersprächer svårstartad

Rekommendera Poster

I min båt sitter en Eberspächer( D3L-C) värmare som är svårstartad. 

Det normala beteendet/startcykeln är att fläkt och dieselpump startar och då glödstiftet är varmt sker en tändning och sedan är allt igång. Om den inte skulle tända på första försöket stannar pump och fläkt efter ett tag, sedan gör den automatiskt ett nytt startförsök på samma sätt som ovan. Går det inte nu heller ger den upp försöken.

Min värmare gör startförsök 1 och 2 men anser inte att den gått igång och lägger därmed av. Men man kan se att det ryker (mycket) ur avgasröret vid bägge försöken så det borde ju finns en liten eld därinne. Man får sedan stänga av värmaren och återupprepa startförsöken och till slut går den igång. Ibland går den faktiskt på första försöket också. När den väl är igång kan den jobba på en hel natt och slå av/på med termostaten.

På något sett verkar det som att om bara elektroniken lät pump och glödstift jobba på en stund extra vid det första försöket skulle den säkert ticka igång redan då. Den ger upp för lätt liksom.

Kan tillägga att spänningen fram till värmaren är OK och att det inte spelar någon roll om man ligger på landström eller har motorn igång för att öka spänningen.

Mina egna slutsatser är att glödstiftet kan vara dåligt eller att någon sensor som känner av ifall det är varmt nog inte reagerar som den ska!

 

Finns någon som upplevt liknande problem eller någon som vet var felet kan ligga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 25 års erfarenhet av Eb. värmare, så jag delar med mig. 99,9% av alla misslyckade startförsök beror på spänningsfall, att den ryker innebär inte att det är någon förbränning i värmaren snarare tvärt om.

Kolla säkringar och alla andra anslutningar från batteri till värmare så att dom inte är oxiderade brukar vara en hängsäkring på kabeln till värmaren. och en på värmaren, kolla också glödstiftet, glödspiralen har en tendens till att rosta och rosten bildar en isolerande yta på spiralen.

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pentax, jag ska koppla på en voltmeter närmast värmaren för att kontrollera vilken spänning den har under uppstarten för att få status på ifall det är något på vägen som sänker den. Är det kännt vad som kan accepteras som minimispänning för att värmaren ska vara nöjd?

Glödstift/glödspiral, sitter det något-så-när lättåtkomligt och brukar det sitta fastrostat? Brukar det gå att putsa upp eller är det bara att beställa nytt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax har helt rätt! Din värmare drar rejält med ström när den startar(glöder) och det är av största vikt att den inte har spänningsfall. Ett glödstift är som en glödlampa. Antingen fungerar den eller inte. Alltid bra att ha en i reserv för när den väl går sönder behöver du . Annars hade du inte startat värmaren ? Ström & bränsle är A&O Verksam i värmarbranchen sen 15år.

 

Senast ändrad av Janpeter | 30 november 2011 | 20:10

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Eber uppförde sej på ett liknande sätt. Efter en del felsökande visade det sej att den sög in luft genom torksprickor i sugslangen till tank. Ny slang, sen gick den perfekt.

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att min värmares problem ligger mer på el-sidan. Jag skruvade loss värmaren för ett tag sedan för att komma åt lite bättre och bränsleslangen var fylld hela vägen upp till värmaren så jag tror inte den läcker, vare sig bränsle eller luft.

Ska ta itu med att kontrollera glödstiftet, undrar om det sitter hårt fast? Har inte börjat skruva med den ännu. Därefter ska jag kolla elförsörjningen hela vägen från batteriet, kanske byta till grövre kablar om det behövs.



Senast ändrad av Mambo | 30 november 2011 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har meckat en del med EB och vet att på de nya värmarna med just glödstift hade problem med att en beläggning på stiftet la sig liksom runt den varma ytan och hindrade dieseln att spruta på direkt på den varma ytan, och då tänder den inte utan bara surar. Ta bort stiftet och gör rent det och titta även i hålet som det sitter i för det kan sitta kvar skräp där med.

 

Mattias.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft startproblem med min d4, det kom mest bara vit rök ur avgasröret vid starförsök.

Om du plockar isär värmaren så att du ser godset där glödstiftet sitter gängat, så ska det finnas ett litet hål på sidan ( bara 1-2 mm ) det är för att dieseln ska få luft till tändningen, om hålet är igengeggat av nånting så kokar bara dieseln och åker ut via avgasröret.

Efter att jag petat bort ett skräp därifrån på min värmare så startade den direkt varje gång.

Lycka till / Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen- det låter troligt att det kan vara något med glödstiftet.

En liten fråga; Glödstiftet sitter monterat ngr cm ned i ett hål i värmarens gods och verkar kunna skruvas loss med en 11 mm-nyckel/hylsa. Men eftersom de två kablarna sitter fästade vid stiftet går det ju inte att få dit någon hylsa. Kablarna verkar inte gå att lossa från stiftet!  Och det går inte att komma åt med någon öppen nyckel eftersom det sitter så djupt. Vad säger expertisen -hur får man loss det? Måste man tillverka ett specialverktyg eller? 

Kanske ska tillägga att det rör sig om en Ebersprächer D4( jag tror jag nämnde D3 förut.)



Senast ändrad av Mambo | 06 december 2011 | 08:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sladdarna till glödstiftet sitter med en stickkontakt i styrdonet och om du plockar isär värmaren så kan du ta loss glödstiftet om du behöver göra det med en vanlig öppen nyckel.

Men kolla det lilla lufthålet som ska ge luft till att starta förbränningen när glödstftet glöder, om det är täppt så startar inte värmaren.

Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag fått ordning på min d3 så atartar den alltid. ... fast först på andra försöket. Manuellt... den provar inte igen automatiskt. Även om jag stänger av och startar så fort den stannat aå kräva två startförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående inlägg är alla OK men en sak vill jag dock tillägga. Ofta är värmaren installerad med ett litet (ca 25-30 mm) bränslefilter någonstans i närheten av värmaren. Nämnda filter har en mycket liten filteryta och om diskutabelt diesel tankats på hösten beläggs dess yta med ett slem. 

Jag har alltid ett halvt dussin av dessa filter i min båt vilket hjälpt ett otal av mina seglarkamrater.

Symtomet är just som beskrivet. Ryker som f-n men tänder inte eller tänder men når aldrig hyfsad temp och ryker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Troligen har du spänningsfalls felet som flera påpekar men kolla även hur du satt pumpen är det pumpen med lilla kulan så ska den sitta vertikalt, annat fel kan även vara beläggning på kulan eller säte så den inte tätar och får upp tillräckligt tryck.  Har även på en äldre diselvatten värmare lagat dåliga lödningar vid reläna i styrboxen ena relät får rätt mycket stryk vid glödningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du misstankar mot glödstiftet så mät hur mycket ström det drar. Enklast är detta att göra med en tångamperemeter för likström. Såna som även kan mäta spänning, motstånd mm., är oerhört nyttiga ombord och finns hos Biltema m.fl. för c:a 500 kr.

 

I den fasen av starten då glödstiftet är i gång, drar värmaren minst 7 Ampere. När glödstiftet slår ifrån drar värmaren omkring 2.5 A (beror av värmartyp mm)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag fått ordning på min d3 så atartar den alltid. ... fast först på andra försöket. Manuellt... den provar inte igen automatiskt. Även om jag stänger av och startar så fort den stannat aå kräva två startförsök.

Jag hade för många år sen samma sak med min d5 den behövde alltid två startförsök men startade alltid efter andra försöket.

 

Allt var ju frid och fröjd tills den en dag vägrade att starta och det kom upp en felkod som talade om att för många misslyckade startförsök hade gjorts.

 

Den loggade tydligen dom misslyckade startförsöken och när det blev för många blockerades värmaren.

 

Fick ta den till en verkstad som kollade den och nollade felkoderna.

 

Jag vet ju inte om det samma gäller för din värmare men de kan ju vara värt att kolla upp så du inte står där utan värme nån kall dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen logg eller något som visar felkod. Bara en vridknapp med tre lägen. På av och fläkt plus termostat som gör att värmaren pendlar mellan hel och halv frekvens.

pumpen med kulan släpper inte diesel tillbaka. Alltid andra försöket? Oavsett den stått en vecka eller sekunder efter avstängning.

förut, tydligen alltid enl. förra ägaren, har den aldrig gått att starta utan att motor är igång så nu är det rena drömmen att inte behöva starta motor för att få igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En superdum fråga förmodligen (första gången jag fixar med värmare).

Har motsvarande problem med att Eberspächer (vattenburen) ryker som satan vid start, kan absolut bero på att Dieseln stått  hur länge som helst och blivit gammal (förra ägaren hade aldrig använt värmaren sa han). Ska testa att byta ut dieseln och filtret.

En annan fråga: vattensystemet med radiatorer verkar tomt nu, hur fyller jag på systemet? Och skall det vara någon form av elpump som pumpar runt vattnet eller sker det av sig själv iom temperaturen i värmaren?

Som sagt, kanske korkade frågor, men alla är vi nybörjare i början.

Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft startproblem med min d4, det kom mest bara vit rök ur avgasröret vid starförsök.

Om du plockar isär värmaren så att du ser godset där glödstiftet sitter gängat, så ska det finnas ett litet hål på sidan ( bara 1-2 mm ) det är för att dieseln ska få luft till tändningen, om hålet är igengeggat av nånting så kokar bara dieseln och åker ut via avgasröret.

Efter att jag petat bort ett skräp därifrån på min värmare så startade den direkt varje gång.

Lycka till / Henrik

Var finns det lilla hålet?

Ser jag det om jag skruvar loss glödstiftet eller behöver man riva itu mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker en gammal tråd men jag ser ju att medlemmar med kunskap fortf. är aktiva i forumet, hej Pentax.

 

Jag har lovat höra mig för för en bekants räkning ang. en EB d3 LC värmare som inte vill fungera.

Vad jag förstår så startar den lätt men stannar efter ca. 3 minuter och vill inte starta om.

Värmaren är gammal men installationen är ny med nytt avgasrör osv.

 

Pigga tillrop önskas.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej jag rodnar
Startar för att senare stanna gjorde mig fundersam.
Det är inte så att det är det klassiska beteendet fläkten startar och glödningen men förbränningen kommer inte igång. oftast beroende på spänningdfall eller bränslebrist.
monterad och utloppet på samma höjd?
Efter ett misslyckat försök får man trycka in resetknappen på eldosan .
Det brukar sitta en resetknapp på utgående ända av värmaren ibland dold av slangen.
Nu kollade jag inte vilken din modell var så mitt svar blir lite allmänt om eb.

Redigerad av Pentax
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det på moderna "ebrar" har dom dortfarande en ljuskänslig komponent som känner av om det är en förbränning i kammaren?

De gamla jag mekade med hade ett fotomotstånd, ett "öga" som så såg om det vat en låga, om inte startade inte processen. Den där sensorn sotade igen och "såg" då inte om det brann eller ej, och då startade inte värmaren.

Men detta då på 1960 och 1970-talsmodeller, och även på dessa fanns denna sensor inte på alla modellerna.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall höra mer noggrant, om det är så att den kanske inte riktigt startar utan att det bara är förvärmningen som gått igång, att vara skickebud är inte alltid lätt. Återkommer.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ring min kompis.

-Den startar, värmer och sen löser överhettningsskyddet ut.

-Avgas/förbränningsluft-slangen är inte särskilt lång och har inga tvära krökar, lite upp i början och sen horisontellt.

-Den har 13,8 V fram och det är grova nya kablar.

 

Det jag funderat på och inte riktigt vet är om placeringen av själva värmaren kan påverka, den sitter i ett skåp med tveksam ventilation, kan det vara så att den får fram för dåligt med luft att värma och skicka ut till värmeutblåsen?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj

 

nån som vet var jag får tag på en doseringspump för under 2000:- till en Eberspächer D3L .. står dessa siffror på också 25 1640

serienummer 025330

 

Mvh Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ring min kompis.

-Den startar, värmer och sen löser överhettningsskyddet ut.

-Avgas/förbränningsluft-slangen är inte särskilt lång och har inga tvära krökar, lite upp i början och sen horisontellt.

-Den har 13,8 V fram och det är grova nya kablar.

 

Det jag funderat på och inte riktigt vet är om placeringen av själva värmaren kan påverka, den sitter i ett skåp med tveksam ventilation, kan det vara så att den får fram för dåligt med luft att värma och skicka ut till värmeutblåsen?

 

/B

 

Jag tror att du hittat problemet, om det nu är så att värmaren verkligen startat, alltså fläktvarvet har ökat efter att värmaren tänt.

Det kommer värme från värmaren även under startproseduren, men när förbränningen kommit igång ordentligt ökar fläkten ett steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd. Men har en Gammal EB x2... startar o går fint... Men ryker som ett tåglok! Svart ;) Bolmar alltså rätt friskt när den går... Ger härlig värme o allt. startar direkt... Men just svartröken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Coolgate:

Gammal tråd. Men har en Gammal EB x2... startar o går fint... Men ryker som ett tåglok! Svart ;) Bolmar alltså rätt friskt när den går... Ger härlig värme o allt. startar direkt... Men just svartröken?

För mkt bränsle?

Om det är så kan du skruva ihop pumpen lite, då minskar slaglängden, mängden bränsle/pump-tag.

Märk upp hur den sitter sen kan du skruva ihop en bit i taget tills det blir bra. Jag skulle börja med 1/2 varv å kolla hur det blir. Du kan ju åxå fortsätta att vrida typ 1/4 varv i taget mellan proven tills den får så lite så den inte går.. sen bara backar lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

För mkt bränsle?

Om det är så kan du skruva ihop pumpen lite, då minskar slaglängden, mängden bränsle/pump-tag.

Märk upp hur den sitter sen kan du skruva ihop en bit i taget tills det blir bra. Jag skulle börja med 1/2 varv å kolla hur det blir. Du kan ju åxå fortsätta att vrida typ 1/4 varv i taget mellan proven tills den får så lite så den inte går.. sen bara backar lite.

 

Så är det säkert, mycket bränsle ökar också temperaturen så överhettningsskydd kan lösa ut.

Ganska mycket pill om man ska ställa in pumpvolymen efter manualen. (pumpen ska ge x antal ml under viss tid)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, hur ställer man det där? Var sitter den skruven ;) oerhört intressant! ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Coolgate:

Hm, hur ställer man det där? Var sitter den skruven ;) oerhört intressant! ;)

 

Själva pumpen är i princip ett rör med en gängad nippel i var ände. (Minns inte riktigt hur det satt ihop. Ingen kärnfysik, det blir uppenbart när du skruvar. Medurs blir det kortare slag, moturs längre slag) Inne i röret är det en mojäng med en backventil (metallkula och fjäder). Mojängen är en magnetventil som åker fram och tillbaka, beroende på hur långt den rör sig desto mer pumpar den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...