Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ciaraud

Tyst vindgenerator, finns det?

Rekommendera Poster

Vi börjar fundera på en vindgenerator då solcellerna börjar ladda dåligt nu i november. De är ju inte vansinnigt dyra men vad jag förstått kan de väsnas en del vilket jag också märkt när vi legat bredvid båtar med denna utrustning.

Finns det något märke som är känt för att väsnas lite och vara av bra kvalitet för övrigt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat såväl 6- som 3-bladig vindgenerator (Rutland, air-x) men aldrig varit nöjd med någon. Det vinande ljudet från bladen kan jag lära mig att leva med, däremot är det brummande vibrationsljuden från själva generatorn oerhört enerverande anser jag. Trots olika typer av gummidämpad upphängning har jag inte lyckats få elendet att väsnas på acceptabel nivå. Dessutom beter sig hela snurran som ett otäckt vilddjur då man seglar i lite kraftigare vind och sjö. Själv har jag alltså gett upp försöken att få till en hygglig installation av vindgenerator och skaffat fler solceller istället. Tyst, billigt och bekymmersfritt i jämförelse.

(PS! Du kan få köpa en Air-x utan rotor och vingar av mig om du vill, de ligger på Nordsjöns botten efter en kuling i somras smiley)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska man satsa på bränslecell i stället? Verkar som många har problem med vindgeneratorer och få äe nöjda. Vi har 111kW solceller och vet inte var vi ska sätta fler. En till 35 kW kan vi kanske f plats med men vi vill ha något anna system för mer oberoende under vintersäsongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med min vindgenerator. Har en Air-X med tysta blåa blad. Den laddar oftast mer än vad jag behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått en fråga på mail om inte solcellerna är i W och inte kW vilket naturligtvis är fallet. Vi har alltså 3 stycken 37 W solceller. Inget annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley

Ja, hade det varit kw, så hade varit onödigt med en diesel inombordare. Samt jag hade varit avundsjuk!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns tystare vertikala vindgeneratorer som den på bilden, men...

Jag har letat efter någon leverantör som jag känner att jag kan lite på - och helst någon som säljer på den svenska marknaden - utan att lyckas.

Jag letar vidare via olika vindkraftsforum och husbilsforum. Jag återkommer om jag hittar något.

Mackey

post-10017094-1394236898,2306_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat såväl 6- som 3-bladig vindgenerator (Rutland, air-x) men aldrig varit nöjd med någon. Det vinande ljudet från bladen kan jag lära mig att leva med, däremot är det brummande vibrationsljuden från själva generatorn oerhört enerverande anser jag. Trots olika typer av gummidämpad upphängning har jag inte lyckats få elendet att väsnas på acceptabel nivå. Dessutom beter sig hela snurran som ett otäckt vilddjur då man seglar i lite kraftigare vind och sjö. Själv har jag alltså gett upp försöken att få till en hygglig installation av vindgenerator och skaffat fler solceller istället. Tyst, billigt och bekymmersfritt i jämförelse.

(PS! Du kan få köpa en Air-x utan rotor och vingar av mig om du vill, de ligger på Nordsjöns botten efter en kuling i somras regular_smile.gif)

Hej på dig !

Är på jakt efter någon som har haft 914i rutland  och kan svara ärligt varför inte den laddar enl spec utan vad den laddar egentligen i hamn. i sjö kryss ,läns.10-12ms

Har varit i kontakt med grossist samt England men dom säger att det är inget fel på den ...att jag inte kan prova den på land ,fastän jag har en vind givare under proppen för att veta sann vind vid propp.

Redigerad av Seglamer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När lagren tar slut på vindgeneratorn så tystnar de. Det verkar ske ganska ofta om man tittar i hamnarna. 

Annars verkar det vara svårt att få dem tysta om man läser diskussionerna på nätet, sen beror det ju på vad man kan uthärda. Enda stället jag skulle kunna tänka mig vindgenerator är på bryggan. En del som ligger på svaj har vindgenerator som de "stänger av" när de går ut.

 

Vertikala verkade roliga, en kompis och jag tänkte bygga ett för hans hus på landet men det vi kom fram till var att det mycket besvär för väldigt lite ström så det blev inget.

 

Bränsleceller är fint men dyrt. En Efoy 80 ger 40W eller knappt en kWh per dygn, kostar ca 23 tkr. Drar knappt en liter metanol per dygn. Köper man metanolen på rätt sätt så kostar den under 20kr/lit men får man tag på det överallt? Metanol är väl heller inte den roligaste vätskan att ha ombord ...

 

Solpanelerna ger i november en tiondel av vad de ger i juli i genomsnitt så de är inte mycket att hurra för heller. Många nya husbilar som ska utnyttjas vintertid utrustas med bränsleceller men de har ju ofta bra laddning från motor eller stolpe. Har de dessutom gasol till både värme och kyla så deras elbehov blir inte så stor.

 

Jag tycker att hur man än vänder och vrider på detta så är en bensin eller diselgenerator att föredra. Kostnaden är ganska rimlig. Väsnas lite men inte så mycket om de installeras rätt. Dessutom behöver man kanske bara köra en timma per dygn.

 

Jag jobbar lite med solel för sommarstugor mm. I några fall har man satt vindkraftverk. 1,8 m rotor, 9 m mast - en bit bort. Fungerar mycket bra och ger bra med ström. Kostnad: knappt 20 tkr. 

Men de flesta köper ett bensinelverk + laddare för 5tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en SilentWind 400 och den är tyst eller så tyst man nu kan få dem. Vi har ett litet vinande ljud emellanåt men tror att det är när det blir för stor turbolens mellan vårt soltak och generatorn.

 

Vi hade I början lite problem med vibrationsljud men det löste vi genom att peta ner rörisolering i stolpen som vindgeneratorn är monterad på. Elkabeln går då i hålet I rörisoleringen.

 

Nackdelen med Silent Wind 400 är att den kräver ganska mycket vind innan den börjar generera ström. Detta löste vi av misstag. Vi stod på land, på en grusplan och luften som virvlade runt innehåll ganska mycket sanddamm vilket trängde in i vindgeneratorns lager. Vi byte lager men kunde inte få tag på originalen, utan tog ett som skeppshandeln rekommenderade. Detta lager snurrade mycket lättare och vår vindgenerator startar nu mcyket tidigare än tidigare..

 

Redigerad av LadyAnnila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Aquair 100. Har inte provat den ännu men det jag läst om den är att man störs av andras vingeneratorer och inte sin egen när man ligger ankrad. Den hissas i riggen och därmed överförs inte ljudet via någon stum struktur till båten. När man seglar används den som släpgenerator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en Aquair 100 som hasse_A nämner.

Jag har aldrig använt släppropellern, den gör sig inte så bra i skärgården men den skulle nog fungera fint vid havssegling.

Men när jag förtöjt eller ankrat jag hissar gärna upp min vindgenerator i riggen.

Med fyra särskilda avpassade och färgkodade linor, en kort lina till fallschackel runt förstaget och tre linor nedåt till förstäv respektive röstjärn om SB och BB tar det < 5 min att montera propellern och hissa upp den högt och ansluta kabeln. Uppifrån riggen kan anas ett lätt vinande som jag inte tycker är störande. Blåser det mycket viner det ju i riggen i alla fall och blåser det inte så snurrar ju inte generatorn.

För egen del vill jag gärna slippa segla runt med en massa stolpar och snurror och ställningar och det passar mig gott att hissa upp en vindsnurra när jag förtöjt, högt upp där den är ur vägen, inte kan skada något eller någon och där ljudet inte stör.

 

Vad jag förståår behövs ingen laddningsregulator om man är om bord och kan övervaka laddningsspänning. Men eftersom jag gärna hissar generatorn vid bryggplatsen i hemmahamnen så behövs en regulator, generatorns spänning är helt varvtalsberoende och således blir varvtalet beroende av batterispänningen. Men om det blåser friskt länge så kan batterierna överladdas utan regulator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en awimex aerogen 4 på stolpe i aktern på våran najad34 med akterruf.

Jag har aldrig tyck att den väsnas för när det blåser mer låter det mycket från allt.

En nakdel är att stolpen är monterad 3dm ovanför min kudde och det blir vibrationsdjud där.

Den behöver lite vind för att göranytta. I dag hade jag köppt bränslecell istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt en Rutland 1200 vindgenerator. Ska vara tyst och ladda bra. Vi får se när vi har monterat den. Blir på stolpe i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Aquair 100.

 

Vi har nu varit ute på långsegling i 2 år och använt vår hissade vindgenerator vid ett flertal tillfällen. Vi har aldrig hört någonting från den. Vindbruset i riggen överröstar alltid vindgeneratorn och då sover vi ändå i skansen 4-5 meter precis under generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Aerogen, och den är klart tystast på bryggan. Var dock lite orolig när det stormade här som värst i januari, men blev ganska lugn då det satt en likadan på en väderstation i Kavik, Alaska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...