Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Skifferberg

Vädergudarna hade ett gott öga till oss som jobbar ute....

Rekommendera Poster

Jaha...då var det dags igen. Den här helgen har vi rivit alla dåliga bord på styrbords sida. Lördagen låg jag dubbelviken i båten o kapade alla kopparnitar med vinkelkapen medan Sven låg under o pillade bort spacklet, vi arbetade väldigt proffsigt och tog alla nitar succesivt. På en del ställen finns det ungefär en miljard skruv och dom blir vi oftast tvugna att kapa. De är så gamla och rostiga att det är enda chansen att få bort dom. När spacklet så är borta så börjar det angenäma arbetet med att slå ut nitarna med ett dorn. Det går ganska hyfsat men på vissa ställen är det inte alldeles enkelt att komma åt, jag tror att de flesta vet hur liten garderoben i ruffen är. Tänk er då att jag ska in med en vinkelkap, nåväl det går ganska bra. Vad värre är, jag ska in med bägge armarna för att hålla dornet i den ena o hammaren i den andra handen för att slå ut kopparnitar :-D . Om någon av er sett såna där människor som uppträder på cirkus utan leder i kroppen som gör att dom kan böja sig hur som helst, ja då kan ni ju föreställa er mig, jag är varken liten eller vig så det blir en syn för gudarna och jag lovar att det går åt lite svära också. Men skam den som ger sig, nu är dom borta. Söndagen tog vi sovmorgon :x-mas: det var ju ändå andra advent och Sven har namnsdag så det var ju värt att fira. Innan vi åkte till båten så blev det en tur till Biltema för att införskaffa två bräckjärn och en extra hammare. En mycket god investering skulle det visa sig. Vi kom sent till båten och det varma vädret har nu gjort så det ser ut som båten står i en vattenpöl. Som straff för att vi tog sovmorgon fick Sven ligga i vattenpölen under båten och bräcka i borden medan jag bräckte från insidan, balanserandes på bottenstockarna :-? lite läskigt men hellre det än att ligga i en lerpöl (vilket vattenpölen snart förvandlades till). Vi känner oss nu som proffs på detta och lyckades faktiskt att lossa alla dåliga bord på styrbords sida på två timmar. Då var visserligen allt förarbete gjort på lördagen men ändå. Vi kände oss mycket nöjda med den bedriften. Nu har jag just mailat alla måtten till Pondus Snickeri och dom ska hjälpa oss att grovsåga borden så sen blir det för oss att göra finliret. Det blir nog ingen enkel sak men vi får försöka göra vårt bästa. Först nu känns det som själva återuppbyggnaden kan börja. allt gammalt skruttigt och ruttet ska bort och ersättas med nytt och vår Pärla tackar oss för varje förbättrande ingrepp. Nästa helg ska vi faktiskt städa på däck. Vi har staplat all inredning som är urriven från båten där och snart kommer kapellmästaren och då måste det vara fritt på hela däcket runt kapellet för att han ska kunna måtta. Tänk vad glad hon ska bli, Pärlan när hon får sina nya kläder. Ett vackert blått kapell i bomull som hon har önskat sig så länge. Det blir hennes julklapp från oss. Det blir inga nya bilder idag för vi har inte haft tillgång till kamera den här helgen men förhoppningsvis så ska vi ändra på det till nästa helg. Många Solöhälsningar från Sven och Angelica

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...